یک منتقد:کاندید نشدن «آرگو» در دیگر بخشهاگاف بزرگی برای اسکار دهندگان است
فارس
بروزرسانی
فارس/ يک منتقد گفت : کانديد نشدن «آرگو» در ديگر بخشها سوتي و گاف بزرگي براي داوران و اسکار دهندگان است که خود معترفاند که اين فيلم بار ارزشي ندارد.
«محسن سليمانيفاخر» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در مورد ارزيابي خود از مراسم اسکار، اظهار داشت: جايزه دادن به فيلم سينمايي «آرگو» در راستاي موجي است که امروز عليه ايران باب شده است. موجي ضد ايراني و در برگيرنده انواع و اقسام تحريم هاي اقتصادي، سياسي و قدرت فزاينده اين حرکت به قدري است که امسال بر بزرگترين جايزه هنري جهان هم رسوخ ميکند و هم رسوا ميشود.
وي در ادامه افزود: در سادهترين تحليل بزرگسازي «آرگو» به حربه سياسي –اقتصادي ميتوان رسيد که بانيان و سردمداران اسکار نان و مواجب خود را در اين ديدهاند که به فيلمي غير هنري جايزه دهند تا توجه سياستمداران و جهانيان را بيش از بيش به اين واقعه بزرگ تسري دهند اما در عمل اين گزينش به واضح انگ بيارزش خواندن اعتبار اسکار را براي برگزيدگان آينده اين جايزه فراهم کرده است.
اين منتقد و روزنامهنگار در ادامه به فارس، گفت: از سويي ديگر عملکرد اشتباه دولتمردان ما باعث شده است که اين موج روز به روز گستردهتر شود تا جايي که آکادمي اسکار هم به اين ميانديشد که اگر چنين نکند از اين وادي بزرگ جا مانده است.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: کانديد نشدن «آرگو» در ديگر بخشها سوتي بزرگي براي داوران و اسکار دهندگان است که خود معترفاند که اين فيلم بار ارزشي ندارد.
سليمانيفاخر در ادامه افزود: شايد آنان آنقدر درگير و دار دغل بازي هاي سياسي شدهاند که تنها به نتيجه و عوايد اقتصادي و کسب اعتبار و همسو شدن با دولتمردان براي آنان کافي است. «آرگو» نشان داد که جهانيان و حتي هنرمندان هم نان به نرخ روز خور هستند.بهتر بود اگر آنان ميخواستند در يک نبرد ملي شرکت کنند لااقل سفارشي را به گروهي ميدادند که قدري از ابزار تخصص و هنر در ساخت چنين فيلمي به خرج ميدادند تا آبروي هشتاد و اندي ساله خود را حفظ ميکردند.
وي در ادامه افزود: اين اقدام نويد ميدهد که جامعه هنري نيز در حرکت است و ما از حالا به بعد بايد منتظر موجي از فيلمهاي ضد ايراني باشيم، اعلام جايزه اين فيلم توسط همسر رييس جمهور آمريکا اتفاق عجيب اين مراسم است چرا که کسي که ارتباطي به اين فضا ندارند بايد وارد چنين مقولهاي شود. مسئولين آکادمي به غايت ديگر ابايي از رو شدن بازيهاي پنهان خود ندارد و نقاب از چهره برداشتند.
اين منتقد در ادامه افزود: از منظري ديگر جداي اينکه «آرگو» مفهوم و تمي ضد ايراني دارد اما در واقع چند نگرش از آن استنباط مي شود. آمريکا با اهداي اسکار به اين فيلم پيام سياسياش را ازطريق اين کانال هم به ايران ميفرستد.به اين معني که ما براي مبارزه با ايران از هر اهرمي استفاده ميکنيم.حتي با ساخت فيلمي غير هنري که روابط، کنشها و واقعيتهاي آن عاري از مديوم سينماست.
وي در پايان اين گفتوگو خاطرنشان کرد: فيلم «آرگو» را نبايد صرفا کار بنافلک به عنوان کارگردان فيلم دانست. اين أثر، در واقع نماينده تامالختيار پندار عمومي نظام آمريکا درباره ايران است. امروز دائم به محکوم کردن «آرگو» در مقالات، نوشتهها و اظهار نظرها راه صحيحي براي مقابله نيست. ميبايست فيلمي در سطحي از بهره مندي از هنر ساخت و به دفاع از حيثيت ايراني و مقابله به مثل کرد ،کاري که بايد به کاردانها سپرد و اين هم ميبايست آگاهانه و بهرهمند از زيبايي شناختي هنر باشد.