خراسان/ عملکرد صداوسیما در دوره جدید مدیریتی در ماجرای اختلال بنزینی موفق بود و با ارائه «روایت اول» و غالب، رویکرد انفعالی قبل را کنار گذاشت.
با گذشت حدود یک ماه از شروع دوره جدید سازمان صداوسیما و حدود دو هفته از آغاز ‌کار معاون جدید سیاسی این سازمان، نخستین چالش مهم خبری در سازمان صداوسیما رخ داد. این چالش روز دوشنبه 4 آبان و در ماجرای از کار افتادن پمپ‌های بنزین در سراسر کشور بر اثر حمله سایبری و هک سامانه یکپارچه مدیریت جایگاه‌های عرضه سوخت، اتفاق افتاد. در این ماجرا سازمان صداوسیما و به خصوص بخش‌های خبری آن عملکرد مناسبی داشتند که واکنش‌های مثبتی را نیز برانگیخت.
موضع فعال به جای انفعالی
یکی از مهم ترین چالش‌های رسانه ملی در حوزه‌های خبری که در بزنگاه‌هایی مثل ماجرای بنزین به چشم می‌آید، سرعت اطلاع‌رسانی سازمان صداوسیماست؛ به خصوص با توجه به خط قرمزهای فراوانی که این سازمان در پوشش وقایع خبری مرتبط با سیاست دارد. در این ماجرا نیز بعضی اخبار و اطلاعات در اولین ساعات واقعه در شبکه‌های اجتماعی پیچید که نشان داد پرداختن به اخبار بنزینی در این روز، حواشی خاصی می‌تواند داشته باشد و حساسیت‌هایی را می‌طلبد. با این حال رسانه ملی توانست از چالش در اختیار گرفتن «روایت نخست» سربلند بیرون بیاید و با سرعت اطلاع‌رسانی در عین صراحت، از رقبای خارجی خود پیشی بگیرد. در این رقابت که در سال‌های اخیر با عنوان «جنگ روایت‌ها» شناخته می‌شود، رقبایی چون بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، منوتو و... از شبکه خبر جا ماندند و نتوانستند چیزی بیشتر از آن چه صداوسیما روایت کرد، به مخاطبان خود عرضه کنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر، بزنگاه‌های زیادی چون اتفاقات آبان 98 وجود داشت که صداوسیما در آن قافیه را به شبکه‌های بیگانه باخت و موضع انفعالی و محافظه‌کارانه را در پیش گرفت.
واکنش‌های مثبت
اگر آن چه را که درباره وقایع بنزینی روزهای اخیر گفته شد، در کنار روایت سیلی زدن به استاندار آذربایجان شرقی در شبکه‌های تلویزیون بگذاریم، مشخص می‌شود که رویکردهای تازه رسانه ملی در حوزه‌های خبری با حضور جبلی در جایگاه ریاست سازمان و خدابخشی در معاونت سیاسی، بالاخره به بار نشسته و همان طور که جبلی در 11 مهر در توئیتی تاکید کرده بود که «رسانه عرصه رساندن است نه بازداشتن و پوشاندن» از این پس می‌توان امیدوار بود رسانه ملی ضمن در پیش گرفتن صداقت و امانت در مواجهه با مخاطب، رویکرد انفعالی را کنار بگذارد و در بزنگاه‌های خبری، جنگ روایت‌ها را به شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه نبازد. در پی این اتفاقات، واکنش‌های مثبت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. مثلا سیدعباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت: «حضور بهنگام و صادقانه صداوسیما در بحران بنزینی یک تجربه موفق بود. اصل اولیه در رسانه موفق، سرعت، صداقت و امانت است. گام‌های نخستین ستودنی است. منتظر می‌مانیم.» حسام‌الدین آشنا نیز که به صورت سنتی به عنوان یکی از منتقدان تلویزیون شناخته می‌شود، در توئیتی نوشت: «دیروز صداوسیما نشان داد می‌تواند رسانه ملی و آن معاونت هم نه معاونت سیاسی بلکه معاونت خبر باشد.» سیدمحمود رضوی مشاور فرهنگی رئیس مجلس نیز این‌گونه واکنش نشان داد: «اختلال در جایگاه‌های سوخت با سکوت رسانه می‌توانست به بحران در کشور ختم شود اما اطلاع‌رسانی سریع، صریح و برخط صداوسیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه‌کار را وادار به اطلاع رسانی کرد. استمرار این رویکرد اعتماد مردم به رسانه ملی را ترمیم خواهد کرد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar