نماد آخرین خبر

"فریز تخمک در دمای منفی ۹۶ درجه" راهی برای مادر شدن در آینده

منبع
تسنيم
بروزرسانی
"فریز تخمک در دمای منفی ۹۶ درجه" راهی برای مادر شدن در آینده

تسنیم/ مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بیان این که توان باروری افراد با افزایش سن به صورت لگاریتمی کاهش می‌یابد، گفت: زنانی که امکان ازدواج یا فرزندآوری در سنین پایین را ندارند می‌توانند با "فریز کردن تخمک خود" در سال‌های آینده فرزنددار شوند.

«علی صادقی‌تبار» با بیان اینکه حدود 20/2 درصد از زوجین ایرانی نابارورند، اظهار کرد: آلاینده‌ها و عوامل زیان‌آور محیطی و افزایش شهرنشینی و بالا رفتن سن ازدواج باعث بالا رفتن نرخ ناباروری شده است. در سنین پایین، درصد ناباروری بسیار پایین‌تر است و زوجین، کمتر نیازمند روش‌های درمانی ناباروری می‌شوند زیرا در سنین پایین، اندام‌های تولیدمثلی افراد به خوبی و به طور طبیعی عمل می‌کنند.

کاهش لگاریتمی توان باروری با افزایش سن

وی با اشاره به اینکه توان باروری افراد با افزایش سن به صورت لگاریتمی کاهش می‌یابد، گفت: یکی از مسائلی که در جامعه امروزی وجود دارد این است که برخی دختران شرایط ازدواج در سنین پایین را ندارند یا برخی زنان متأهل به دلایل مختلف تمایلی به فرزندآوری در سنین پایین‌تر ندارند؛ راهکاری که برای این موضوع وجود دارد این است که این افراد بتوانند با فریز کردن تخمک، در آینده فرزنددار شوند.

فریز تخمک راهی برای مادر شدن در سال‌های آینده!

صادقی‌تبار افزود: فریز کردن تخمک، روشی است که در آن با استفاده از یک جراحی ساده به روش لاپاراسکوپی به نام "پانکچر" تخمک از بدن مادر جدا می‌شود. با توجه به این که ذخیره تخمدانی هر زن و در نتیجه بازه سنی مادر شدن برای او محدود است، می‌توان در زمانی که زن در سنین پایین دارای ذخیره تخمدانی با کیفیت بالاست، تخمک‌ها را دریافت و فریز کرد تا در سنین بالاتر که فرد ممکن است تخمک خوب نداشته باشد، بتواند از تخمک فریزشده خودش برای فرزنددار شدن استفاده کند؛ این فاصله زمانی ممکن است حدود 10 تا 12 سال طول بکشد و بنابراین زنان از زمانی که کیفیت و ذخیره تخمک آن‌ها کاهش می‌یابد تا زمانی که زایمان برای آن‌ها مقدور است می‌توانند تخمک خود را فریز کنند تا امکان فرزندآوری برای آنها در سنین بالاتر مهیا شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا تصریح کرد: در روش فریز، تخمک در "ازُت" با دمای منفی 96 درجه سانتیگراد منجمد و تمام فعالیت‌های بیولوژیک آن متوقف می‌شود و تا مدت نامحدود می‌تواند نگهداری شود و زمانی که فرد قصد باروری دارد با انجام روش‌هایی، این تخمک به بدن مادر منتقل می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت بالای این روش گفت: تاکنون بسیاری از زوجین با این روش توانسته‌اند فرزنددار شوند به طوری که در تانک‌های ازت به مقداری تخمک وجود دارد که اگر به رحم مادران خود منتقل و متولد شوند، می‌توانند جمعیت یک شهر را تشکیل دهند!

تأکید برنامه هفتم توسعه برای برقراری پوشش بیمه‌ای برای فریز تخمک

مدیر مرکز درمان ناباروری از احتمال برقراری پوشش بیمه‌ای برای فریز تخمک خبر داد و خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، اقدام خوبی انجام شده و در بند 81 این برنامه آمده است که فریز تخمک بتواند در چارچوب قوانینی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره