نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

«خسوف»؛ زیر سایه محسن چاوشی

منبع
سينما نوين
بروزرسانی
«خسوف»؛ زیر سایه محسن چاوشی

سینما نوین/ سال ها بعد از ترانه های سِحرانگیزی که محسن چاوشی برای سریال خاطره سازی مثل «شهرزاد» خواند تا اثرگذاری تِم رمانتیک آنرا با همه عشق و حسرت هایش تشدید کند، حالا بعضی مجموعه های ویدئویی به نظر تلاش دارند خلأها و کاستی های خود را زیر سایه صدای این خواننده پنهان کنند.
سریال «خسوف» ساخته مازیار میری با جمعی بازیگر گمنام، در نخستین گام های تبلیغاتی با توسل به ترانه دلنشین چاوشی، جوی ایجاد کرد تا خود را درام عاشقانه جذابی جا بزند. سریالی که مثلاً در صدد بوده خلاف جریان سریال های شبکه نمایش خانگی در چینش بازیگران آوانگارد عمل کند.
غافل از آنکه پس از سه قسمت همچنان «خسوف» چیزی در حد برخی شبانه های مستعمل تلویزیون است. همانقدر لوس، کشدار و ساده انگارانه! صدای گرم چاوشی با اقتدار، تمامیت لرزان سریال را زیر سایه برده و یک تنه، عاشقانه ای جاندار است.
افتتاحیه با گره افکنی سُست و بی دوامِ فرار بی منطق امیر (سجاد بابایی) و آتیه (مینو شریفی) از بیمارستان، در متقاعد ساختن تماشاگر لنگ می زند. حال آنکه در ادامه، همین تعلیقِ مرتعشِ دم دستی، تحت الشعاع یک فلش بک طولانی، محو می شود.
در طرح ریزی عشق امیر و آتیه، فیلمنامه نویسان الگوی بسط شخصیت پسر عاشق پیشه را در تکرار عبارت «تو چقدر پررویی» از سوی دختر، کافی و باورپذیر دانسته اند! از آنسو هر از چندی، رابطه این دو با ترفند تکراری ِ پسر، «شرط ببندیم؟! یه صبحونه تو کافه مهتاب» قرار است به زور تداوم پیدا کند!
ترکیب معدود بازیگران شناخته شده با تازه واردان دلچسب نیست و در نیامده. امین تارخ همان کاراکتر مودارِ سریال های مناسبتی تلویزیون است. وجوه اخلاقی خارج از عرف کاراکتر علی عمرانی با تکیه کلامِ ننرِ «ندیدم مطابِقِت» هم احتمالاً با طعنه های تارخ، باید توسط تماشاگر خیال پردازی شود تا کار زیر تیغ ساترا نرود! تجربه ورزیِ گاه آزار دهنده بازیگران جوان در بی حوصلگی احتمالی کارگردان، از دور داد میزند.

«خسوف» در قسمت سوم انگار به سرعت از نفس می‌افتد. سکانس طولانی موتور سواری با ترانه کورش یغمایی یا سکانس بی ربط گیتارنوازی و بلال خوری، واقعاً چه کارکرد مهمی دارد یا کدام حس دراماتیک را القا می کند؟!
«خسوف» با نامی به عاریت گرفته از فیلم مرحوم ملاقلی پور، هیچ چیزش به جز دو تار موی بیرون آمده بازیگران زن، به محصولات شایع پلتفرم ها نمی رود. سریالی که در سه قسمت نشان داده می توانست با چند اصلاحیه جزیی، لای شلوغی آنتن تلویزیون گم شود.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره