نماد آخرین خبر

عسگرپور: در جشنواره جهانی فجر، اصالت حرف اول را می‌زند

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
عسگرپور: در جشنواره جهانی فجر، اصالت حرف اول را می‌زند
خبرآنلاين/ محمدمهدي عسگرپور دبير سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور در برنامه «انتهاي الوند» به تشريح آخرين وضعيت برگزاري اين رويداد پرداخت.

 محمدمهدي عسگرپور دبير سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر صبح امروز شنبه اول خردادماه در گفت‌وگو با برنامه زنده صبحگاهي «انتهاي الوند» از شبکه دو سيما، درباره برگزاري اين رويداد و انتخاب آثار حاضر در بخش‌هاي مختلف آن گفت: دبيرخانه جشنواره جهاني فجر و همه جشنواره‌هاي بين‌المللي دنيا بايد در طول سال فعال باشند. هم بايد جشنواره‌هاي ديگر را رصد کنند و هم بايد با کمپاني‌هاي مختلف در ارتباط باشند. جشنواره سي‌وهشتم را ما سال گذشته برگزار نکرديم در حالي که فيلم‌ها انتخاب شده بودند و جدول نمايش هم بسته شده بود. تصور مي‌کرديم همان فيلم‌ها را امسال هم مي‌توانيم داشته باشيم اما بعد از لغو جشنواره سال گذشته برخي از آثار وارد بازار شدند.

عسگرپور درباره ملاک‌هاي انتخاب آثار در جشنواره جهاني گفت: تنوع اقليمي بايد در ترکيب آثار وجود داشته باشد و نبايد به گونه‌اي باشد که انگار نگاه متمرکز به يک منطقه است. از نظر موضوعي هم آثار بايد مرتبط با فرهنگ کشور برگزارکننده باشد. برخي رويدادها روي يک ژانر و موضوع متمرکز مي‌شوند، اما جشنواره جهاني فجر اينگونه نيست و پذيراي همه آثار است. البته بايد فيلم‌هاي قابل نمايش را انتخاب کنيم که اين دايره انتخاب را محدودتر مي‌کند. شايد برخي آثار خوب وجود داشته باشند که نياز به اصلاح داشته باشند که درباره آن‌ها با صاحبان آثار مذاکره مي‌کنيم.

او افزود: بيش از هزار فيلم ديده و بررسي شده است که از ميان آن‌ها حدود ۱۲۰ فيلم در بخش‌هاي مختلف جشنواره نمايش داده مي‌شود. ما دو بخش رقابتي و چند بخش غيررقابتي داريم.

حداکثر سهم ممکن براي فيلم‌هاي ايراني
دبير جشنواره جهاني فيلم فجر درباره تعداد فيلم‌هاي ايراني حاضر در بخش‌هاي مختلف جشنواره جهاني فجر از جمله بخش رقابتي سينماي سعادت هم توضيح داد: نسبت ترکيب فيلم‌ها، براساس قاعده جهاني برگزاري جشنواره‌هاي بين‌المللي است. سهم فيلم‌هاي کشور ميزبان بايد يک به چهار باشد و اين يک قاعده جهاني است که فدراسيون جهاني فياپف آن را معين کرده است. حتي اگر عضو اين فدراسيون هم نباشيم، جشنواره‌اي که داعيه برگزاري بين‌المللي دارد بايد اين قاعده را رعايت کنند. ما در حال حاضر حداکثر ظرفيت را به فيلم‌هاي داخلي اختصاص داده‌ايم.

او در پاسخ به اين پرسش که بودجه‌اي صرف شده براي برگزاري جشنواره جهاني چه کمکي به سينماي ايران مي‌کند؟ گفت: امکاني که جشنواره جهاني فجر در اين سال‌ها و مشخصاً امسال براي فيلم‌هاي ايراني به‌وجود مي‌آورد، بازار فيلم است. در سال‌هاي قبل بازار به‌صورت فيزيکي برگزار مي‌شد که فيلم‌هاي ايراني هم امکان حضور در آن را داشتند. امسال اما در پلتفرم مجازي سيناندو ظرفيت بازار ما صرفاً به فيلم‌هاي ايراني اختصاص پيدا کرده است که اين اتفاقي ويژه براي فيلم‌هاي سينماي ايران است. شرايطي که فکر مي‌کنم بهتر و مناسب‌تر از دوره‌هاي قبل و شکل برگزاري فيزيکي بازار هم باشد.

نسبت جشنواره جهاني فجر با سينماي منطقه
عسگرپور درباره سهم سينماي منطقه در فجر جهاني گفت: دسته‌بندي جشنواره‌هاي جهاني کمي سخت است، اما دو سه جشنواره‌اي که مراجعه‌کنندگان گسترده‌اي دارند و تا ۲۰ هزار مخاطب هم داشته باشند، رويکردهاي خاص دارند. برخي شايد از نگاه ما سياسي باشند و برخي با نگاه امنيتي برگزار مي‌شوند.

او ادامه داد: درباره جشنواره جهاني فجر و موقعيت جغرافيايي آن هم امروز درخواست‌هايي مطرح شده، امروز سينماي ما در ميان کشورهاي منطقه، سينمايي مطرح است. هيچکدام به اندازه ما فيلمسازي بين‌المللي ندارند. انتظار از اين جشنواره طبيعتاً توجه بيشتر به کشورهاي منطقه است. فيلمسازان منطقه، جشنواره فجر را به ‌نوعي مأمن خود مي‌دانستند و در همين چند سال گذشته هم کشورهاي اطراف، به‌خوبي در بازار فجر توانسته‌اند فيلم‌هاي خود را عرضه کنند. علاوه‌بر اين ظرفيت براي برخي موضوعات منطقه‌اي هم بخش ويژه داريم مانند شاخه‌هاي زيتون که تحولات منطقه را در بر مي‌گيرد و نام انتخاب‌شده براي آن به انتقال پيام آن کمک مي‌کند.

دبير سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر درباره توجه به موضوعات منطقه در محتواي آثار راه‌يافته به اين رويداد هم گفت: تعدادي از فيلم‌هاي بخش شاخه‌هاي زيتون به موضوعات مرتبط با فلسطين مي‌پردازند. با توجه به اتفاقات اخير در کنار نمايش اين آثار در تلاش هستيم فضايي را ايجاد کنيم که بتواند در اين زمينه کمک‌کننده باشد. فکر مي‌کنم اتفاقات اخير در منطقه مي‌تواند دستمايه خوبي براي فيلمسازان در سال‌هاي آينده براي توليد آثار مستند و داستاني باشد.

چرا فجر جهاني ميزبان ستاره‌هاي هاليوود نيست؟
او در پاسخ به دعوت نکردن از ستاره‌هاي سينماي هاليوود در جشنواره جهاني فجر و تفاوت رويکرد اين جشنواره با ديگر جشنواره‌هاي سينمايي کشورهاي منطقه از جمله امارات، گفت: نمي‌دانم اين قياس چقدر درست است، تصور مي‌کنم اين مشابه مقايسه معماري شيراز و اصفهان با معماري امروز امارات است؟ آيا قابل مقايسه‌اند؟ آنجا شايد در ظاهر همه چيز شکيل‌تر باشد، اما اصالتش ما را به تاريخ مشخصي ارجاع نمي‌دهد. سينماي ما هم همين وضعيت را دارد. برخي جشنواره‌هاي دنيا شايد سعي کرده‌اند با پمپاژ پول و دعوت از چهره‌هاي هاليوودي اعتباري براي خود به‌وجود بياورد، اما سينماي کشور ما بيش از ۱۲۰ سال عمر دارد. ما جزو سه چهار کشور اول دنيا در اين زمينه هستيم. همين امروز وقتي با برخي فيلمسازان اروپايي صحبت مي‌کنيم، آن‌ها معتقدند ايران، بهشت فيلمسازان اول است. اين ويژگي‌هاي يک فضا پيرامون سينماي ايران به‌وجود آورده است. اين اصالت، حرف اول را در برگزاري جشنواره جهاني فيلم فجر هم مي‌زند.

شرايط اکران فيلم‌ها و فروش بليت براي مخاطبان
عسگرپور درباره فرآيند دسترسي مخاطبان به بليت‌هاي جشنواره و تماشاي فيلم‌ها گفت: برنامه‌ريزي در اين زمينه صورت گرفته و جزييات آن به‌زودي منتشر مي‌شود تا مخاطبان از طريق سايت سينماتيکت، اقدام به تهيه بليت کنند. به شکل طبيعي و براساس پروتکل‌ها بايد محدوديت‌هايي در نظر بگيرم. ظريفت سالن‌ها و تعداد سانس‌ها طبيعتاً محدودتر از سال‌هاي قبل خواهد بود و اکران فيلم‌ها بايد تا ساعت ۹ شب تمام شود.

او ادامه داد: جشنواره جهاني فجر باشگاهي به نام مخاطبان هم دارد که بيش از ۱۰ هزار عضو دارد و اعضاي فعال آن هم بايد سهميه در برنامه‌ريزي‌هاي ما داشته باشند، چون در تمام اين سال‌ها پاي ثابت جشنواره بوده‌اند. کساني که مي‌خواهند به‌عنوان مخاطب عادي بليت تهيه کنند هم مي‌توانند تا چند روز ديگر اقدام به خريد بليت کنند.

عسگرپور در پايان درباره دليل تعطيلي بخش «دارالفنون» در جشنواره امسال هم گفت: تا جايي که مي‌توانستيم بخش‌هاي مختلف را به‌صورت مجازي برگزار کرديم اما در بخشي مانند «دارالفنون» نياز به ارتباط چهره به چهره بود. کارگاه‌ها به‌صورت مجازي برگزار مي‌شود و تعداد آن‌ها هم قابل توجه است، اما بخش دارالفنون نياز به حضور فيزيکي مهمانان خارجي داشت. به همين دليل ريسک‌پذيري را به حداقل رسانديم و برگزاري اين بخش به سال آينده و دوره بعد موکول شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar