نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

کماندار زن ایرانی به‌دنبال طلسم‌شکنی

منبع
خراسان
بروزرسانی
کماندار زن ایرانی به‌دنبال طلسم‌شکنی

خراسان/گفت‌و‌گو با «مبینا فلاح» اولین ورزشکار ایرانی که وارد گود رقابت‌های المپیک 2024 می‌شود و امیدوار به تاریخ‌سازی در این رشته است
در حالی که امیدها برای کسب سهمیه المپیک پاریس در رشته تیروکمان به کمترین حالت ممکن رسیده بود، «مبینا فلاح» دست به کار بزرگی زد. او در آخرین مرحله رقابت‌های تیروکمان انتخابی المپیک که یک ماه پیش در آنتالیای ترکیه برگزار شد، یک سهمیه مهم و شیرین برای کشورمان به دست آورد. «فلاح» بعد از صعود به جمع هشت کماندار برتر مسابقات انتخابی المپیک و قطعی‌کردن سهمیه المپیکی‌اش، در مرحله یک چهارم و نیمه‌نهایی موفق شد ورزشکارانی از هند و اوکراین را با نتیجه ۶ بر ۴ و ۶ بر ۲ شکست دهد و راهی فینال شود. او در دیدار نهایی با نتیجه ۶ بر ۲ مقابل کمانداری از هند مغلوب و نایب قهرمان شد. درباره این رشته باید بدانید که تیراندازی با کمان ایران برای اولین بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور در این بازی‌ها را تجربه کرد که حجت‌ا... واعظی و نجمه آبتین، هر دو در مسابقه نخست باختند و حذف شدند. در المپیک ۲۰۱۲ لندن «میلاد وزیری» و «زهرا دهقان»، در المپیک ۲۰۱۶ ریو «زهرا نعمتی» و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بار دیگر «میلاد وزیری» راهی المپیک شدند اما همه آن‌ها یک مسابقه بیشتر ندادند و خیلی زود حذف شدند. حالا در سال ۲۰۲۴ میلادی نوبت به «مبینا فلاح» رسیده و او نماینده رشته‌ای در المپیک است که تاکنون هیچ گاه یک ایرانی به دور دوم آن صعود نکرده و طبیعتا مدالی هم کسب نکرده است بنابراین کار بسیار سختی در پیش دارد. «فلاح» از پنج‌شنبه 4 مرداد رقابت خود را به‌صورت رسمی در المپیک آغاز می‌کند و نخستین نماینده ایران در این بازی‌هاست که وارد گود رقابت‌ها می‌شود. در پرونده امروز زندگی‌سلام با او گفت‌و‌گویی درباره مسیر صعودش به المپیک، تمرینات این روزهایش، تاثیرات این رشته روی سبک‌زندگی‌اش و ... خواهیم داشت که در ادامه خواهید خواند.
دو فرصت کسب‌سهمیه را  در یک قدمی‌شان از دست‌دادم
المپیک 2024 پاریس با برگزاری مراسم افتتاحیه به‌میزبانی کشور فرانسه آغاز می‌شود و بیش از دو هفته به طول خواهد انجامید که کاروان ایران با 40 ورزشکار در 13 رشته در این دوره از بازی‌ها شرکت خواهد کرد. از «فلاح» درباره کسب سهمیه در آخرین مرحله رقابت‌های تیروکمان انتخابی المپیک می‌پرسم که می‌گوید: «من دو فرصت کسب سهمیه المپیک را در یک قدمی مدال از دست دادم، یعنی بازی‌های آسیایی هانگژو که به مقام چهارم میکس تیمی رسیدیم و در قهرمانی آسیای تایلند هم با کسب مقام چهارم در یک قدمی از کسب سهمیه جا ماندم. اما برای آخرین فرصت خود در مسابقات جهانی ترکیه همه مشکلاتی را که باعث جا ماندن از مدال شده بود، رفع کردم و توانستم قدرتمندتر از قبل به میدان بروم که خوشبختانه نه تنها موفق به کسب سهمیه که نایب قهرمان شدم. البته بقیه تیم هم خیلی عملکرد خوبی داشتند اما رقابت‌ها خیلی نزدیک و حساس‌تر از دفعات قبل بود».
 سال‌هاست با رویای حضور در المپیک زندگی می‌کنم
از تنها نماینده تیروکمان کشورمان در المپیک 2024 می‌پرسم که آیا می‌تواند تاریخ‌ساز شود و به مرحله دوم مسابقات صعود کند یا حتی به مدال دست یابد که می‌گوید: «قاعدتاً هر ورزشکاری که فعالیت حرفه‌ای دارد، یکی از رویاهایش کسب سهمیه حضور در المپیک است و من هم یکی از افرادی بودم که مدام با رویای المپیک زندگی می‌کردم و سخت برای به دست آوردنش تلاش کردم. من الان دو سال است به‌طور مداوم و کامل در تهران هستم و دارم تمرینات خودم را زیر نظر سرمربی تیم‌ملی ادامه می‌دهم. این دو سال دور از خانواده بودم و در شرایط خیلی سختی به تمریناتم ادامه دادم اما دست از تلاش برنداشتم. حالا هم تمام تلاشم را می‌کنم تا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بهترین نتیجه را کسب کنم و با تاریخ‌سازی، مایه افتخار مردم عزیز کشورم بشوم».

رکورد ایران را بعد از 7 سال شکستم
«فلاح» در مسابقات ترکیه که موفق به کسب سهمیه المپیک شد، رکورد ایران را هم در این رشته بهبود بخشید. خودش در این باره می‌گوید: «در مسابقات ترکیه بعد از کسب سهمیه المپیک، حتی توانستم رکورد تیراندازی باکمان را ۶ امتیاز ارتقا ببخشم به طوری‌که با پایان مسابقات مقدماتی کسب سهمیه المپیک در آنتالیای ترکیه، توانستم با ثبت امتیاز 667 رکورد ایران را بعد از 7 سال بشکنم. پیش از این رکورد ریکرو بانوان با امتیاز 661 در اختیار خانم «زهرا نعمتی» بود که در سال 2017 ثبت شده بود و من توانستم این رکورد را 6 امتیاز بهبود ببخشم. خیلی خوشحالم که توانستم یک افتخارآفرینی برای کشورم داشته باشم و سهمیه المپیک را کسب کنم».
 

روزی 600 تا 700 تیر می‌زنم
از او که باید به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی در المپیک 2024 وارد گود رقابت‌ها شود، درباره آخرین وضعیت تمریناتش می‌پرسم که چند ساعت در روز تمرین می‌کند که می‌گوید: «من در حال حاضر، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت تمرین دارم. همچنین روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تیر می‌زنم. برای هر تیری که پرتاب می‌کنم نزدیک به ۳۰ کیلو وزن را دارم تحمل می‌کنم که کار بسیار سخت و نفس‌گیری است. این روزها تمرینات‌مان خیلی فشرده است. در کنار آن، تمرینات بدنسازی داریم و کلی سخت‌کوشی و تلاش دیگر هم باید باشد. معنای سخت‌کوشی را نمی‌توانم برای‌ کسی به طور دقیق معنا کنم مگر آن که با مربی کره‌ای کار کرده باشد. مربی‌های کره‌ای خیلی اعتقاد به سخت‌کوشی و تلاش زیاد دارند و تنها راز و رمز موفقیت را فقط سخت‌کوشی و پشتکار و عرق‌ریختن می‌دانند. البته خداراشکر من با تلاش‌هایی که در این سال‌ها داشتم، توانستم به موفقیت‌هایی که آرزوی‌شان مدت‌ها در ذهنم بود، برسم. در نهایت، همه این سختی‌ها با حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و کسب سهمیه برایم به شیرینی تبدیل شد. هرچند که تمام تلاشم را می‌کنم تا طعم این شیرینی را با بهترین نتیجه در المپیک پیش رو دو چندان کنم».
در ابتدا رشته ورزشی من کاراته بود
از «فلاح» می‌پرسم که چطور با این رشته ورزشی آشنا شدید، استعدادتان در آن کشف شد و از چند سالگی وارد رشته تیر و کمان شدید؟ او در پاسخ به این سوالات می‌گوید: «خیلی اتفاقی وارد این رشته شدم. در ابتدا رشته ورزشی من کاراته بود. یک‌روز که از کلاس برمی‌گشتم، ورزشکارانی که در زمین روبه‌روی ما مشغول تمرین بودند، توجه من را به خود جلب کردند و از آن روز به بعد ذهنم درگیر این رشته شد و تصمیم گرفتم به سمت این رشته بروم. اولین باری که دست به کمان بردم، دیدم علاقه دارم به این رشته و دوست داشتم که ادامه بدهم. از سال ۹۲  این رشته را شروع کردم و الان نزدیک به ۱۱ سال است که به صورت حرفه‌ای در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنم».
تاکنون بالای ۵۰۰میلیون در این رشته هزینه کردم
از او می‌پرسم که آیا هزینه فعالیت در رشته تیروکمان زیاد است و یک رشته ورزشی لاکچری محسوب می‌شود یا نه که در پاسخ می‌گوید: «رشته تیراندازی باکمان تقریبا یکی از رشته‌های هزینه‌بر محسوب می شود وهزینه تجهیزاتی که برای حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای فعالیت کردن می‌خواهد، تقریبا بالاست. من تاکنون بالای ۵۰۰ میلیون تومان در این رشته هزینه کردم. مشخص است که رشته گران و پر هزینه‌ای محسوب می‌شود و به راحتی نمی‌شود از عهده این مخارج بر آمد. در ضمن، هزینه‌های این رشته قرار نیست تمامی داشته باشد چون تجهیزات به‌خاطر استهلاکی که دچارش می‌شوند، باید به مرور تعویض شوند. مخصوصا اگر در حرفه‌ای فعالیت داشته باشید و روزانه حجم تمرینات‌تان بالا باشد، باید هزینه بیشتری هم بکنید. در نهایت باید بگویم برای افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در این رشته فعالیت می‌کنند، حمایت و همت مسئولان این رشته را می‌طلبد تا بتوانند در این رشته دست به افتخارآفرینی بزنند».
تیروکمان کلاس صبر و اراده است
«فلاح» سال‌هاست که در این رشته به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت است. او درباره این که رشته تیر و کمان چه تاثیراتی بر سبک‌زندگی‌اش گذاشته، می‌گوید: «تیروکمان فقط یک رشته ورزشی نیست و فقط در ورزش خلاصه نمی‌شود بلکه بخش بزرگی از زندگی من شده است. برای من تیروکمانم یک معلم، یک دوست و یک همراه بود. فعالیت در این رشته و به طور کلی تیراندازی، به من درس صبوری و استقامت و اراده داد. درس تسلیم‌نشدن و ادامه‌دادن حتی در سخت‌ترین روزها و شرایط. در رشته تیروکمان اگر بخواهید موفق بشوید، در اوج استرس و هیجان، در اوج سنگینی یک مسابقه، باید با تمرکز و در آرام‌ترین حالت ممکن تیر را رها کنید. در حساس‌ترین و پر استرس ترین لحظات، آرامش داشتن کار هرکسی نیست اما این آرامش و صبوری را می‌توان از این رشته یاد گرفت و در بقیه مراحل زندگی به کار بست».

تیروکمان جدیدم 10روز است که به دستم رسیده‌است
تنها نماینده تیروکمان ایران در المپیک ۲۰۲۴ در ادامه داستان ملال‌آور کمبود تجهیزات، چند وقت پیش گفته بود که در رشته ما بحث تجهیزات بسیار مهم است و ما یک سری مشکلات در این زمینه داشتیم و امیدوارم تیروکمان جدیدم، زودتر به دستم برسد. از او می‌پرسم که آیا این تیروکمان کره‌ای به دستش رسیده و با آن هماهنگ شده که می گوید: «بله، تیروکمان جدیدم نزدیک 10روز است که به دست من رسیده است و درحال تمرین با آن هستم. در این روزهای آخر و قبل از شروع المپیک تمرینات فشرده‌ای که داشتم کمک کرد تا سریع‌تر از روال عادی بتوانم با آن هماهنگ شوم».
 کلکسیون پرافتخار این دختر یزدی 25ساله
«فلاح» متولد مرداد ماه ۱۳۷۸ در یزد است. از خودش می‌خواهم که برای ما از مهم‌ترین مدال‌ها و افتخاراتش که در چند سال اخیر کسب کرده، بگوید که این‌طور توضیح می‌دهد: «مقام سوم مسابقات جهانی آمریکا، مقام چهارم بازی‌های آسیایی هانگژو، مقام چهارم در مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس در تایلند، مقام پنجم در مسابقات جهانی چین، مدال طلای فینال فینالیست‌های کشور در سال ۱۴۰۲، مدال نقره فینال فینالیست‌های کشور در سال ۱۴۰۱، دو مدال برنز فینال فینالیست‌های کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، ۱۲ مدال طلای مسابقات رنکینگ کشوری، ۹ مدال نقره مسابقات رنکینگ کشوری و ۱۱ مدال برنز مسابقات رنکینگ کشور از افتخارات مهم من است. همچنین دو مقام اول و سوم در تیم سنگ آهن بافق، مقام اول در تیم سنگ‌آهن میشدوان، مقام دوم در تیم آرمان تهران و مقام دوم در تیم دانشگاه آزاد تهران از افتخارآفرینی‌های من در لیگ‌برتر کشور است. همچنین حضور در مسابقات جهانی تایلند ۲۰۱۶، مسابقات جهانی مراکش ۲۰۱۶، مسابقات جهانی آمریکا ۲۰۱۷، المپیک دانشجویان جهان چین ۲۰۲۲، مسابقات آسیایی سنگاپور ۲۰۲۳، مسابقات قهرمانی آسیا تایلند۲۰۲۴، مسابقات جهانی چین ۲۰۲۴، مسابقات جهانی کره‌جنوبی ۲۰۲۴ و حضور در دوره دانش افزایی تیراندازی باکمان کره‌جنوبی ۲۰۲۳، برخی دیگر از افتخارات من در طول دوران فعالیتم در این رشته است. در پایان باید اشاره کنم که طی این چند سال رکوردزنی‌های زیادی داشتم که الان در حال حاضر رکورد انفرادی بانوان ایران و رکورد میکس تیم و رکورد تیمی را به نام خودم ثبت کردم».
 موفقیتم را مدیون حمایت‌های خانواده‌ام هستم
او در پایان این گفت‌و‌گو می‌خواهد از خانواده‌اش هم تشکر کند چراکه موفقیت‌هایش را در این سال‌ها، مدیون حمایت‌های آنان می‌داند. نخستین ورزشکار کشورمان در المپیک پاریس در همین باره می‌گوید: «خانواده‌ها اولین و همیشگی‌ترین حامیان ورزشکاران هستند. در ابتدای این مسیر خانواده‌ها نقش مهمی دارند و اگر همراهی آن ها نباشد، قطعا این موفقیت‌ها حاصل نخواهد بود. در کنار کادر فنی و تلاش ورزشکار، حمایت خانواده نقش بسزایی در کسب موفقیت‌ها دارد و من هم می‌خواهم در همین فرصت از خانواده‌ام تشکر کنم و بگویم که قدردان زحمات‌شان هستم».
نویسنده : مجید حسین زاده | روزنامه‌نگار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره