نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

3 مرباي خوشمزه ايراني به شکل گل رز

منبع
بيتوته
بروزرسانی
3 مرباي خوشمزه ايراني به شکل گل رز

بيتوته/ براي تهيه ي مربا به شکل گل از ميوه هاي متفاوتي مي توانيد استفاده کنيد از جمله هويج، خيار، بالنگ، پوست پرتقال، حتي ترب سفيد و چغندر. از بين مرباها براي تزيين دسر و کيک و ... استفاده مي شود. اين ميوه ها را مي توانيد به شيوه ي خودتان به شکل گل رز تزيين کنيد و بعد با آن مربا بپزيد.


مربا هويج به شکل گل :


مواد لازم براي مربا هويج به شکل گل :
گل هويج
به تعداد لازم
آب
به ميزان لازم
شکر
نصف ميزان آب
هل
1-2 عدد
طرز تهيه مربا هويج به شکل گل :
براي تهيه ي مربا هويج به شکل گل رز، ابتدا هويج ها را به صورت ورقه هاي نازک برش بزنيد و آن ها را چند بار داخل آب بدون نمک قرار بدهيد تا شوري از هويج ها خارج شود وگرنه مرباي شما شور مي شود. سپس هويج ها را مانند تصوير به شکل گل رز بپيچيد. (مي توانيد از آب جوش به جاي آب نمک براي نرم کردن هويج ها استفاده کنيد.)


گل هاي آماده شده را با نخ و سوزن تميز و شسته شده به بند بکشيد (اين براي اين است که هنگام جوشيدن باز نشوند).
به صورتي که يک رشته گل بدست مي آيد، گره آخر را به صورتي بزنيد که بتوانيد آن را راحت پيدا کنيد.
رشته هاي گل را داخل قابلمه لعابي قرار بدهيد به اندازه اي که آب روي گل هاي هويج را بگيريد داخل ظرفي بريزيد و نصف آب شکر بريزيد و مخلوط کنيد و روي هويج ها بريزيد دقت کنيد قابلمه نبايد بزرگ باشد زيرا آب و شکر زيادي بريزيد.
سپس آن را روي حرارت قرار بدهيد. تا کم کم شهد مربا غليظ شود و حباب بزند.براي عطر آن از يک هل استفاده کنيد.
مربا زود مي پزد زيرا ورقه هاي هويج نازک است. زماني که مربا خنک شد گره را بچينيد و نخ را از داخل آن بکشيد. گل هاي هويج آماده شده را با انبر برداريد و داخل ظرف درداري قرار بدهيد و شربت آماده شده را روي آن بريزيد.
اگر شهد آن غليظ بود مي توانيد با مقداري آب جوش کمي رقيق کنيد و روي مرباها بريزيد.


پخت مربا چغندر به شکل گل رز

مواد لازم براي تهيه مربا چغندر :
 چغندر بدون پوست500 گرم 
 شکر300 گرم 
آب 2 پيمانه 
 جوهر ليمو1/4 قاشق چايخوري 
وانيل 1/8 قاشق چايخوري
طرز تهيه مربا چغندر به شکل گل رز:
براي تهيه ي مربا چغندر، ابتدا چغندرها را تميز بشوييد و پوست آن را بگيريد. چغندرها را در يک قابلمه قرار بدهيد و تا حدي که روي چغندرها را آب بپوشاند آب بريزيد.
بعد از اينکه چغندرها نيم پز شدند، آن را به صورت حلقه اي برش بزنيد. سپس از مرکز حلقه ها به کنار برشي ايجاد کنيد به صورتي که يکي از شعاع هاي دايره برش خورده شوند. سپس هر دايره را از قسمت برش خورده به شکل مخروط در بياوريد و با تکه اي خلال فيکس کنيد. تمام گلبرگ ها را به همين صورت آماده کنيد و در کنار هم قرار بدهيد تا به شکل گل رز در آيد.

گل هاي رز را داخل قابلمه بچينيد و سپس آب و شکر را مخلوط کنيد و داخل قابلمه بريزيد. قابلمه را روي حرارت متوسط قرار بدهيد تا چغندرها بپزند. زماني که چغندرها پختند و قوام آمد، جوهر ليمو و وانيل را اضافه کنيد و هم بزنيد و از حرارت برداريد.
اجازه بدهيد مربا به مدت 24 ساعت در قابلمه بماند سپس آن را داخل ظرف در داري بريزد و داخل يخپال قرار بدهيد.

مرباي بالنگ گل رز

مواد لازم براي تهيه مرباي بالنگ :
بالنگ تازه 2 کيلو 
شکر 1800 گرم
هل شکسته چند عدد
مرباي بالنگ مجلسي به شکل گل :
براي تهيه ي مرباي بالنگ به شکل گل رز، ابتدا بالنگ ها را بشوييد و خشک کنيد. سپس از وسط نصف کنيد. قسمت داخلي آن را در آوريد. براي مدل گل، نيازي نيست پوست بالنگ را بگيريد. با چاقوي تيز يک نوار نازک از بالاي بالنگ را برش بزنيد و از يک طرف بپيچيد. مانند تصوير.

و بعد با خلال دندان محکم کنيد. داخل قابلمه آب بريزيد و بالنگ ها را داخل آن بريزيد. بگذاريد بجوشد. بايد حرارت کم باشد که زياد قل نزند، تا گل ها شکل شان را از دست ندهند. زماني که کمي جوشيد بريزيد توي صافي تا آب آن خارج شود.
بعد 3 بار اين کار را تکرار کنيد تا تلخي بالنگ ها گرفته شود. در مرحله ي آخر کمي بالنگ ها را فشار بدهيد تا آب آن ها خارج شود.
آب و شکر را داخل قابلمه بريزيد و بالنگ ها را داخل آن قرار بدهيد و هل را به آن اضافه کنيد و اجازه بدهيد بجوشد و کف آن را بگيريد. حدود نيم ساعت بگذاريد تا مربا با حرارت ملايم بجوشد. سپس جوهر ليمو را اضافه کنيد و اجازه بدهيد مربا باز هم بجوشد و قوام بيايد.
سپس گاز را خاموش کنيد و اجازه بدهيد مربا خنک شود  و سپس داخل ظرف درداري قرار بدهيد و داخل يخچال بگذاريد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره