خبرآنلاين/ محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهيه‌کننده و کارگردان معتقد است بازيگرمحوري، آفت سينماي ايران شده است و به جاي آن بايد روي نوشتن فيلمنامه خوب و کيفيت توليد کار کرد.
 کلاب هاوس خبرآنلاين با موضوع «سينماي ايران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه مي‌شود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهريور، با حضور گروهي از کارگردانان، تهيه‌کنندگان، سينماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.

محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهيه‌کننده و کارگردان، يکي از مهمانان اين نشست بود و با بيان اين‌که سينماي ايران هميشه مخاطب خاص خود را داشته و براي آن برنامه‌ريزي کرده و به نتايجي هم رسيده است، گفت: «اين طيف خاص چه پيش از کرونا و چه پس از آن، همواره حضور داشته است اما امروز سينما فرصت ويژه ديگري هم در اختيار دارد و آن اين است که مي‌تواند در کنار مخاطب خاصش از مخاطب عام هم استفاده کند. مخاطب عامي که آمدن به سينما به همراه خانواده همچنان ارزان‌ترين راه براي تفريحش به شمار مي‌آيد.»  

جنت‌خواه‌دوست با اشاره به صحبت‌هاي سيدامير سيدزاده، تهيه‌کننده سينما که گفته بود چون فيلمش بازيگر چهره نداشت، نتوانست نوبت اکران بگيرد، افزود: «نمي‌توان از واقعيت فرار کرد و از خود نپرسيد واقعا چند نفر از سوپراستارهاي‌مان بازيگرند؟! زماني که فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله» اکران شد، تنها چهره شناخته‌شده‌اش آنتوني کوئين بود و باقي بازيگرانش بعدها تبديل به چهره شدند اما نتيجه چه بود؟ اين که بعد از اين همه سال، اگر همچنان ببينيم که از تلويزيون در حال پخش است، امکان ندارد فرصت داشته باشيم و به تماشايش ننشينيم. درد ما نداشتن سناريو است. وقتي سناريو نداريم به سمت بازيگرمحوري مي‌رويم و بعد از خود مي‌پرسيم چه‌طور اين بازيگر را بزرگش کنيم؟! و با برگزاري يک جشنواره و جايزه‌دادن به او اين کار را انجام مي‌دهند.» 

او با اشاره به اين که صنف سينما تکليف خود را نمي‌داند، ادامه داد: «در صنف کفاش‌ها، يکي مي‌شود کفش نادر و ديگري در زيرپله کار مي‌کند اما در صنف اهالي سينما فقط فيلم‌هايي که در حد کفش نادرند نوبت اکران مي‌گيرند و فيلم‌هاي زيرپله‌اي حذف مي‌شوند. در حالي که اگر ژست ما، ژست صنفي است، عملکردمان هم بايد صنفي باشد و نمي‌توانيم بگوييم کسي حق ورود و آزمايش شدن ندارد.»  

او در جمع‌بندي صحبت‌هايش گفت: «وظيفه ما فقط اين نيست که نسبت به جيب خودمان متعهد باشيم و يک جعل تاريخي را روانه پرده سينما کنيم. چون آن ديگر نامش سينما نيست و شهربازي است. پوران درخشنده «بچه‌هاي ابدي» را مي‌سازد اما تنها در يک سينما نوبت اکران مي‌گيرد و  ۵۰ ميليون تومان مي‌فروشد ولي اگر چند نفر بدون مقدمه سازي بزنند و آوازي بخوانند و رقصي بکنند چه؟ ما بايد از خود بپرسيم با سليقه مخاطب چه کرده‌ايم که به فيلم مفهومي نيم‌نگاهي هم نمي‌کند؟»  

جنت‌خواه‌دوست در پايان گفت: «معتقدم سينما بعد از کرونا افول نخواهد کرد چرا که همچنان هم مخاطب خاص خود را دارد و هم براي بخش بزرگي از مردم تنها وسيله تفريح است.»

۵۷۲۴۵

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar