برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
سینما و چهره ها

به بهانه بازی زنده یاد کیومرث پور احمد در فیلم «نگهبان شب»

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
به بهانه بازی زنده یاد کیومرث پور احمد در فیلم «نگهبان شب»

فیلم نیوز/ فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی در حالی روانه پرده سینماها شده که زنده‌یاد کیومرث پوراحمد ایفای نقشی کوتاه در آن را برعهده داشته است.
علی‌الظاهر اسم کاراکتر از ابتدا در فیلمنامه نگهبان شب ، «کیومرث» بوده و اینطور نبوده که به‌دلیل قبول ایفای این نقش از طرف کارگردان «قصه‌های مجید»، نامش را تغییر داده باشند. کیومرث‌خان پوراحمد اما از آن دست آدم‌هایی نبود که به این قبیل نشانه‌ها توجه خاصی داشته باشد و بخواهد دنبال ردپای تقدیر در دلیل قبول این نقش‌‌آفرینی کوتاه در مقابل دوربین کارگردانی دیگر بگردد. ماجرا برایش ساده‌تر از این حرف‌ها بود، سیدرضا میرکریمی در مقام یک فیلمساز کاربلد و مهمتر از آن به‌عنوان یک «رفیق» پیشنهادی داده بود که در دنیای رفاقت دلیلی برای رد کردنش وجود نداشت و اینگونه نقشی کوتاه در فیلم «نگهبان شب» در قامت مردی خوش قدوبالا با صدایی خش‌دار، جان گرفت. حالا هرچند چندماهی می‌شود که کیومرث پوراحمد دیگر در میان ما نیست اما آغاز اکران «نگهبان شب‌» تبدیل به فرصتی شده تا در تاریکی سینما، باردیگر دیداری با او تازه کنیم.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هنوز هم خیلی‌های‌مان درگذشتش را باور نکرده‌ایم. کیومرث پوراحمد با خلق آثار ماندگاری چون «قصه‌های مجید» و «سرنخ» در تلویزیون و یا فیلم‌هایی چون «شب یلدا» و «خواهران غریب» در سینما، سهم عمده‌ای از خاطرات دوران نوجوانی نسل ما داشت و خیلی از داشته‌های فرهنگی امروز خود را مدیون آثار او هستیم.

در بازی گرفتن از بازیگران چقدر موفق بود؟

اگر تنها «قصه‌های مجید» را هم در کارنامه‌اش داشت، می‌شد به قدرتش در بازی‌ گرفتن از بازیگران و حتی نابازیگران ایمان آورد. بحث بر سر بازیگران اصلی مانند مجید و بی‌بی‌ و ناظم هم نیست، چقدر کاراکتر فرعی در این سریال بودند که پوراحمد با هنرمندی خود بازی‌هایی درخشان از بازیگران ناشناخته‌شان گرفت. البته باید اذعان کنیم که این قدرت‌نمایی مربوط به سال‌های اوج فیلمسازی پوراحمد بود.


با چه نقشی بازیگری را تجربه کرد؟

اساسا کیومرث پوراحمد درون ناآرام و پر از شیطنتی داشت. گویی کودک درونش هیچ‌گاه آرام نگرفت و همواره در جدی‌ترین موقعیت‌ها هم می‌شد رگه‌هایی از بلندپروازی‌های کودکانه را در نگاه و اظهارات او رصد کرد. وسوسه بازیگری‌ای را هم می‌توان به همین جنس بازیگوشی‌ها مرتبط دانست. او هر چند در فرازی از قصه‌های مجید هم مقابل دوربین رفته بود اما بعدها و به دعوت چند کارگردان، خیلی جدی «بازیگری» را هم تجربه کرد.

مقابل دوربین کدام کارگردان حاضر شد؟

یلدا جبلی اولین کارگردانی بود که کیومرث پوراحمد دعوت او برای ایفای نقش کوتاه یک پدر در فیلم «جمشیدیه» را پذیرفت و مقابل دوربینش بازیگری کرد. فیلم «گلدن تایم»‌ به کارگردانی پوریا کاکاوند و تهیه‌کنندگی حسن فتحی هم تجربه متفاوتی در زمینه بازیگری در کارنامه پوراحمد بود. رضا میرکریمی هم احتمالا به استناد همین تجربه‌ها برای ایفای نقش کاراکتر وکیل در فیلم «نگهبان شب» سراغ پوراحمد رفت.

عملکردش در بازیگری چگونه بود؟

کیومرث پوراحمد به معنای واقعی کلمه کاراکتری سمپات و شیرین داشت و همین که مقابل دوربین خودش بود، کمک می‌کرد تا مخاطب او را در هر نقشی دوست داشته باشد. در عین حال اما نمی‌توان کیفیت نقش‌آفرینی او از منظر بازیگری و خلق شخصیت را چندان مورد آنالیز قرار داد. او واقعا «بازی» نمی‌کرد!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره