برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طرز تهيه مرحله به مرحله کله جوش اصفهان

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
طرز تهيه مرحله به مرحله کله جوش اصفهان

آخرين خبر/ کله جوش يکي از غذا‌هاي محلي و سنتي ايراني است که متعلق به شهر اصفهان و به طور عمده در شهر‌هاي خراسان و يزد به سبک و سياق مختلف طبخ مي‌شود. اين غذا را با نام‌هاي کالا جوش، دوغ گرمه، قروتي، کال جوش، کشک جوش مي‌شناسند. کله جوش ترکيبي از کشک، گردو و سبزيجات است اما طبخ آن در شهر‌هاي مختلف کمي متفاوت است. اين غذا به دليل دارا بودن مقدار زيادي کشک، براي کساني که لبنيات مصرف نمي‌کنند، بسيار مناسب و منبع خوبي از کلسيم است. پس اگر قصد تهيه اين غذاي خوشمزه را براي سفره افطار يا وعده شام يا ناهار خود داريد در ادامه با ما همراه باشيد.

مواد لازم براي تهيه کله جوش اصفهان
کشک پاستوريزه دو پيمانه
پياز متوسط دو عدد
سير چهار حبه
نعنا خشک يک قاشق غذاخوري
گردو خرد شده يک‌دوم پيمانه
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
آويشن به مقدار لازم
طرز تهيه کله جوش اصفهان
مرحله اول
کله جوش هم مانندخورشت ماست و برياني از آن غذاهاي سنتي اصفهاني است که بسيار هم پرطرفدار است. تهيه اين غذا ساده است و مراحل پيچيده‌اي ندارد؛ پس همين حالا دست به کار شويد و مواد اوليه مورد نياز کله جوش را آماده کنيد تا با هم يک غذاي محلي خوشمزه تهيه کنيم.
مرحله دوم
پياز‌ها را خرد کنيد و با مقدار کمي روغن تفت دهيد تا تغيير رنگ دهد. سپس سير خرد شده را به همراه مقداري آويشن، زردچوبه، مغز گردو اضافه کرده و کمي تفت دهيد. بهتر است گردوها را با چاقو خرد کنيد تا زير دندان بيايند.
مرحله سوم
سپس در ظرفي ديگر دو پيمانه آب اضافه کرده و منتظر بمانيد تا به جوش آيد تا بلافاصله کشک را اضافه کنيد و خوب هم بزنيد تا کاملا در آب حل شود. قبل از جوش خوردن حرارت زير مايع کشک را خاموش کنيد و آن را به قابلمه اضافه کنيد.
مرحله چهارم
سپس  نعناع داغ را درست کرده و به قابلمه اضافه کنيد و اجازه دهيد حدود 15 دقيقه با شعله  ملايم بجوشد.چون کشک کاله به اندازه کافي خوش طعم و نمکي است نيازي نيست به کله جوش نمک اضافه کنيد، اما اگر کشکي که استفاده مي‌کنيد، به اندازه کافي نمک ندارد بهتر است از مقداري نمک نيز استفاده کنيد.

مرحله پنجم
کله جوش اصفهاني شما آماده است آن را در کاسه مناسب به همراه نان سنگگ يا نان خشک محلي و سبزي خوردن تازه سرو کنيد. نوش جان! جالب است بدانيد در بعضي از شهر‌‌ها يک بشقاب بادمجان سرخ شده کنار اين غذا سرو مي‌شود و حتي در بعضي از شهر‌ها بادمجان را درون کله جوش در حال پخت مي‌ريزند.
منبع: kalleh.com

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره