برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

سریالی که می خواد به موفقیت «بازی تاج و تخت» برسد

منبع
صبا
بروزرسانی
سریالی که می خواد به موفقیت «بازی تاج و تخت» برسد

صبا/ «شوگان» مینی سریال شبکه اف‌اکس، داستان سامورایی‌ها را در ابتدای قرن هفدهم بازگو می‌کند.
 شبکه اف‌اکس FX در سال ۲۰۱۸ یک نسخه از کتاب «شوگان» Shogun نوشته جیمز کلول، را برای جاستین مارکس فرستاد. مارکس سابقه نوشتن سریال Counterpart و فیلم «کتاب جنگل» The book of Jungle را در کارنامه دارد.
مارکس در  مصاحبه‌ای به ورایتی گفت: «کتاب ۱۲۰۰ صفحه است و چند روزی بدون اینکه لاشو باز کنم، روی میزم بود. مسئله فقط طولانی بودن این کتاب نبود، بلکه داستان مشکل‌ساز بود. رسیدن یک فردی که شبیه من است در سرزمینی که هیچ کسی شبیه او نیست و مثل او لباس نمی‌پوشد.»
البته سوژه این کتاب آنقدرها هم برای هالیوود مشکل‌ساز نبوده است. فیلم موفق «آخرین سامورایی» The last samurai با بازی تام کروز، از این منبع الهام گرفته بود و با استقبال مخاطبان همراه شد.
ریچل کاندو همسر مارکس به جای او شروع به خواندن «شوگان» کرد. او به مدت سه هفته و روزی هشت ساعت مشغول خواندن شد و فکر می‌کرد به‌عنوان کسی که دو رگه ژاپنی/آمریکایی است، بتواند با قصه ارتباط برقرار کند؛ اما پی برد که فرهنگ قرن شانزدهم و هفدهم ژاپن، تفاوت زیادی با جامعه‌ امروز ژاپن دارد. کاندو نویسنده داستان‌های کوتاه است.
بازیگران «شوگان» به ورایتی گفتند که پروسه فیلمبرداری، ۱۰ ماه طول کشید. در ابتدا قرار بود که کار را در شش ماه جمع کنند و بعد ماه به ماه، پروسه فیلمبرداری ادامه داشت. بازیگران می‌بایست صحنه‌های زیادی را در لباس کیمونو و زیر باران، اجرا می‌کردند که سختی خودش را داشت.

شبکه اف‌اکس این روزها، محصولاتی را ساخته است که هم از سوی مخاطبان و هم از جانب منتقدان با استقبال همراه شده است. سریال «خرس» The bear اکثر جوایز بخش خود را در امی و گلدن گلوب درو کرد. «شوگان» قمار این شبکه برای ساختن مجموعه‌ای با عظمت «بازی تاج و تخت» است.
البته این اولین باری نیست که کتاب «شوگان» سوژه ساخت یک سریال می‌شود؛ شبکه NBC مینی سریالی با همین نام را در سال ۱۹۸۰ پخش کرد که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. این مینی سریال یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در این سال نیز بود.
تمام این مسائل می‌تواند موفقیت نسخه امروزی را تضمین کند اما تولید این مجموعه با چالش‌های فراوانی همراه شد. شبکه اف‌اکس از یازده سال پیش تاکنون قصد ساخت این اثر را داشت و چند دفعه‌ای هم فیلم‌نامه را بازنویسی کرد. یازده سال پیش، شبکه اف‌اکس یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی فاکس بود، اما وقتی دیزنی، کمپانی فاکس را در سال ۲۰۱۹ خرید، مسیر اف‌اکس از کمپانی پیشین جدا شد.
اف‌اکس پس از موفقیت نسبی «داستان ترسناک آمریکایی» American horror story قصد دارد تا دوباره به یکی از بزرگان ژانر درام در عرصه تلویزیون آمریکا تبدیل شود.
اما مسئله نگران کننده درباره نسخه امروزی «شوگان» این است که شبکه اف‌اکس به مانند دیگر سیاست‌های خود در چند سال اخیر، تصمیم به دست بردن در منبع اقتباس و تحریف تاریخ ژاپن کرده است. آن‌ها برای اینکه جلوی اتهام تحریف تاریخ ژاپن را بگیرند، اکثر تیم نویسندگان را با زنان آسیای شرقی تکمیل کردند. اف‌اکس دو فصل آخر سریال بسیار محبوب «فارگو» Fargo را با المان‌های چپگرایانه درآمیخت در نتیجه، مخاطبان به تماشای این دو فصل ننشستند. چند فصل آخر «داستان ترسناک آمریکایی» نیز با افت قابل توجه مخاطب همراه شده است.
تیم ساخت این سریال در مصاحبه‌ با ورایتی اشاره داشتند که آن‌ها، قصه را برای ذائقه به اصطلاح «مخاطب امروزی» آپدیت کرده‌اند. این مسئله یعنی این مجموعه را، با مفاهیم فمینیستی و انتقاد از «مرد سالاری» ژاپن چهارصد سال پیش، در آمیخته‌اند. این اتفاق به احتمال زیاد به ضرر این اثر پر خرج تمام خواهد شد.
ورایتی در پایان از دست‌اندرکاران «شوگان» پرسید که آیا قصد ساختن فصل دوم را دارند؟ تیم این سریال در پاسخ اشاره داشتند که هیچ چیز معلوم نیست و اثر را به صورت مینی سریال ساخته‌اند.
 
البته جواب ساخته شدن و یا ادامه ندادن این اثر را مخاطبان خواهند داد؛ اگر «شوگان» با عدم استقبال مردم روبرو شود، تکلیف تیم سازنده معلوم خواهد شد. این اثر از ۲۷ فوریه پخش خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar