نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

از این رفتارهای کودک خود نترس!

منبع
ايرنا
بروزرسانی
از این رفتارهای کودک خود نترس!

ایرنا/ بسیاری از والدین ممکن است تعجب کنند که رفتارهایی مانند مکیدن شست یا کوبیدن سر در میان کودکان خردسال عادی و رایج است. اگر فرزندتان این رفتارها یا رفتارهای دیگر را انجام دهد، محتمل است احساس اضطراب و گاهی انزجار یا خجالت را دارد تجربه می کند.
اما جای نگرانی نیست، زیرا این رفتارها و سایر رفتارها بین سنین یک تا سه سالگی عادی و رایج تلقی می شوند و با رشد ذهنی کودک مرتبط هستند و به همین دلیل ممکن است با گذشت زمان این رفتارها کاهش یابد اگر بعد از این مرحله سنی ادامه پیدا کند، نگران کننده است و توصیه می شود در مورد رفتار کودک با روانشناس مشورت کنید. شناخت این رفتارها، علل احتمالی آنها و نحوه برخورد با آنها گام مهمی در کاهش احساس اضطراب و شرم والدین است.

ضربه به سر
اگر کودک شما زمانی که احساس عصبانیت، خواب آلودگی یا خستگی می کند به ضربه زدن به زمین یا دیوار متوسل می شود، این رفتار ممکن است باعث نگرانی شما در مورد امنیت کودک شود، اما این یک رفتار عادی و رایج در بین کودکان است و نیازی به نگرانی نیست. نگران نباش مگر زمانی که به خودش صدمه بزند.
هدر ویتنبرگ،دکتر روانشناس، دلیل ضربه زدن کودکان به سرشان را  اینطور توضیح می دهد. ضربه زدن به سر نیز می تواند برای کودک آرامش بخش باشد. او توصیه میکند که هنگامی که کودک این کار را انجام میدهد از اظهار نظر در مورد این رفتار خودداری کنید تا هر زمان که نیاز به جلب توجه داشت، آن را تکرار نکند.


بازی تخیلی
صحبت کردن کودک با خود یا دوستان خیالی اش ، بازی با صدای بلند با آنها و دادن نام و شخصیت به آنها حتی اگر ترجیح دهد که با وجود حضور سایر کودکان به همبازی خیالی اش بپردازد، امری بسیار عادی تلقی می شود و جای نگرانی نیست. بازی تخیلی نه تنها برای کودک طبیعی و سرگرم کننده تلقی می شود، بلکه به تقویت مهارت های اجتماعی، عاطفی، شناختی و حرکتی کودک نیز کمک می کند، همانطور که کاندیس جونز، متخصص اطفال آمریکایی به وب سایت "Perients" اشاره کرد.

برهنه شدن کودک
تمایل کودکان به درآوردن لباس و برهنه ماندن می تواند ناشی از تمایل آنها به یادگیری تفاوت های جنسیتی و کشف بدن آنها باشد. در این صورت باید به کودک آموزش داد که این رفتار غیرقابل قبول است و بدون تنبیه یا خجالت کشیدن در مقابل دیگران و قرار گرفتن در معرض رفتار صحیح رفع خواهد شد. 
گاهی اوقات ممکن است به این دلیل باشد که لباس‌هایشان راحت نیست. کارا کیف، که دارای دکترای روان‌شناسی کودک و نوجوان است، توضیح می‌دهد که «حساسیت حسی در بین کودکان رایج است، زیرا ممکن است به راحتی با برخی صداها آشفته شوند. احساسات بدنی و دما، ممکن است پیراهن های خشن که ناراحت کننده هستند را تحمل نکنند و کودک هر لحظه بخواهند از شر آنها خلاص شوند.» او توصیه می کند که به پارچه های لباسی که کودک ترجیح می دهد توجه کنید و به او اجازه دهید لباس خود را انتخاب کند. همچنین می توان زمان ها و مکان های مناسب برهنه شدن را در صورت تمایل به او آموزش داد.
اگرچه رفتار برهنگی در میان کودکان رایج و عادی تلقی می شود، اما باید به رفتار کودک توجه شود و سوزان هانت، استاد روانشناسی، در این باره می گوید: «یکی از نشانه هایی که زنگ خطر را به صدا در می آورد این است که والدین متوجه وجود رفتار جنسی با سایر کودکان یا ادامه رفتار برهنگی او شوند. کودکان معمولاً به تغییر جهت پاسخ می‌دهند، اما اگر رفتار ناسالم ادامه پیدا کند، ممکن است یک زنگ خطر باشد، در این لحظه است که باید با یک متخصص مشورت شود.»

دست زدن به اندام شخصی
یکی دیگر از رفتارهای عجیب و غریب رایج در بین کودکان، قرار دادن دست‌هایشان در ناحیه خصوصی یا داخل شلوار است و ممکن است علیرغم تلاش‌های مادر برای منحرف کردن یا تنبیه آن‌ها، این رفتار را به راحتی متوقف نکنند. حتی ممکن است این موضوع احساس ناامیدی و شرمندگی والدی که فرزندش را حین انجام این رفتارببیند، را افزایش دهد که حتی ممکن است توهین آمیز به نظر برسد. این رفتار صرفاً به دلیل کنجکاوی کودکان و تلاش آنها برای کشف بدن آنها است و جونز به والدین توصیه می کند که این رفتار کودک را نادیده بگیرند یا توجه خود و کودک را به چیز دیگری منحرف کنند و از ایجاد هیاهو در مورد این رفتار خودداری کنند.

مکیدن لباس
برخی از کودکان لباسشان را تا زمانی که خیلی خیس شوند می مکند و این یک رفتار طبیعی رایج در بین کودکان و خردسالان است. مونال پاتل، روان‌درمانگر می گوید که تحریک دهان نقش مهمی در رشد کودک دارد و از ابتدای زندگی‌اش از مکیدن برای رفع نیازهای اولیه غذا و نوشیدنی استفاده می‌کند و بعداً ممکن است برای آرام کردن خود، به شکل مکیدن انگشت شست یا جویدن لباس به همین رفتار روی بیاورد. 
اگر کودکتان لباس هایش را می جود شما می توانید با شناسایی چیزهایی که باعث ایجاد این رفتار می شوند، قبل از رسیدن به این مرحله، سعی کنید برای او غذا تهیه کنید. اگر حوصله اش سر رفته است، سعی کنید توجه او را به یک اسباب بازی یا چیز دیگری جلب کنید که حواس او را از مکیدن لباس منحرف کند.

پوشک را بردارید
هیچ چیز ناپسندتر از این رفتار نیست، وقتی می بینید کودک پوشک خود را برداشته و با مدفوع و سطح داخلی پوشک که آغشته به ادرار است، شروع به بازی کرده و بدن و تخت و لباسش را لکه دار کرده است و احساس نمی کند چیز عجیبی وجود دارد. نکته جالب اینجاست که او دارد از کاری که انجام می دهد و کاوش می کند لذت می برد. جدای از نجس بودن که اعتقاد مسلمانان است و برای رفع آن روش های مشخصی وجود دارد، چون از نظر بهداشتی برای کودک امکان ضرر ایجاد می شود، والدین در این لحظات نگران و حتی عصبانی می شوند. این رفتار مانند بسیاری از رفتارهای عجیب کودکان، به دلیل کنجکاوی و تلاش آنها برای کشف بدن و محیط اطراف است.
جونز اعتقاد دارد  که این رفتار ممکن است نشانه مثبتی از آمادگی کودک برای شروع آموزش در آوردن پوشک و استفاده از حمام . دستشویی باشد و اکنون می توان به او آموخت که چه چیزی از بدنش خارج می شود و به کجا باید برود.
اگر کودک بارها و بارها پوشک خود را برمی دارد و با چیزی که داخل آن است بازی می کند، می توانید اسباب بازی های جایگزین دیگری که شامل برخی آشفتگی های قابل قبول است، مانند بازی با خاک رس و ماسه یا ساختن قلعه های سفالی با هم تهیه کنید.

 کمانچه با بینی
یکی دیگر از رفتارهای غیرقابل قبول این است که کودک انگشت خود را داخل بینی خود فرو کند و با آن بازی کند و گاهی موضوع به همین جا ختم نمی شود و با بازی کردن، بوییدن و یا چشیدن چیزهایی که در بینی خود پیدا کرده پیش می رود. این رفتار همچنین از عشق کودکان به اکتشاف ناشی می شود و برای کمک به کودک خود می توانید از دستمال کاغذی استفاده کند و هر بار این کار را به او یادآوری کنید.
علاوه بر کنجکاوی کودکان و عشق به اکتشاف، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پشت رفتار دستکاری بینی باشد، از جمله اینکه کودک از خارش ناشی از حساسیت بینی یا گرفتگی بینی یا هر درد در این ناحیه رنج می برد و در این مورد باید با پزشک مشورت کرد.
این رفتارها و سایر رفتارها ممکن است عجیب و شرم آور به نظر برسند و مادر نباید آشکار کند که فرزندش این کار را انجام می دهد. اما جای نگرانی نیست و مطرح کردن موضوع با افراد معتمد ممکن است به شما کمک کند بدانید که تنها نیستید و کودک شما عادی است و رفتار او در بین افراد در این سن رایج و عادی است.
منبع: الجزیره

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره