نماد آخرین خبر

آیا کودکان زونا میگیرند؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
آیا کودکان زونا میگیرند؟

روزیاتو/ شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که آیا کودکان زونا میگیرند؟ اگرچه زونا معمولاً در افراد مسن‌تر شایع است، اما این به معنی نیست که کودکان از خطر ابتلا به این بیماری کاملاً مصون هستند. در ادامه، به بررسی علائم و درمان بیماری زونا در کودکان می‌پردازیم.

آیا کودکان زونا میگیرند؟
هر پدر و مادری باید بداند که آیا کودکان زونا میگیرند و علائم بیماری زونا در کودکان چیست. خطر ابتلا به زونا با افزایش سن بیشتر می‌شود. بنابر گزارش‌ها، بیش از دو سوم موارد زونا در افراد بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. بنابراین، اگرچه ممکن است که کودکان نیز به زونا مبتلا شوند، اما این بیماری در کودکان سالم با سیستم ایمنی قوی نادر است.
احتمال ابتلا به زونا در کودکانی که واکسن آبله مرغان ‌زده‌اند، بسیار کم است. واکسن آبله مرغان نمی‌تواند به طور کامل از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند، اما احتمال بروز بیماری شدید را کاهش می‌دهد. این واکسن شامل ویروس ضعیف‌شده آبله مرغان است، بنابراین امکان دارد که کودکان در آینده به زونا مبتلا شوند. متخصصان معتقدند کودکانی که واکسن آبله مرغان‌زده‌اند، کمتر از کودکانی که به طور طبیعی آبله مرغان گرفته‌اند، به زونا مبتلا می‌شوند.

زونا در کودکان زیر دو سال
در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان زونا میگیرند، می‌توان گفت که اگر کودک شما قبل از یک سالگی به آبله مرغان مبتلا شده باشد یا شما در اواخر بارداری آبله مرغان گرفته باشید، احتمال ابتلا به زونا در فرزند شما بیشتر است. به گفته متخصصان، قرار گرفتن جنین در معرض ویروس آبله مرغان در رحم می‌تواند یکی از عوامل اصلی بروز زونا در کودکان باشد، حتی اگر کودک هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده باشد.

آیا نوزادان هم می‌توانند به زونا مبتلا شوند؟
نوزادان بدون وجود ویروس آبله مرغان در بدن خود نمی‌توانند به زونا مبتلا شوند. مادرانی که در مقطعی از زندگی خود آبله مرغان گرفته‌اند یا واکسن آبله مرغان‌زده‌اند، مقداری ایمنی به کودک خود منتقل می‌کنند که تا ۶ الی ۱۲ ماهگی دوام دارد. این ایمنی کامل نیست و ممکن است که نوزادان واکسینه‌نشده به آبله مرغان مبتلا شوند. در بسیاری از کشور‌ها، واکسن آبله مرغان بخشی از واکسیناسیون‌های معمول است و اولین دوز آن در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی تزریق می‌شود.

آیا مادر مبتلا به زونا می‌تواند به فرزند خود شیر بدهد؟
اگر مادری بعد از زایمان به دلیل استرس به زونا مبتلا شود، می‌تواند به فرزند خود شیر بدهد. اگر زخم زونا روی پستان باشد و می‌توان روی آن را پوشاند، مادر می‌تواند پس از پوشاندن زخم به کودک شیر بدهد. اگر زخم روی نوک پستان باشد، می‌تواند شیر را بدوشد و به نوزاد بدهد تا زخم بهبود یابد. اگر زخم زونا در جایی غیر از پستان باشد، با پوشاندن زخم و شستشوی دست‌ها می‌تواند نوزاد را شیر بدهد.

آیا فرد بزرگسالی که زونا دارد، می‌تواند مراقبت از کودک را برعهده بگیرد؟
اگر والدین یا هر فرد دیگری که مبتلا به زونا است، از کودکی که واکسینه نشده مراقبت می‌کند، باید زخم‌هایش را با باند بپوشاند و دست‌هایش را کاملاً بشوید تا از انتقال بیماری جلوگیری شود. بهتر است که تا زمان بهبود کامل از مراقبت مستقیم کودک خودداری کنید.

نشانه‌های زونا در کودکان چیست؟
قبل از ظاهر شدن زخم‌های زونا، ممکن است که کودک احساس سوزش، خارش یا سوزن سوزن شدن در پوست کند و بثورات بعد از چند روز ظاهر شوند. زونا به صورت تاول‌های دردناک ظاهر می‌شود که بعداً خشک و زخمی می‌شوند. این ضایعات قرمز و خارش‌دار معمولاً تنها در یک طرف بدن و به صورت یک نوار یا لکه ظاهر می‌شوند. تب، سردرد یا لرز نیز ممکن است در صورت ابتلا به زونا رخ دهد.
درد زونا در کودکان نسبت به بزرگسالان خفیف‌تر است. این ضایعات پس از چند روز پوسته‌پوسته می‌شوند و طی دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

آیا زونا در کودکان مسری است؟
زونا مسری است؛ اما میزان سرایت آن از آبله مرغان کمتر است. آبله مرغان بسیار مسری است و از طریق سرفه و هوا منتشر می‌شود. زونا عمدتاً با تماس مستقیم با زخم‌ها منتقل می‌شود. ضایعات زونا تا زمانی که خشک شوند، مسری هستند.

زونا در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟
تشخیص زونا معمولاً بر اساس علائم و وجود بثورات در نیمی از بدن صورت می‌گیرد. اما برای تأیید تشخیص، ممکن است آزمایش خون یا نمونه‌گیری از زخم لازم باشد.


درمان زونا در کودکان
درمان زونا عمدتاً برای کاهش علائم است. مسکن‌های بدون نسخه برای درد و دارو‌های ضدویروس توسط پزشک تجویز می‌شوند. اگر کودک زخم را بخاراند و به عفونت باکتریایی دچار شود، مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است. زخم‌های نزدیک چشم باید توسط پزشک کنترل شود تا به چشم آسیب نرساند.
لوسیون کالامین می‌تواند برای رفع خارش زخم‌ها مفید باشد. پوشاندن زخم‌ها با باند خشک و تمیز و جلوگیری از تماس با نوزادان، کودکان خردسال، مادران باردار و افراد مسن توصیه می‌شود. واکسن زونا برای کودکان تجویز نمی‌شود؛ اما در برخی کشور‌ها به افراد بالای ۵۰ سال تزریق می‌شود.

جمع‌بندی
والدین باید با علائم بیماری زونا در کودکان آشنا باشند تا در صورت بروز، بتوانند سریعاً به پزشک مراجعه کنند. با رعایت نکات بهداشتی و انجام واکسیناسیون به موقع، می‌توان از شدت این بیماری در کودکان کاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره