نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

غربت سینما در سیما

منبع
خراسان
بروزرسانی
غربت سینما در سیما

خراسان/ برنامه‌های سینمایی رسانه ملی مدت‌هاست در اغما به سر می‌برند
سینمای ایران روزهای بحرانی را می‌گذراند و اهالی سینما در حال آزمایش راه‌های مختلفی برای برون‌رفت از این بحران‌ هستند، اما هنوز به راه حلی کامل و جامع نرسیده‌اند. در این شرایط و در حالی که چندین فیلم روی پرده سینماست و سازمان سینمایی بنا دارد تا با نمایش کمدی‌های عامه‌پسند، مخاطبان را به سالن‌های سینما برگرداند، اما تلویزیون به عنوان یکی از دو ابزار مهم تبلیغاتی سینما، توجه چندانی به مقوله اکران ندارد.
 این در حالی است که بسیاری معتقدند مدیران رسانه ملی همان‌طور که در زمینه‌های مختلف صنعتی، حمایت از تولید ملی را رسالت رسانه می‌دانند، باید در زمینه‌های فرهنگی نیز همین رویکرد را داشته باشند.
فقط 4 از 42!
این روزها از میان خیل فیلم‌های روی پرده سینما، تیزرهایی برای «پسر دلفینی» و «لوپتو» لابه لای برنامه‌های مختلف سیما به ویژه در شبکه کودک روی آنتن می‌رود. نگاهی به وضعیت پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از تلویزیون، گویای واقعیت عجیبی است. از مجموع 42 فیلمی که از ابتدای سال روی پرده سینما رفته است، تنها 4 فیلم «موقعیت مهدی»، «هناس»، «پسر دلفینی» و «لوپتو» از پشتیبانی تبلیغاتی چشمگیر سازمان صداوسیما بهره‌مند بوده‌اند و چند فیلم دیگر از جمله «مرد بازنده» و «روز صفر» تیزرهای معدودی داشته‌اند. 
به تازگی نیز طبق توافقی میان سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی، قرار بر پخش تیزر 5 فیلم شد. از آن آثار، به جز «لوپتو» که از قبل هم تیزرهای زیادی داشت، تیزرهای بقیه فیلم‌ها، آن قدر روی آنتن تکرار نشد تا تأثیری روی اکران داشته باشد. بنابراین می‌توان از حمایت رسانه ملی از حدود یک ششم تا یک هفتم فیلم‌های سینما سخن گفت؛ رقمی که در برابر شرایط خطیر و بحران جدی مخاطب در سینما عجیب به نظر می‌رسد. این در حالی است که از رسانه ملی انتظار می‌رود در شرایط عادی و بیش از آن در شرایط بحرانی اکنون، به سینمای کشور کمک کند.
فقدان برنامه‌های سینمایی
راه‌های بالقوه یاری تلویزیون به سینمای کشور، محدود به پخش تیزرهای تلویزیونی نیست، اما برنامه‌های سینمایی به عنوان یکی دیگر از این راه‌ها که از قضا برای مخاطب نیز اهمیت دارد و به شناخت فیلم خوب کمک می‌کند، مدت‌هاست با تعطیلی مواجه است. «هفت» مهم ترین برند سینمایی تلویزیون که در سال‌های اخیر رو به افول بود، مدت‌هاست که روی آنتن نمی‌رود و از «نقد سینما»، «سینما دو»، «شب سینما» و... هم خبری نیست. اوایل امسال خبر رسید حتی برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر نیز که کمتر از دیگر برنامه‌های یاد شده، سرگرم‌کننده بود تعطیل شده و دیگر روی آنتن نخواهد رفت. بنابراین عملاً می‌توان گفت تلویزیون در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر، برنامه سینمایی خاصی ندارد و در این زمینه، دستش تقریباً خالی است. این در حالی است که مدتی پیش درباره حواشی ایجاد شده توسط فیلم موهن «عنکبوت مقدس»، یک ویژه‌برنامه تلویزیونی روی آنتن رفت، اما دیگر ادامه نیافت تا جایی که عده‌ای از مخاطبان، فقدان برنامه‌های سینمایی در تلویزیون و پرداختن به این فیلم موهن در یک ویژه‌برنامه را با نقد جدی و اثر گذار آن کافی ندانستند.
 نویسنده :  مصطفی قاسمیان

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره