برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شخصیت های منفی سینما علیه قهرمان داستان

منبع
جام جم
بروزرسانی
شخصیت های منفی سینما علیه قهرمان داستان

جام جم/ داستان سرايي درباره شخصيت هاي منفي سينما رشد قابل توجهي داشته و ظاهرا سوژه هاي جديدي براي فيلمنامه نويسان پيدا شده است

اين گونه که به نظر مي رسد، قرار است شخصيت هاي منفي و خبيث محصولات کارتوني شرکت والت ديزني براي خودشان روي پرده بزرگ سينما بزن و بکوبي به راه بيندازند! خبرهايي که از داخل اين شرکت به بيرون درز پيدا کرده، حکايت از برنامه وسيع مديران آن براي توليد فيلم هاي تازه اي مي کند که شخصيت هاي منفي کارتون هاي کلاسيک اين شرکت را به عنوان شخصيت اصلي و محوري فيلم هاي خود معرفي مي کند. اين محصولات که نسخه هاي زنده آن آثار کارتوني خواهند بود، به عنوان اسپين آفي بر اين محصولات کلاسيک معرفي مي شوند و شخصيت هاي آنها را براي تعريف و پيشبرد داستان هايشان قرض مي گيرند. اکران عمومي «کروئلا» که درباره شخصيت خبيث کارتون «۱۰۱ سگ خالدار» بود، استقبال عمومي تماشاگران سينما را به همراه داشت و اين استقبال، مديران والت ديزني را به صرافت کار روي ديگر شخصيت هاي منفي آثار کارتوني اش انداخت.

تعداد شخصيت هاي منفي کارتون هاي والت ديزني کم نيست و اين هم واقعيتي است که اين شخصيت هاي منفي، واقعا هم منفي و منفور نيستند و بيشتر به صورت کاريکاتوري از موجودات منفي و خبيث به نمايش درمي آيند. به همين دليل است که آنها مي توانند به صورت شخصيت هايي مستقل در فيلم هايي مستقل خود را به نمايش بگذارند و باعث برانگيخته شدن حس تنفر و انزجار بيننده نشوند. مديران والت ديزني اين کار را اولين بار چند سال قبل و با توليد نسخه زنده «ماليفيشنت» (۲۰۱۴) با بازي آنجلينا جولي آغاز کردند. جولي در اين فيلم لباس سياه شخصيت منفي کارتون «زيباي خفته» (۱۹۵۹) را به تن کرد و داستان فيلم، ماجراها را از نگاه او تعريف کرد. اين اکشن فانتزي ماجراجويانه در سال ۲۰۱۹ صاحب قسمت دوم شد و حالا حالاها قرار است قسمت هاي بعدي اش توليد شود.


با کروئلا دويل شخصيت منفي کارتون ۱۰۱ سگ خالدار هم همين رويه در پيش گرفته شد. مديران والت ديزني او را از داستان اين فيلم بيرون آوردند تا در کار مستقل زنده، داستان زندگي او را تعريف کنند و بگويند چرا در بزرگسالي تبديل به زني بيرحم و انتقامجو شد. اما استون در نسخه زنده «کروئلا»، در قالب شخصيت مرکزي داستان ايفاي نقش کرد. خيلي جالب است که او اولين بار به مديران والت ديزني طرح توليد فيلمي مستقل در رابطه با شخصيت اورسلاي کارتون «پري دريايي کوچولو» را پيشنهاد کرد. استون عقيده دارد اورسلا يکي از بهترين شخصيت هاي خبيث مجموعه کارتون هاي شرکت والت ديزني است که کاملا به درد قرار گرفتن در قالب شخصيت محوري يک فيلم زنده اسپين آفي مي خورد! به گفته او: «کاملا هيجان زده ام که مليسا مکارتي را در نسخه زنده اين فيلم در قالب اورسلاي جادوگر درياها ببينم. او هشت پايي است که با دزديدن صداي پري دريايي، تمام دردسرهاي موجود در داستان فيلم را خلق مي کند و يک جورهايي اصلا شخصيت محوري ماجراست. حالا تصورش را بکنيد اين موجود خودش شخصيت اصلي يک فيلم مستقل اسپين آفي بشود.»

موافقيت منتقدان
برخي منتقدان سينمايي هم موافق توليد نسخه زنده اي با نام «اورسلا» هستند و مي گويند براي عموم تماشاگران هم حتما بسيار جذاب خواهد بود که ببينند اين موجود چرا تا اين حد سياه دل و بداخلاق است و در گذشته اين هشت پا چه اتفاقاتي رخ داده که او را به اين سمت و سو کشانده است.اسکار يکي ديگر از آن شخصيت هاي منفي و معروف کارتون هاي والت ديزني است که موتور محرکه داستان «شيرشاه» را روشن کرد. چيوتل اجيوفور که در نسخه زنده سال ۲۰۱۹ اين فيلم به کارگرداني جان فاورو صدايش را به اسکار قرض داد، او را شرورترين موجود در بين شخصيت هاي خبيث تمامي کارتون هاي والت ديزني مي داند و اصرار دارد که حتما بايد داستان مستقل او در يک فيلم مستقل سينمايي زنده تعريف شود. البته مديران والت ديزني اين روزها در تدارک توليد دومين قسمت نسخه زنده شيرشاه هستند و بري جنکينز خودش را آماده کارگرداني آن مي کند. حال اين پرسش مطرح است ديزني با کمک يا بدون کمک اين دو فيلمساز، نسخه زنده «اسکار» را توليد مي کند يا نه. منتقدان هم به طرح اين پرسش مي پردازند که چرا مديران والت ديزني به دنبال آن نيستند که مکاشفه اي در گذشته اسکار و موفاسا در گذشته هايي نه چندان دور کرده و يک نسخه پيش درآمد بر شيرشاه زنده خود توليد کنند.

هنوز هم ادامه دارد!
برخي تحليلگران سينمايي نام جعفر از «علاالدين» را هم مطرح مي کنند. اين کارتون در سال ۲۰۱۹ صاحب يک نسخه زنده شد و جوئل فراي که در آن نقش جاسپر را بازي کرد، براين باور است که جعفر آن قدر ماجراجويي و داستان با خودش دارد، که مي تواند يک مجموعه فيلم چندقسمتي اسپين آفي موفق براي شرکت والت ديزني باشد. چنين به نظر مي رسد که دايره حضور شخصيت هاي منفي محصولات کارتوني در نقش اول اسپين آف هاي اين فيلم ها، در آينده اي نه چندان دور وسيع تر و بزرگ تر خواهد شد.


 کيکاووس زياري

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar