صبا/ شهرام شاه حسینی گفت: نزدیک به دو سال از زمانی که درباره «می‌خواهم زنده بمانم» طرح موضوع و فکر کردیم و سه مرتبه نویسنده عوض شد. این به آن معنا نیست که آن دوستان نویسنده‌ که با آن‌ها به مدت دو، سه ماه یا کم و بیش پیش رفتیم توان این را نداشتند تا یک کار این‌چنینی برای ما بنویسند، بلکه معنایش فقط این است که ما و به خصوص من خیلی سختگیرتر شده‌ام.
 بعد از تجربه‌ی من با آقای بهرام بیضایی در «سگ‌کشی» تازه متوجه شدم که فیلمنامه یعنی چه و چه زمانی باید این کاراکتر را ببینی و چه زمانی باید از او دور شوی. درواقع این میزان سختگیری من بعد از کار کردن با جناب بهرام بیضایی در «سگ‌کشی» به وجود آمد.

با محمد شایسته خیلی زود به نتیجه رسیدیم که حامد بهداد باید نقش شایگان را بازی کند. راستش را بخواهید گزینه‌های دیگری برای این نقش روی میز بود اما بهداد برنده‌ی این دوئل شد و برای این نقش انتخاب شد. حامد همیشه ورودی‌های سختی به کاردارد و این شامل همه چیز می‌شود. یعنی شامل گفت‌وگوهای دو نفره؛ گفت‌وگوهای سه نفره بین من، او و محمد شایسته؛ گفت‌وگوهای بین ما و گروه لباس با او و گروه فیلمنامه با او. برای اینکه دنیا و جهانش با ما یکی شود روزهای پر فراز و نشیبی را باید با هم بگذرانیم.
ما تمام و کمال به آنچه که در مورد کاراکتر شایگان می‌خواستیم رسیدیم. این مساله از آنجا نشات می‌گیرد که کاراکتر “بد من” فیلم یا کسی که قدرت دارد و زور می‌گوید نامزد فرد دیگری را از دستش در می‌آورد و او را مال خود می‌کند و در واقع سو استفاده می‌کند. او حرف زدن یاد گرفته و توانسته راه خیلی طولانی را در زمان کمی برود. این کاراکتر می‌توانست به شدت با واکنش منفی تماشاچی رو به رو شود، یعنی تماشاچی از شایگان به عنوان یک نیروی اهریمن و شر بدش بیاید و او را پس بزند، اما این چیزی نبود که ما می‌خواستیم.
 فتحی بهترین سریال ساز در ایران است. غالبا کارهای ایشان را دیده‌ام اما «شهرزاد» را متاسفانه ندیده‌ام. خاطرم نیست که مشغول کاری بودم یا به دلایل دیگری آن را ندیدم اما به هر حال تمام کارهای ایشان به جز «شهرزاد» را دیده‌ام.او قصه را خیلی خوب می‌فهمد، می‌داند که کجا به قصه ورود کند و می‌داند که چه چیزی بیننده را گیر می‌اندازد و می‌تواند او را در قسمت‌های طولانی با خود همراه می‌کند.
این را گفتم تا بگویم که مد نظر ما نبود تا «شهرزاد» الگوی‌مان شود. حتما نویسنده‌های ما یعنی پویا سعیدی و مجید مولایی «شهرزاد» را دیده بودند اما فکر می‌کنم با وجود یک سال و نیم، نزدیک دو سالی که درباره‌ی فیلمنامه حرف ‌زدیم دیگر لازم نباشد تا به «شهرزاد» مراجعه کنیم. مد نظر ما نبود تا عشق مثلثی را به شکل رایج و عرفش متصور شویم.
از دوران قاجار، قبل‌تر و یا بعد از آن یعنی دوران پهلوی مستندات کمی وجود دارد و از طرفی چون تاریخ ما تاریخ شفاهی است و تاریخ کتبی درست و به سامانی نداریم ، از طرفی خاطره‌ی مردم و خاطره‌ی شخصی همه‌ی افراد یاری نمی‌کند برای اینکه احتمالا ایراد بگیرند و یا بخواهند بگویند که به این ترتیبی که شما فیلمبرداری کرده‌اید نبوده و یا برعکس. نمی گویم آسان است اما می‌خواهم بگویم که خیلی کار پیچیده‌ای نیست اما دهه‌ی شصت سخت‌ترین دهه است یعنی حتی از دهه‌ی پنجاه هم سخت‌تر است

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar