جشنواره جهانی فیلم فجر مطابق با استانداردهای بین المللی برگزار میشود

باشگاه خبرنگاران/ کيوان کثيريان، منتقد سينما در گفتوگويي درباره جايزه جهاني فيلم فجر و بازتابي که ميتواند در کشورهاي ديگر داشته باشد گفت: سي و هشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار شد. اين دوره از جشنواره توانست در بين شانزده جشنواره برتر دنيا قرار بگيرد و در انجمن تهيه کنندگان جهاني يا همان فياب ثبت شود. اين به معناي هم ترازي جشنواره ما با جشنواره کن نيست بلکه بدين معناست که جشنواره معتبري در سطح جهان داريم و اين رويداد سينمايي ما به رسميت شناخته شده است.
وي افزود: الان نگاهها به سمت جشنواره جهاني فيلم فجر ما که در بين هزاران جشنواره سينمايي دنيا جزء جشنوارههاي معتبر است معطوف ميشود. الان بيماري کرونا در جهان شيوع دارد و پس از آن، نوع فيلمها و افرادي که در جشنواره شرکت ميکنند با دورههاي قبل متفاوت ميشود. من به جشنوارههاي درجه دو و سه دنيا رفته ام و از نحوه اجراي آنها اطلاع دارم. اين رويداد مهم سينمايي ما در حد استانداردهاي جهاني برگزار ميشود.
اين منتقد سينمايي با اشاره به اينکه جشنواره جهاني فيلم فجر تا حدودي به اهداف مدنظرش رسيده است بيان کرد: سينماي ايران چه در دوران افت و چه در اوجش به جشنوارهاي معتبر نياز داشت. حتي کشورهايي که سينما ندارند تلاش ميکنند جشنواره معتبري داشته باشند. چون وجود چنين جشنوارهاي يکي از ستونهاي سينماست. تنها توليد فيلم اهميت ندارد بلکه اکران فيلم در جشنواره هم مهم است. با اين نگاه جشنواره جهاني فيلم فجر از جشنواره بين المللي فيلم فجر جدا شد حتي اين جشنواره بايد اسم جداگانهاي هم داشته باشد.
کثيريان ادامه داد: جشنواره جهاني فيلم فجر تلاش کرده است کانون فيلمهاي مستقل باشد. آثاري که به مسائل مختلف از جمله خانوادگي و اجتماعي ميپردازند و فيلمهاي اخلاقي تري هستند. يعني اخلاق به معناي اهمش در آن به نمايش گذاشته ميشود. در نتيجه در اين جشنواره اين فيلمها اندک اندک شناخته ميشوند. فيلمسازان منطقه، مستقل اروپايي حتي آمريکاي جنوبي بدانند يک مقصدي براي چنين فيلمهايي وجود دارد.
وي با اشاره به تلاشهايي که از روز اول در جشنواره جهاني فيلم فجر شد اظهار کرد: نمايندگان انجمن تهيه کنندگان جهاني يا فياب در چهار دوره قبلي، جشنواره جهاني فيلم فجر را سخت گيرانه بررسي کردند. حتي به سالن ها، جلسههاي داوري و آپارات خانهها رفتند. جشنواره جهاني فيلم فجر براي ما يک اتفاق است و مجبورند اين جشنواره را جدي بگيرند. در ايران هم اين جشنواره جايگاه خود را پيدامي کند. همه خواهند دانست به حضور فيلمها و هنرمندان سينماي جهان در ايران نياز داريم. چرا فکر ميکنيم نميتوانيم جشنوارهاي در حد جشنوارههاي بزرگ جهاني داشته باشيم؟ قطعا جشنواره جهاني فيلم فجر کم کم معتبرتر ميشود.
اين منتقد سينمايي درباره داشتن نماينده در جشنوارههاي جهاني گفت: نماينده داشتن در جشنوارههاي جهاني فيلم بدين معناست که يک نهادي فيلم به جايزه جهاني بفرستد. ميتوان فيلمي کوتاه ساخت و آن را به جشنوارههاي جهاني فرستاد در اين صورت ديگر تهيه کننده فيلم نماينده خودش است الان در جشنوارههاي جهاني اينگونه نيست که فيلمي به نمايندگي از کشوري در جشنواره حاضر شود. از سوي ديگر تمام جشنوارهها سليقه خودشان را دارند. حضور يک هنرمند در شناسنامه جشنوارهاي معنا دارد، اما در جشنواره ديگري اينگونه نيست. از سوي ديگر اين رويدادهاي سينمايي متنوع هستند، تا جايي که براي فيلمهاي جنگي، کمدي يا هر نوع فيلم ديگري جشنوارهاي جدا وجود دارد.
کثيريان اظهار کرد: نبايد گفت که دليل حضور فيلم کمدي در يک جشنواره چيست؛ بايد اجازه بدهيم اين نوع فيلمها هم در جشنوارههاي جهاني فيلم شرکت کنند. بحثهاي حاشيهاي در مرحله دوم قرارمي گيرد. ميتواند فيلم خوبي با سليقه ما مطابقت نداشته باشد. بايد فيلم را در پردههاي سينما مشاهده و بعد از آن درباره هزينه توليدش بحث کرد. از سوي ديگر قطعا جشنوارههاي جهاني ايدئولوژيک و سياسي هم هستند. براي مثال جايگاه نداشتن آثار حاتمي کيا دليل بد بودن اثر اوريا برگزيده شدن فيلمهاي پناهي دليل خوب بودن اثرش در جشنوارههاي جهاني نيست.
وي ادامه داد: فيلمهاي سينمايي يا بازتاب جامعه شان يا مزورانه هستند. در درجه اول سينما اهميت دارد. برگزيده شدن فيلمي در جشنوارهاي به معناي بد يا ضد وطني بودن آن نيست از سوي ديگر بايد سياه نمايي در فيلمها را بررسي کرد. اگر در فيلمي سفيدي را سياه نشان دهند سياه نمايي کرده اند، اما وقتي موضوعي سياه باشد و آن را در فيلم بازگو کنند به معناي سياه نمايي نيست. در جامعهاي که همه چيز سفيد نيست و سياهي وجود دارد نميتوان فيلم کمدي ساخت، چون حال سازنده اش خوب نيست و فيلم هم انعکاس دهنده جامعه اش است.