نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

بهترین زمان مصرف عسل

منبع
جام جم
بروزرسانی
بهترین زمان مصرف عسل

جام جم/ آیا عسل هم فاسد می‌شود؟ شاید خیلی ازما تصور کنیم عسل به‌دلیل خواص شگفت‌آوری که دارد فسادناپذیر هم هست؛به‌خصوص این‌که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چنین نکته‌ای به مخاطبان القامی‌شود که عسل طبیعی هیچ‌گاه فاسدنخواهد شد.
 

اما آیا واقعا عسل فسادناپذیر است؟
عسل تاریخ انقضا ندارد. این جمله‌ای است که معمولا زنبورداران و فروشندگان در جواب این سؤال مشتریان که عسل را تا چه مدت می‌توان نگهداری کرد، می‌دهند.اما از طرفی معمولا همین مشتری هنگامی که از در مغازه عسل‌های بسته‌بندی شده را می‌خرد، روی آن تاریخ انقضایی دو ساله درج شده که باعث می‌شود این سؤال برای افراد زیادی پیش بیاید که بالاخره آیا عسل خراب می‌شود یا نه؟ واقعیت این است که جواب این سؤال هم خیر است و هم بله. عسل طبیعی اگر شرایط مساعد را داشته باشد و در شرایط مناسب هم نگهداری شود هرگز فاسد نمی‌شود اما اگر این شرایط را نداشته باشد قطعا تخمیر و فاسد می‌شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

تاریخ انقضای عسل
به گفته متخصصان تغذیه، واقعیت این است که عسل هم مانند هر ماده طبیعی دیگری تاریخ انقضا دارد.طی نگهداری عسل به‌تدریج و با گذشت زمان، ترکیبی سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال در این محصول زیاد می‌شود و هرچه مدت زمان نگهداری و دمای محیط بیشتر باشد بر میزان این ترکیب افزوده می‌شود. در نتیجه هر عسل تاریخ مصرف مشخصی دارد و نباید خارج از این محدوده زمانی استفاده شود.  ملاک تشخیص عسل تقلبی از طبیعی را پارامترهایی که در استاندارد تعریف شده تعیین می‌کند و برخلاف باور عامه مردم و مطالبی که در مورد چگونگی تشخیص عسل تقلبی از عسل اصل منتشر می‌شود، صرفا یک آزمایشگاه معتبر می‌تواند به شکل علمی، ترکیبات عسل را مورد سنجش قرار داده و نوع اصل را از تقلبی متمایز کند و تاکنون هیچ روش خانگی برای سنجش این موضوع تایید نشده است. عسل‌های کهنه، رست بسته، کریستاله یا شکرک‌زده‌ای که اغلب به‌صورت خانگی یا توسط عرضه‌کنندگان، حرارت داده می‌شود تا به حالت رقیق و روان اولیه تغییر‌شکل دهد قطعا حاوی میزان بالایی ترکیب سمی است که هر چقدر دما بالاتر باشد، واکنش تشکیل این ترکیب سریع‌تر انجام می‌شود.

از کجا بفهمیم عسل خراب شده است؟
عسل به‌علت برخی از ویژگی‌هایی که دارد عملا در طولانی‌مدت فاسد نمی‌شود، اما این شرایط تا زمانی برقرار است که تعادل ترکیبات عسل طبیعی به‌هم نخورد و به شیوه درست نگهداری شود، در غیر این صورت عسل نیز ممکن است خراب شود.مهم‌ترین نشانه خراب شدن عسل را می‌توان ترش شدن آن وحالت آبکی پیدا کردن عنوان کرد.در نتیجه اگر عسل شماطعم ترش و نامطبوعی، درست مانند ترشی داشت، باید بدانید که عسل شما خراب شده‌است.ازطرف دیگررطوبت بیش ازحد مهم‌ترین عامل خراب شدن یا همان ترش شدن عسل است که به علت‌های متفاوتی ممکن است اتفاق‌بیفتد.عسل طبیعی برای ماندگاری طولانی‌مدت باید رطوبتی کمتر از۱۸درصد داشته باشد وهرچه این مقدار بیشتر شود احتمال این‌که عسل تخمیر و ترش شود نیز بیشتر می‌شود.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره