نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

گیاهی که فردوسی نامش را گذاشته است!

منبع
جام جم
بروزرسانی
گیاهی که فردوسی نامش را گذاشته است!

جام جم/ پرسیاوشان یکی از زیباترین انواع سرخس‌هاست. برگ‌هایی ریز، توری‌مانند و سبزرنگ دارد. این جنس از سرخس حدود ۲۰۰ گونه مختلف دارد که چندتایی از آنها به عنوان گیاهان آپارتمانی و آویزان، پرورش داده می‌شود.
 

گیاه پرسیاوشان یکی از زیباترین گیاهان زینتی است که نه‌تنها در محیط داخلی آپارتمان، بلکه در تراس و حیاط نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل پرسیاوشان از معدود گیاهان زینتی است که خاصیت درمانی دارد. این گل دوست‌داشتنی ظاهری شبیه به گیاه سرخس دارد. با این تفاوت که از سرخس‌های گرمسیری مقاوم‌تر است. تقابل میان رنگ سبز برگ‌ها و رنگ تیره شاخه‌ها، جلوه‌ای خاص به این گیاه بخشیده است. در ایران پرسیاوشان درشهرهای لرستان، خوزستان،بوشهر،سیستان وبلوچستان وسایر اقلیم‌های گرم ومرطوب رشد می‌کند. اگر به مطالعه اشعار فردوسی علاقه‌مند باشید، گیاه پرسیاوشان را در شاهنامه دیده‌اید. زمانی که سیاوش توسط افراسیاب کشته شده و دفن می‌شود، خون او بر روی خاک غلتیده و به یک تپه تبدیلی می‌شود. از این تپه گیاهی می‌روید که برگ‌های آن به سر انسان شباهت دارد. فردوسی این گیاه را پر سیاوشان نامیده و از همان موقع این گیاه زینتی با این نام شناخته می‌شود.

نور

نور، اصلی‌ترین عامل رشد گیاهان است.پرسیاوشان نیز مانند سایر گیاهان زینتی به نورخورشید علاقه بسیاری دارد. اما بدین معنا نیست که این گیاه زیبا و حساس می‌تواند تشعشعات مستقیم نور خورشید را تحمل کند. برای گل پرسیاوشان، نور غیرمستقیم و فیلترشده خورشید کفایت‌می‌کند. شما می‌توانید گیاه زینتی پرسیاوشان را در تراس یا حیاط نیز قرار دهید. به شرط آن‌که یک محیط نسبتا خنک و یک سایه ملایم برای او تعبیه کنید. ترکیب سایه و نور غیرمستقیم کمک می‌کند تا پرسیاوشان بیشتر رشد و نمو را تجربه کند. بهتر است هر از چندگاهی جهت قرارگیری گیاه را عوض کنید تا شاخه‌ها و برگ‌ها به یک جهت خاص منحرف‌نشود.

آبیاری
پرسیاوشان از جمله گیاهان درمانی است که نیاز به آبیاری زیادی دارد.در اغلب مواقع، غرقابی کردن  این گیاه نتایج بهتری ایجاد می‌کند اما برای غرقابی کردن گیاه پرسیاوشان، لازم است دو نکته مهم را مورد توجه قرار دهید: اززهکشی مناسب گیاه مطمئن شوید. در خاک گلدان از خزه و ذغال سنگ نارس استفاده کنید. بهتر است در هفته یک الی دو نوبت به آبیاری گیاه بپردازید. سپس چند روز منتظر بمانید تا خاک سطح گلدان خشک شده و مجددا آن را آبیاری کنید.

دما و رطوبت
گل پرسیاوشان فقط زمانی می‌تواند شادابی و طراوت خود را حفظ کند که در محیطی مرطوب قرار گرفته باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد، از پرسیاوشان در محیط حمام استفاده می‌کنند. چرا که محیط خشک و نامطبوع موجب خشک شدن ساقه‌های گیاه و از بین رفتن زیبایی آن می‌شود. دما نیز به همین میزان در رشد پرسیاوشان موثر است.دمای کم و هوای سرد با توجه به گرمادوست بودن پرسیاوشان، تهدید بزرگی برای سلامتی او محسوب می‌شود. این گیاه به هیچ‌وجه نبایددرمعرض دمای کمتر از۱۸درجه سانتیگراد قرار بگیرد. بهترین دما برای حفظ و نگهداری از گل پرسیاوشان، ۱۸تا۲۵ درجه سانتیگراد است. به خاطر داشته باشید نباید برای تأمین دمای گیاه آن را در معرض لوازم گرمایشی قرار دهید.دما و رطوبت

خاک و کوددهی
برای نگهداری ازگیاه پرسیاوشان لازم است نسبت به کیفیت خاک حساس باشید.برای پرسیاوشان بهترین خاک، خاک مرطوب دارای زهکشی مناسب است.به همین دلیل توصیه می‌کنیم درقسمت زیرین گلدان پرسیاوشان چندین حفره برای زهکشی مناسب ایجاد کنید.بهترین حالت برای رشد و پرورش گل پرسیاوشان، کاشت آن در یک گلدان پلاستیکی وقرار دادن گلدان پلاستیکی درداخل یک گلدان سرامیکی است. چراکه درگلدان‌های پلاستیکی امکان کنترل رطوبت وجوددارد.برخلاف حساسیت گیاه به نور،آب،رطوبت ودما،گل پرسیاوشان حساسیت زیادی به کوددهی ندارد. با‌این‌حال شمامی‌توانید هر دوماه یک‌بار،خاک گلدان پرسیاوشان راازطریق کودهای‌آپارتمانی‌تغذیه کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره