نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

پیشنهاد اکران مناظره‌های انتخاباتی؛ راهی برای احیای سینماها

منبع
مهر
بروزرسانی
پیشنهاد اکران مناظره‌های انتخاباتی؛ راهی برای احیای سینماها

مهر/ سيدمصطفي مصطفوي مديرعامل موسسه بهمن سبز عنوان کرد که يکي از راه‌هاي احياي سينما در اين برهه مي‌تواند پخش مناظرات انتخاباتي بر پرده‌هاي سينماها باشد.
سيدمصطفي حسيني مديرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره وضعيت اکران فيلم در سينماها بيان کرد: سينماها در دوران تازه بايد پيشروي اکران باشند و منتظر تقاضاي از طرف تهيه‌کننده نايستند. هرگونه پيشنهادي نظير پخش بازي‌هاي آسيايي فوتبال، دربي و مناظرات تلويزيوني انتخابات مي‌تواند سينماها را از حالت انفعال در آورد.

حسيني اظهار کرد: امروز گفته مي‌شود بيش از ۳۰۰ فيلم پشت صف نمايش هستند، اما هيچ گونه تکاپويي از سوي طرف تقاضا و تهيه‌کنندگان نمي‌بينيد و مشخص نيست در انتظار چه چشم‌انداز روشني هستند در حالي که تجربه نشان داد نمي‌توان خيلي دل به حمايت‌ها و سوپسيدهاي دولتي بست.

ايده‌هاي قديمي به کار پساکرونا نمي‌آيد

وي افزود: واقعيت آن است سازوکارهاي نمايش فيلم در سينماي ايران با ساختارهاي فرسوده و آن ايده‌هاي قديمي که در بهترين حالت منجر به نمايش ۶٠-٧٠ فيلم در طول سال مي‌شد، براي دوران تازه پس از کرونا از کار افتاده است و منطقي نيست. اين مسئوليت شوراهاي تخصصي و متوليان سينمايي است که به جاي صرف اطلاع‌رساني در حوزه سينما به فکر طراحي و اجراي ساختارهاي نوين براي دوران تازه باشند تا بلکه باري از اين صف شلوغ اکران کم کنند. من معتقدم براي دوران پس از کرونا سينماداراني که طي ۲ سال خسارت سنگين ديدند بايد نبض اکران را در دست بگيرند و حق انتخاب داشته باشند تا از ميان حجم انبوه فيلم‌هاي در صف و بعضاً نامناسب و ضربه زننده به گيشه سينما، به احترام سلايق مخاطب و در راستاي بازگشت مخاطب دست به گزينش بزنند و بازيگر اصلي اين عرصه باشند.
اين مدير سينمايي ادامه داد: همانطور که ماهيت اصلي سينما در دنيا يا مبتني بر نمايش آثاري با پروداکشن سنگين و مناسب پرده عريض است که ارزش تماشا در سالن سينما را داشته باشند يا به لحاظ گستره و طيف مخاطب، حجم انبوهي از مخاطب را تحت پوشش قرار دهند، در ايران نيز بايد دست به جراحي در اين چرخه زد.

به ازاي هر ۲۰۰ هزار نفر يک سالن سينما داريم!
مديرعامل بهمن سبز با بيان اينکه سينما در ايران در حالت پيش از کرونا نيز وضعيت خوبي نداشت، عنوان کرد: هرچند در ظاهر عدد فروش سالانه در حال رشد بود، اما همه مي‌دانيم ميانگين فروش فيلم در سينماي ايران به سختي به يک ميليارد تومان مي‌رسيد و با ضريب اشغال پاييني روبه‌رو بوديم. ما در ايران با حجم انبوهي از مردمي روبه‌رو هستيم که سالن در دسترس‌شان نيست. تهران را نگاه نکنيد؛ در ايران به ازاي هر ۲۰۰ هزار نفر يک سالن داريم، در حالي که اين عدد در دنيا به ازاي هر ۲۰ هزار نفر است. يا اينکه به لحاظ تنوع ژانري و کيفيت آثار، بسياري از آثار متداول سينماي ما کارکرد سينمايي نداشتند و متناسب با پرده سينما نبودند. همين موضوع باعث مي‌شد مردم در ايران هر ۳ سال يک‌بار به سينما رجوع کنند. اين مسائل ارتباطي با کرونا و بحران اخير ندارد و نياز سينماي ايران به تغيير سازوکارهاي فرسوده، پوست اندازي و برخورداري از نظر کارشناسي و مبتني بر دانش روز جهاني را بيش از پيش مي‌کند. اکران فيلم و سالن‌داري با شيوه‌هاي ورشکسته و از کارافتاده قديمي آن هم با انواع مداخله از قيمت‌گذاري تا انتخاب فيلم ديگر نه به نفع مخاطب و نه به صرفه است.
حسيني با اشاره به نياز به برنامه‌ريزي براي احياي سينماها گفت: اکنون نيز بايد با يک ديد آينده‌نگرانه در چند فاز طراحي مخصوصي کرد براي آنکه مخاطب به سينما بازگردد. به طور مثال براي ۲ مقطع مهم اکران پيشرو چند فيلم مهم را وارد گيشه کرد و در کنار آن تبليغات منسجمي براي اطلاع رساني سينما داشت نه آنکه به راحتي قيد اکران فطر را زد! کار سختي نيز نيست. تنها به يک برنامه‌ريزي منسجم و رو به جلو نياز دارد. به اين نياز دارد که به‌جاي کار صرف اطلاع رساني و ناظر به درخواست و نياز تصميم گرفتن، پيش بيني وضعيت و براي وضعيت امروز چرخه اکران در سينماي ايران ايده‌هاي توزيعي نوين طراحي و اجرا کرد. در اين صورت خواهيد ديد به صورت خودکار تقاضا براي اکران ثبت خواهد شد. بسياري از صاحبان فيلم‌هايي که امروز از اکران سر باز مي‌زنند در پيش از کرونا نيز سهمي بيش از چندصد ميليون در گيشه نداشتند، چطور امروز به اميد آينده‌اي درخشان‌تر نشسته‌اند؟!
اين مدير سينمايي در پايان با اشاره به پخش مناظرات انتخاباتي کانديداي رياست جمهوري در سينما بيان کرد: ما پيش از اين تجربه پخش بازي‌هاي جام جهاني فوتبال را در سينما داشتيم. تجربه‌اي که موفق و پررونق بود. امروز نيز بايد سعي کنيم با ايده‌هايي نظير نمايش فينال ليگ قهرمانان، فيلم‌هاي خارجي روز، پخش همزمان سريال پلتفرم‌ها، هفته‌هاي آخر ليگ برتر، نمايش بازي تيم‌هاي استاني در سينماي آن استان و مناظرات انتخابات رياست جمهوري به رونق سينما کمک کنيم. اما متأسفانه عزم جدي براي احيا نيست و اين اشکال پيش از هر چيز به خود ما فعالان عرصه اکران و سينما بازمي‌گردد که گويا به ادامه اين وضع عادت کرده‌ايم و حيات اقتصادي ما هم بدون لطمه در حال تداوم است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar