برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

پیشنهاد 2 فیلم ایرانی و خارجی برای شب های نوروز

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
پیشنهاد 2 فیلم ایرانی و خارجی برای شب های نوروز

فیلم نیوز/ «بوتیک» نخستین فیلم حمید نعمت الله و«فیبلمن‏ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را برای تماشا در ششمین روز نوروز پیشنهاد می‏دهیم.
در ششمین روز از تعطیلات نوروز سراغ نخستین فیلم کارنامه حمید نعمتالله رفتیم و ساخته تحسین برانگیز او با نام «بوتیک» را برای تماشا در این روز پیشنهاد دادیم. فیلم خارجی امروز ما هم شاهکار آخراستیون اسپلبرگ است. «فیبلمن‏ها» اثری جذاب و تاثر گذار است که از تماشایش پشیمان نخواهید شد.

بوتیک | کارگردان: حمید نعمت‌الله | 1382
بازیگران: محمدرضا گلزار، گلشیفته فراهانی، حامد بهداد، رضا رویگری
افتخارات : برنده جایزه بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) از جشنواره سه قاره نانت

خلاصه داستان: جهان پسری ساده و مهربان است که در یک بوتیک کار می‌کند و برای هدیه دادن یک شلوار به دختری که فکر می‌کند وضع مالی خوبی ندارد بازخواست می‌شود. از طرف دیگر دختر هم مدام برایش دردسر ایجاد می‌کند. جهان به او علاقه‌مند می‌شود اما سقف رویاپردازی‌ها و آرزوهای دختر بالاتر از توانایی اوست و …
 درباره فیلم : حمید نعمت‌الله ده سال بعد از اینکه به عنوان دستیار کارگردان و فیلمنامه‌نویس فعالیتش را در سینما شروع کرد، در سال 1382 اولین فیلمش «بوتیک» را ساخت؛ فیلمی خوش‌ساخت که هم نظر داوران جشنواره بیست‌ودوم را به خودش جلب کرد و هم در مرکز توجه منتقدان قرار گرفت. نعمت‌الله فیلمش را در حال‌وهوای جوانان ابتدای دهه هشتاد ساخت و وضعیت اجتماعی آن دوره را به نقد کشید. جهان شخصیت اصلی فیلم در یک بوتیک کار می‌کرد و برای اینکه بتواند مشکلات دختر مورد علاقه‌اش را حل کند با سختی روبه‌رو می‌شد. چون به خاطر فقرمالی همیشه چند قدمی عقب‌تر از خواسته‌های دختر بود. محمدرضا گلزار که آن زمان بیشتر به خاطر بازی در فیلم‌های تجاری مورد توجه قرار داشت با «بوتیک» بازی متفاوتی از خودش به نمایش گذاشت. شخصیت اتی با بازی گلشیفته فراهانی یکی از نقاط قوت فیلم بود. دختری که به خاطر بزرگ شدن در خانواده‌ای فقیر، ساده‌ترین چیزها برایش آرزو بود. می‌خواست هرطور شده جهان را دنبال خودش بکشد تا از او برای رسیدن به آرزوهایش استفاده کند. «بوتیک» برای حامد بهداد هم اتفاق مهمی بود. او بعد از فیلم «آخر بازی» با «بوتیک» جای خودش را در سینما باز کرد. نقشش آنقدر زیاد نبود اما در نقش یک معتاد باورپذیر ظاهر شد. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر شد.

فیبلمن ها | کارگردان : استیون اسپیلبرگ  | 2022
بازیگران : میشل ویلیامز، پل دینو ، ست روگن ، گبریل لابل و جاد هیرش
افتخارات : برنده جایزه بهترین فیلم درام و کرگردانی از مراسم گلدن گلوب
خلاصه داستان : «پسر جوانی به نام سمی فیبلمن در آریزونای پس از جنگ جهانی دوم بزرگ می‌شود. جایی که او کشف می‌کند و می‌آموزد که چگونه فیلم‌ها قدرت نشان دادن حقیقت را دارند. او با مادرش، زنی هنرمند که همیشه او را تشویق می‌کند و پدرش، یک مهندس کامپیوتر و یک مرد واقع‌بین، و سه خواهر کوچک‌ترش زندگی می‌کند. سمی علی‌رغم همه موانع و مشکلاتی که در این مسیر با آن‌ها روبرو می‌شود شور و اشتیاق فیلمسازی را در زندگی خود زنده نگه می‌دارد…»

درباره فیلم : دیگر کمتر کسی است که نداند اسپلبرگ فیلم جدیدش را با الهام از زندگی خودش در دوران نوجوانی ساخته است. فیلمی به شدت تاثیر گذار که وقتی تمام می شود مخاطب را رها نمی‏کند و مدت‏ها همراه اوست. مایک رایان منتقد سینما که دررسانه « آپروکس» فعالیت می کند در همین رابطه نوشته است:«بعد از دیدن خانواده فیبلمن متوجه می‌شوید که این مرد (اسپیلبرگ) هرگز از فیلم ساختن دست نمی‌کشد. فیلمسازی واقعا زندگی او است. او در اینجا ما را به درون این زندگی دعوت می‌کند که ببینم همه این‌ها چگونه اتفاق افتاد.» اسپیلبرگ از سال ۱۹۹۹ قصد ساخت این پروژه را داشته است. پروژه‌ای حماسی که در آن زمان، «من خانه خواهم بود» نام داشت. اسپیلبرگ است، فیلمنامه  این فیلم را همراه با تونی کوشنر، به نگارش درمی‏آورد ، نویسنده‏ای که پیش از این در فیلم‏های «مونیخ»، «لینکلن» و«داستان وست‌ ساید» با او همکاری داشت.حرف‏های کوشنر درباره نگارش فیلمنامه این فیلم جالب است :« خانواده فیبلمن از نگاه من متفاوت است. به این دلیل که سال‌ها او را تحت فشار گذاشتم که تا به انجام آن فکر کند. اول بیش‌تر شبیه یک شوخی بود و من تصور نمی‌کردم که او هرگز به آن فکر کند. ما ۱۹ سال است که با هم کار می‌کنیم و بنابراین از جهتی این پروژه‌ای است که ما با هم به آن رسیدیم، نه کاری که به عنوان یک وظیفه به من محول شده باشد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar