logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

یک دم و این همه خاصیت‌!

منبع
جام جم
بروزرسانی
یک دم و این همه خاصیت‌!

جام جم/ دم گیلاس، یکی از بخش‌های درخت پرفایده و زیبای گیلاس است که در طب سنتی کاربرد زیادی در درمان برخی بیماری‌ها دارد. در این مطلب می‌خواهیم درخصوص خواص متعدد این تکه چوب پرفایده مطالبی را بیان کنیم.
 

این ساقه نازک عامل تغذیه و اتصال شکوفه و پس از آن میوه گیلاس به درخت است. هنگام برداشت میوه گیلاس، این ساقه همراه با میوه از درخت جدا می‌شود و در خانه‌ها پس از مصرف میوه، بدون توجه به خواص دارویی بسیار زیاد آن دور انداخته می‌شوند.

خواص دم گیلاس

ازخواص دم گیلاس به‌صورت دم‌کرده یا جوشانده آن بهره می‌برند.به‌طور جامع برای بیان خواص دم‌کرده دم گیلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دارای خاصیت ضدالتهابی
درمان ورم مفاصل و آرتروز
درمان نقرس
بهبود کبد چرب و تقویت کبد
درمان پسوریازیس
کاهش فشار خون
لاغری، کاهش وزن و درمان سلولیت (سلولیت از تجمع توده‌های چربی در قسمت زیرین پوست به‌وجود می‌آید)
افزایش ادرار
دفع کردن سنگ‌های مجاری ادراری و ضدعفونی مجاری ادراری، معده و لوله گوارشی
درمان روماتیسم
سم‌زدایی و پاکسازی خون

کاهش درد
درمان یرقان
کاهش اسید اوریک
کاهنده ورم پروستات
درمان ورم طحال
سلامت قلب
درمان یبوست
کمک به سلامت چشم
جلوگیری از پارکینسون

درمان بی‌خوابی
تقویت حافظه

دم ‌گیلاس حاوی مقادیر بالای پتاسیم است و به همین دلیل مدر است و برای درمان سنگ کلیه وسنگ‌های مجاری ادراری بسیار مفید است. برای افراد دیابتی مضر نیست زیرا قند آن از نوع سوربیتول است که ۷۰درصد آن دربدن انسان بدون این‌که به گلوکز تبدیل شود، صرف تولید انرژی می‌شود. در دم گیلاس و فرآورده‌های آن آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی وجود دارد که دربهبود بینایی موثر است. علاوه بر این، از چشم در برابر التهاب و خشکی و همچنین عفونت‌های چشمی محافظت می‌کند. در این داروی گیاهی ویتامین‌های مختلفی مانند A و C وجود دارد که با افزایش میل جنسی، درمان ناباروری مردان را به‌دنبال دارد. علاوه بر این، ویتامین‌های نام برده باعث افزایش سطح تستوسترون شده و در افزایش حجم اسپرم در مردان موثر است. دم گیلاس منبعی غنی از مواد معدنی به‌خصوص پتاسیم است؛ از این‌رو به‌عنوان یک داروی مدر، سبب افزایش ادرار شده و از این طریق به تخلیه آب اضافی و سموم بدن کمک می‌کند. این عامل در درمان سنگ کلیه و سنگ‌های مجاری ادراری بسیار مفید است. سنگ کلیه از رسوبات کوچکی تشکیل شده که سبب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود.

طرز تهیه دمنوش دم گیلاس
دم‌های گیلاس رابه‌خوبی شسته وسپس خشک کنید. پس ازخشک شدن آن رادرون قوری ریخته ومقداری آب‌جوش به آن اضافه وروی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌خوبی دم بکشد.برای مصرف این دمنوش توصیه می‌شود سه نوبت در روز و در هر نوبت به اندازه سه انگشت دم گیلاس را به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در یک قوری چینی دم کرده و پس از غذا، میل کنید.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره