نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

خانمم با شنیدن «من خسته‌ام» از کوره درمی‌رود

منبع
خراسان
بروزرسانی
خانمم با شنیدن «من خسته‌ام» از کوره درمی‌رود

خراسان/ مردی هستم 37 ساله. از صبح تا شب در یک مغازه تعویض‌روغن کار می‌کنم. وقتی به خانه می‌رسم، معمولا خسته‌ام و حوصله صحبت با همسرم را ندارم. خانمم هم به محض این که می‌شنود که می‌گویم: «خسته‌ام» از کوره درمی‌رود و ناراحت می‌شود. چه کنم؟
پاسخ مشاور:
مخاطب گرامی، در ابتدای پیامک‌تان گفتید که وقتی به خانه می‌رسم، معمولا خسته‌ام و حوصله صحبت با همسرم را ندارم. بهترین وسیله ارتباط انسان‌ها، گفت‌و‌گو و مراودات کلامی است؛ چراکه انسان‌ها می‌توانند از این راه نیازها و خواسته‌های خود را به یکدیگر انتقال دهند. ارتباط کارآمد میان زن و شوهر اساسی‌ترین جنبه برای عملکرد مطلوب در خانواده به شمار می‌آید. این ارتباط فرایندی است که طی آن زن‌و‌شوهر، به صورت کلامی و غیرکلامی، به تبادل احساسات و افکار می پردازند.
به تفاوت‌ها احترام بگذارید
به‌طور کلی مردان در مقایسه با زنان تمایل کمتری به صحبت کردن درباره احساسات خود به ویژه احساسات منفی دارند ولی زنان از جمله همسر شما پس از تجربه احساسات مثبت‌و‌منفی، تمایل بیشتری دارند که درباره آن‌ها صحبت کنند. مردان در گفت وگوها، کمتر گوش می‌دهند و بیشتر روی پاسخ دادن و صحبت کردن تمرکز دارند. شاید صحبت‌کردن درباره جزئیات و مسائلی مثل اتفاقات روزانه برای شما کم اهمیت و خسته‌کننده باشد ولی در نظر داشته باشید که زنان برای افزایش صمیمیت و نزدیکی، تمایل دارند درباره هر کاری که انجام می‌دهند و هر اتفاقی که در طول روز افتاده(حتی مسائل پیش پا افتاده) با همسرشان صحبت کنند.
نگویید خسته‌ام!

وقتی شما مکرر عباراتی مانند «من خسته‌ام»، «حوصله ندارم» و... را به کار می برید، به اصطلاح باعث آلوده شدن ارتباط با همسرتان می‌شوید؛ چراکه استفاده زیاد از این عبارات گنگ و آلوده، احساس و فکر شما را به شکل نامناسب و مخربی(من برای همسرم مهم نیستم، به من علاقه‌ای ندارد، از من و زندگی دلسرد شده است و ... ) به همسرتان منتقل می‌کند که همین مسئله می‌تواند موجب سوءتفاهم، دعوا و حتی کینه شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود به رغم خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه، مختصری از اتفاقاتی را که در روز برای‌تان افتاده با همسرتان بازگو کنید چراکه به نظر می‌رسد اگر قرار باشد همسر شما خستگی‌تان را درک کند، این گفت‌وگوی مختصر احساس و افکار شما را بهتر منتقل می‌کند تا استفاده از عبارات آلوده که باعث اختلال و در نهایت تعارض بیشتر می‌شود.
نویسنده : مصطفی نجمی | ‌ روان‌شناسی‌بالینی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره