شورجه و انتقاد از همسویی فیلم حوض نقاشی با رسانه های بیگانه
بروزرسانی
شورجه در بخشهايي از مصاحبه خود با ايسنا در پاسخ به پرسشي درباره عدم توجه هيات داوران به فيلم «حوض نقاشي» در اعلام کانديداهاي دريافت سيمرغ گفت: در اينجا نميتوانم وارد نقد فيلم شوم اما به نظر من خصوصا فيلم «حوض نقاشي» غلط علمي و پزشکي داشت. ما حتي به کتابها و سايتهاي پزشکي مراجعه کرديم و ديديم افرادي که معلوليت ذهني و جسمي دارند در موارد خيلي نادري ميتوانند بارور شوند و تازه در اين موارد نادر هم فرزند آنها نميتواند سالم باشد. به نظرم اين موضوع، يکي از اشتباهات فيلم بود که در آرا هيات داوران اثر بسيار زيادي داشت. مضاف بر اين، «حوض نقاشي» يک اثر معمولي بود که ويژگي خاصي نداشت، در عين حال نيز همصدا با رسانههاي بيگانه تاثيرات تحريمهاي غرب و امريکا را در جامعهي ما به رخ ميکشيد.
به گزارش پارس توريسم وي افزود: نکته ديگر که درباره «حوض نقاشي» وجود داشت اين بود که ما نسبت اين فيلم را با رسالت اصلي سازمان تبليغات اسلامي که وظيفهاش تبليغ حوزهي دين است را متوجه نشديم. البته اين سخنم ربطي به کيفيت اثر در بعضي از رشتهها ندارد و بايد تاکيد کنم که زحمات زيادي براي ساخت «حوض نقاشي» کشيده شده بود که من در اينجا ميتوانم به خصوص از بازيهاي درخشان خانم جواهريان و آقاي حسيني در نقش دو معلول نام ببرم. در هر صورت اينگونه نبود که ما به اين فيلم توجه نکنيم. حتي به نظرم سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه حق آقاي رامينفر و کار فوقالعادهشان در «استرداد» بود که اين جايزه به «حوض نقاشي» رسيد.
شورجه همچنين گفت:اين جايزه هم بيشتر براي ايجاد رفاقت و همدلي با حوزه هنري به اين فيلم داده شد که سال گذشته بخش موثر اهالي خانه منحله سينما را در خود جاي داده بود و عرصهاي براي فعاليتهاي سينمايي آنها فراهم کرده بود.
انتقاد شورجه از فيلم خسته نباشيد :نبايد ايران را از يک زاويه کج و معوج و عقبافتاده نشان دهيم
او همچنين درباره عدم توجه هيات داوران به «خسته نباشيد» بيان کرد: «خسته نباشيد» فيلمي خوب، خوش ساخت و بسيار شبيه به برخي از آثار آقاي ميرکريمي است. حتي در جايي خواندم که کارگردان آن گفته بود افتخار ميکند فيلمش شبيه فيلمهاي آقاي ميرکريمي است. معتقدم «خسته نباشيد» فيلم خوبي است و به همين دليل آن را در تعدادي از رشتههاي براي حضور در ميان کانديداي دريافت جايزه، انتخاب کرده بودم که البته در جمعبندي نظرات با اعضاي هيات داوران راي نياورد.
اين سينماگر که در کنار ديگر اعضاء هيات داوران بر روي سن اختتاميه حضور نداشت سپس در پاسخ به پرسشي درباره نظر هيات داوران پيرامون اين فيلم خاطرنشان کرد: اگرچه معتقدم «خسته نباشيد» رنگ و لعاب و طراحي صحنه خوبي داشت و در کل اثر خوبي ساخته شده است اما به نظرم اين فيلم ميتوانست بستر خود را در يک اجتماع شهري و متمدنتر به تصوير بکشد. گرمي و صميميتي که در جامعه ايران وجود دارد تنها مخصوص به روستاها و زيرزمين (قنات) نيست. به نظرم نشان دادن اين گونه ايران، تصوير عقبافتادهي را از کشورمان در نزد مخاطب القاء ميکند.
فيلم خسته نباشيد
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا شباهت «خسته نباشيد» به فيلمهاي قبلي رضا ميرکريمي باعث جايزه نگرفتن اين فيلم شد، تاکيد کرد: خير، به هر جهت آقاي ميرکريمي يکي از فيلمسازان بسيار خوب اين کشور است اما ما هميشه نبايد ايران ر از يک زاويه کج و معوج و عقبافتاده نشان دهيم. داستان اين فيلم ميتواند در يک فضاي شهري و متجددانهتري که مظاهر تمدن کشورمان را نشان دهد اتفاق بيفتد. اينگونه نشان دادن موضوع باعث ميشود وقتي چنين فيلمهايي به خارج از کشور ميروند، از ايران يک کشور عقبافتاده و بيابانگرد تصوير شود در حالي که ما هر روز در حال پيشرفت علمي، تمدني و ... هستيم. به نظرم حرکت به سمت ساخت همه فيلمها در چنين فضاهايي جفا به پيشرفتهاي اين کشور در عرصههاي مختلف است.
انتهاي پيام