نماد آخرین خبر

چهره‌های محبوب فقط در شب عید مجوز حضور در تلویزیون را دارند

منبع
بروزرسانی
چهره‌های محبوب فقط در شب عید مجوز حضور در تلویزیون را دارند
شبکه ايران/در ادامه بررسي روند برنامه‌سازي تلويزيون در سالي که گذشت با مهدي کشاورز گفت‌وگو کرديم و ارزيابي کلي برنامه‌هاي سيما در سال 91 را جويا شديم. صحبت‌هاي اين منتقد سينما و تلويزيون را در ادامه مي‌خوانيد. سهل‌انگاري تلويزيون و واگذاري پروژه‌هاي طنز به شبکه نمايش خانگي عملکرد تلويزيون در سالي که گذشت بيانگر اين نکته است که اين رسانه موفق به ايفاي رسالتي نيست که بر عهده دارد. در چند سال اخير شبکه‌هاي ماهواره‌اي با قدرت بسيار زياد گوي رقابت را از رسانه ملي ربوده‌اند. مشخص است در سياست‌گذاري‌هاي اين سازمان اصلا جذب مخاطب ديده نمي‌شود و نمونه شاهد اين مدعا از دست دادن پروژه‌هاي طنز و واگذاري آن به شبکه نمايش خانگي است. حوزه طنز جذابيت بسيار زيادي براي مخاطب دارد و به عنوان يکي از مهم‌ترين وجوه سرگرم‌سازي تلويزيون با سهل‌انگاري مواجه شده است. يا به عنوان نمونه مي‌توان به سرنوشت برنامه "هفت" اشاره کرد که درست در زماني که مخاطب را جذب کرد و به عنوان برنامه چالش‌ساز در تلويزيون مطرح شد با اعمال کج‌سليقگي‌ مسئولان بالادستي دچار ريزش مخاطب شد. کاراکترسريال‌هاي ماهواره‌اي شناخته شده‌تر از شخصيت‌هاي تلويزيوني تلويزيون در حال حاضر بر پايه چند برنامه استوار است؛ نود و پخش فوتبال که اگر اين موارد را از کنداکتور پخش برنامه‌هاي تلويزيون حذف کنيم ديگر برنامه‌اي براي تماشا باقي نمي‌ماند.مدتهاست سريالي که دهان به دهان بچرخد و بين مردم مطرح شود از تلويزيون پخش نشده و کاراکترهاي سريال‌هاي ماهواره‌اي شناخته شده‌تر از شخصيت‌هاي سريال‌هاي تلويزيون بين مردم است و در باره آنها صحبت مي‌شود. حال در اين شرايط شايعات عجيبي مثل عدم ساخت پرمخاطب‌ترين برنامه نوروزي سال گذشته يعني "کلاه قرمزي" به دليل کمبود بودجه شنيده مي‌شود. واقعا عجيب است که صداوسيما به خاطر بودجه 4 عروسک بخواهد پربيننده‌ترين برنامه‌اش و اين فرصت جذب مخاطب را از دست بدهد گو اينکه تلويزيون به طور کلي از جذب مخاطب نااميد شده است. عدم توفيق سريال‌هاي مناسبتي حتي برنامه‌هاي سياسي که در قالب مناظره مطرح مي‌شود هم در ابتدا نگاه دو طرفه داشت اما به تازگي کاملا در اختيار يک طيف قرار گرفته و همه اين موارد باعث مي‌شود که گروه زيادي از مخاطبان از اين رسانه رويگردان شوند. هر سال ماه رمضان با وجود اين‌که سطح کيفي سريال‌هاي ويژه اين ايام چنگي به دل نمي‌زد اما به دليل رخوت ساعات پس از افطار بيشتر از ديگر سريال‌ها ديده مي‌شد که امسال اين آثار هم نتوانستند توفيقي در جذب مخاطب داشته باشند و حتي در جرايد و رسانه‌ها هم بازتابي نداشتند. چهره‌هاي محبوب و ممنوع‌التصوير فقط در شب عيد مجوز حضور در تلويزيون را دارند جذب کردن يکسري از نخبگان مانند عطاران و مديري با سريال‌هايي که مي‌توانند مردم را پاي تلويزيون بنشانند هزينه زيادي براي تلويزيون ندارد. فضاي فکري جديدي بايد در متوليان صداوسيما شکل بگيرد تا شاهد بازگشت چهره‌هاي محبوب به تلويزيون باشيم ضمن اين‌که سود کنار آمدن و بازگذاشتن دست چنين فيلمسازاني عايد خود سازمان مي‌شود. جالب اين‌که طي سال از چهره‌هاي محبوب خبري نيست اما در شب عيد انواع و اقسام خواننده‌هاي محبوب و مجريان ممنوع‌ الفعاليت با آزادي کامل اجرا برنامه را به عهده مي‌گيرند. چه اشکالي دارد اين نوع نگاه حداقل در مناسبت‌هاي ويژه تداوم داشته باشد. طي سال‌هاي گذشته پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون برنامه‌هاي مجري محور بوده‌اند که مسلما بازگشت آنها به تلويزيون جذب دوباره مخاطبان خاص آنها را به همراه خواهد داشت. "کلاه قرمزي" نبايد اولويت آخر باشد باوجود آگهي‌هاي بازرگاني باور کمبود بودجه در تلويزيون کمي سخت است اما در صورت قبول چنين شرايطي مديريت توانمند و هوشمند بايد بر اساس نيازسنجي و شناخت درست ذائقه مخاطب به اولويت بندي سفارش ساخت برنامه بپردازد؛ يعني اگر قرار است به عنوان نمونه براي ايام عيد برنامه بسازد نبايد که برنامه "کلاه قرمزي"را براي اولويت آخر بگذارد.