ايسنا/ محمدرضا ورزي دربارهي شبيهسازي بازيگران سريال «معماي شاه» با شخصيتهاي واقعي ميگويد: در طول يک يا دو سالي که مشغول نگارش هستم، به تمام زواياي صورت يک کاراکتر توجه ميکنم و سعي ميکنم که مابهازايشان را در ميان هنرپيشهها جستجو کنم.
کارگردان و نويسنده سريال «معماي شاه» در ادامه مطلب بالا توضيح داد: اين شبيهسازيها را در ذهنم تمرين ميکردم، در نتيجه ناخودآگاه روي اين قضيه دقيق شدم، من عکسها و تصاوير مستند را خيلي با دقت نگاه ميکنم، تئاتر زياد ميبينم و در بين هنرپيشههاي تئاتر نيز شبيهسازي ميکنم.
اين کارگردان يادآور شد: به هر حال نميشود آقاي خلج و توانمنديهاي ايشان را نيز ناديده گرفت، ايشان خيلي قدرتمندانه کار کردند، آقاي خلج شاگرد آقاي اسکندري بودند و به اعتقاد من حق شاگردي را خيلي خوب ادا کردند و در واقع آقاي اسکندري محصول خوبي را به بازار دادند. شهرام خلج در چهرهپردازي دست فوقالعاده خوبي دارد و اين براي من افتخارآميز است.
ورزي در بخش ديگر گفتوگوي خود در پاسخ به اين پرسش که آيا فاز دوم «معماي شاه» نيز مانند فاز اول آن بر اساس مستندات اجتماعي بررسي ميشود؟ عنوان کرد: بله. فاز اول اين سريال به تاريخ معاصر ايران برميگردد، البته اين دو فاز از هم جدا نيستند و به موازات يکديگر پيش ميروند؛ فاز دوم نيز بخشهايي از اجتماع ايراني در آن دوران را نشان ميدهد و اينکه مردم در دهههاي 20، 30 و 40 چه شرايطي داشتند و اين نشاندهندهي اين خواهد بود که اگر نهضتي شکل گرفت و انقلابي به پيروزي رسيد، در اصل چه مسيري را طي کرده است.
کارگردان و نويسندهي «معماي شاه» ادامه داد: ما قصهاي متناسب با رخدادهاي تاريخي آن زمان طراحي کرديم و بر همين اساس نيز جلو رفتيم.
ورزي دغدغهي خود از ساخت «معماي شاه» را پاسخگويي به سوالات نسل جوان دانست و گفت: 37 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ميگذرد و من فکر ميکنم ناگفتهها و گفتههاي شايد فراموش شدهاي هست که بايد در اختيار نسل جوان قرار گيرد و به سوالات نسل جوان پاسخ داده شود. جوانان ما علامت سوالهايي دارند که دليلش اطلاعرساني ضعيف در اين زمينه در طي اين سالها بوده است.
او معتقد است: بخشي از اين نوع اطلاعرساني به شيوهي تأليفي درس تاريخ در مدارس برميگردد، در طي اين همه سال چه قبل از انقلاب و چه بعدتر، فضايي براي درس تاريخ ايجاد شده بود که در دانشآموزان هيچ انگيزهاي براي تعقيب و تعلّم درس تاريخ ايجاد نميشد. لذا به هر حال ما بايد به اين برسيم که براي نسل جديد و جوان ناگفتهها و گفتههايي که سالهاست به آنها اشارهاي نشده يا اگر شده در سطح کتابهاي چاپ شده بوده را بازگو کنيم.
ورزي افزود: مگر تيراژ کتابها در کشور ما چقدر است؟ اگر با همهي تجديد چاپها هم حساب کنيم شايد 200 هزار نسخه شود، آيا اين تعداد ميتواند پاسخگوي 70 ميليون جامعه ايراني که حدوداً 45 ميليون نفر آنها به لحاظ سني واجد شرايط کتابخواني هستند باشد؟ مگر چند نفر پاي اينترنت مينشينند که اطلاعات کسب کنند؟
اين کارگردان و نويسنده ادامه داد: شايد برخي از جوانان نسل جديد با تصوري اشتباه فکر ميکردند که انقلاب اسلامي يکسري مجموعه راهپيماييهايي بوده که در بهمن 57 انجام شده است ولي وقتي ريشهيابي يا تحليل کنيم و بتوانيم تاريخ را از طريق تصوير يا کتاب ارائه دهيم به اين ميرسيم که هم تاريخ انقلاب اسلامي را به طور دقيق توانستيم براي اين نسل مطرح کنيم و هم اينکه توانستيم فرازهايي از تاريخ معاصر ايران را بازگو کنيم.
وي خاطرنشان کرد: در اين مجموعهي تلويزيوني روي سخن ما بيشتر نسل جوان بوده است و اميدوارم که بتوانم با نسل جوان ارتباط برقرار کنم و انشاءالله با يک خروجي مناسب اين اطلاعرساني را درست انجام دهيم.
ورزي در ادامهي گفتوگوي خود دربارهي اينکه شوق او به تاريخ از کجا نشأت گرفته است؟ بيان کرد: اين قضيه به دوران کودکي من برميگردد، از کودکي به تاريخ علاقهمند بودم و يادم است درس تاريخ مدرسه را به صورت نمايشهاي کوتاه سر کلاس اجرا ميکردم؛ ضمن اينکه مرحوم پدرم نيز در به دست آوردن منابع خيلي همراهي کردند.
ورزي در پايان گفتوگوي خود نيز اظهار کرد: من خيلي دلم ميخواهد که نسل بعدي فيلمسازي از تجربيات ما استفاده کند همانگونه که ما از تجربيات نسل قبلتر استفاده ميکنيم؛ بنابراين سعي ميکنيم فعاليتهاي جنبي نظير تهيه آلبوم عکس و در اختيار گذاشتن پژوهشهايي که در اين کار صورت گرفته را در دستور کارمان قرار دهيم.