logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

خوراکی‌هایی که مضطرب‌تان می‌کند

منبع
خراسان
بروزرسانی
خوراکی‌هایی که مضطرب‌تان می‌کند

خراسان/ در مواقع پر استرس، بسیاری از ما آرامش را در غذاهای ناسالم پرچرب می‌یابیم! با این حال، نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این مکانیسم متداول مقابله‌ای ممکن است بیشتر از این که مفید باشد، ضرر داشته باشد. به گزارش ایسنا، نتایج تحقیق جدید دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا نشان داده است که رژیم غذایی پرچرب می‌تواند عملکرد باکتری‌های روده را مختل کند، رفتار را تغییر دهد و در نهایت از طریق ارتباط پیچیده روده و مغز به اضطراب دامن بزند.
پژوهشی روی موش‌ها
محققان این آزمایش را روی موش‌ها انجام دادند و دریافتند که نتایج آن فراتر از افزایش وزن است و موش‌هایی که رژیم‌ غذایی پرچرب داشتند، در مقایسه با گروه کنترل، وزن بیشتری اضافه کردند. با این حال، این مطالعه یافته‌های مهم تری را فراتر از افزایش وزن نشان داد؛ گروه رژیم غذایی پرچرب تنوع کمتری را در باکتری‌های روده خود نشان دادند، عاملی که عموماً با سلامت ضعیف‌تر مرتبط است. تجزیه‌وتحلیل بیشتر نشان داد، موش‌هایی با رژیم‌ غذایی پرچرب بیان بالاتری از سه ژن دخیل در تولید و سیگنال‌دهی سروتونین داشتند. این ناحیه با استرس و اضطراب همراه است.
همه چربی‌ها اضطراب‌زا نیستند
چربی‌های سالم مانند چربی‌های موجود در ماهی، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها می‌توانند ضد التهاب و برای مغز مفید باشند. اگر از رژیم‌های پرچرب استفاده می‌کنید، برخی نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که چربی‌های خوب می‌توانند برخی از آثار منفی را کاهش دهند. این تحقیق رابطه پیچیده بین رژیم‌غذایی، سلامت روده و سلامت‌روان را برجسته می‌کند و غذاهای فست‌فود ممکن است تسکین فوری ارائه دهند اما تأثیر طولانی‌مدت آن ها بر اضطراب و سلامت کلی می تواند قابل توجه باشد. اتخاذ رژیم غذایی متعادل با چربی‌های سالم و مواد مغذی متنوع برای حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است.
 


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره