برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

غذاي اصلي/ دلمه برگ کلم؛ غذاي پاييزي خوش عطر و طعم

منبع
بروزرسانی
غذاي اصلي/ دلمه برگ کلم؛ غذاي پاييزي خوش عطر و طعم

هفت گنج/ دلمه برگ کلم يک غذاي سنتي و قديمي ايراني هاست که علاوه بر فصل سرما خانم ها براي مهماني هاي عصرانه نيز اين غذاي لذيذ را درست مي کنند. سرو اين غذا با ماست و خيار متداول است. طرز تهيه دلمه کلم و مواد آن تقريبا مانند دلمه برگ مو است و سبزي هايي که در دلمه برگ کلم و برگ مو استفاده مي شود همان سبزي هايي است که در آش رشته، آش ماست و بقيه آش ها استفاده مي شود. در مناطق کردستان براي شب يلدا دلمه برگ کلم و برگ مو را به عنوان غذاي اصلي درست مي کنند. درست کردن دلمه و آماده سازي مواد و پخت آن مقداري زمان بر است و بايد با صبر و حوصله آن را درست کنيد.
چي لازم دارم:
کلم : يک عدد بزرگ
برنج : ۲/۱ ليوان
لپه : ۳/۱ ليوان
سبزي ( جعفري، گشنيز، نعنا، ترخون و شويد ) : يک کيلو

شکر : ۲ قاشق غذا خوري
کشمش : نصف فنجان
پياز : ۱عدد بزرگ
رب گوجه فرنگي : ۲ قاشق غذا خوري
چطور بپزم:
براي درست کردن دلمه کلم ابتدا بايد کلم را خوب شسته و سر آن را جدا کنيد تا برگ هاي آن راحت از هم جدا شوند. برگ هاي کلم را در يک قابلمه بزرگ پر از آب روي حرارت به مدت ۱۰ دقيقه بجوشانيد سپس با آب سرد آبکش کنيد و کنار بگذاريد تا برگ هاي کلم نرم شوند و بتوانيد در ادامه کار به راحتي از آن براي پر کردن مواد استفاده کنيد.
طرز تهيه مواد داخل برگ کلم :
سبزي ها را تميز شسته، ساقه آنها را جدا کنيد و دور بريزيد سپس سبزي ها را يکدست و ريز خرد کنيد.
برنج و لپه را تميز شسته و هر کدام را جداگانه در يک قابلمه کوچک در آب بريزيد و به مدت ۵ دقيقه روي حرارت بگذاريد تا نيم پز شوند. ( آب به مقداري باشد که ۲ بند انگشت روي آن را بپوشاند. )
در يک ماهيتابه بزرگ يک عدد پياز را نگيني خرد کرده و با روغن، نمک و زردچوبه روي حرارت ملايم سرخ کنيد سپس برنج و لپه نيم پز شده و سبزي خرد شده را اضافه کنيد و همه مواد را با هم مخلوط کنيد و روي حرارت تفت دهيد.
رب گوجه فرنگي و کشمش و شکر را اضافه کنيد. کمي روغن به مواد اضافه کنيد تا کمي چرب شود و به مدت ۵ دقيقه روي حرارت بپزد. وقتي مواد پخته و آماده شد برگ هاي کلم را به اندازه دلخواه برش دهيد. داخل هر برگ را با ۱تا ۲ قاشق غذا خوري از مواد پر کنيد و بپيچيد يا رول کنيد و يکي يکي داخل قابلمه بگذاريد. سر دلمه ها بايد ته قابلمه باشد تا هنگام پخت از هم باز نشوند و مواد بيرون نريزد. ۵ ليوان آب روي دلمه ها بريزيد و در يک قابلمه که از دهنه قابلمه کوچکتر باشد را روي دلمه ها بگذاريد تا هنگام پخت مواد از برگها بيرون نريزد و دلمه ها شکل خود را از دست ندهند و به مدت يک ساعت بپزد. بعد از پخت يکي يکي با قاشق دلمه ها را روي ظرف مورد نظر بگذازيد، بايد خيلي آرام و با دقت اين کار را انجام دهيد تا دلمه ها باز نشوند و مواد آن بيرون نريزد.
نکته :

براي درست کردن دلمه ميتوانيد از بادمجان و گوجه فرنگي هم استفاده کنيد. براي تهيه بادمجان و گوجه فرنگي شکم پر :
به تعدادي که دوست داريد بادمجان و گوجه فرنگي را آماده و تميز بشوييد.
سر آنها را با چاقو بگيريد، سپس داخل آن را با يک کارد تيز و باريک خالي کنيد.
داخل آنها را با مواد دلمه پر کنيد.
هنگامي که دلمه ها را در قابلمه ميچينيد، بادمجان و گوجه فرنگي را نيز همراه با آن در قابلمه بچينيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره