نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

چگونه در فصل تابستان و مواجهه با کم‌آبی مصرف آب را مدیریت کنیم؟

منبع
جام جم
بروزرسانی
چگونه در فصل تابستان و مواجهه با کم‌آبی مصرف آب را مدیریت کنیم؟

جام جم/ آب مایه حیات است و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد.حتی تصور این‌که بخواهیم یک روز بدون آب زندگی کنیم هم ترسناک است.باوجود این وبا این‌که بارش‌های آسمانی امسال در برخی نقاط کشور به حد نرمال رسیده و حتی حد نرمال را هم رد کرده اما همچنان دربسیاری ازنقاط کشور مانندتهران با کم‌آبی وخشکسالی مواجهیم وامسال چندمین سالی است‌که برخی استان‌هاوشهرها مانندتهران بابحران‌آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
 

از سوی دیگر حتی اگر آب به میزان کافی هم در اختیارمان باشد، دلیل نمی‌شود در مصرف این ماده حیاتی اسراف کنیم و بیش از اندازه آب مصرف کنیم. به همین خاطر هم صرفه‌جویی در مصرف آب به معنای درست مصرف‌کردن آن همیشه توجیه دارد و کاری معقول و پسندیده است. علاوه بر این برای صرفه‌جویی و در واقع مدیریت مصرف آب لازم نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم؛ با راهکارهای ساده‌ای می‌توان مصرف آب را به‌خوبی مدیریت کرد و علاوه بر کمک به محیط زیست می‌توانیم در هزینه‌های خودمان هم صرفه‌جویی کنیم. 

آبیاری صحیح گیاهان 

اول این را بگوییم که صرفه‌جویی در مصرف آب به معنی حذف فضای سبز و گلدان‌ها نیست. قبل از باغبانی در باغچه‌های خانگی، گیاهانی را انتخاب کنید که تا جایی که ممکن است با شرایط بومی منطقه زندگی شما مطابقت داشته باشند. به علاوه با انتخاب گیاهانی که نسبت به هوای خشک تاب‌آوری بیشتری دارند، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. گیاهان را صبح زود یا بعد از غروب آفتاب، آب دهید؛ بنابراین آب برای مدت بیشتری در خاک می‌ماند و دیرتر تبخیر می‌شود.

کاهش زمان دوش‌گرفتن
حمام بیشترین جایی است که مصرف آب را افزایش می‌دهد. مصرف استاندارد روزانه برای استحمام ۴۳ لیتر است.معادلِ زمانِ باز ماندن دوش به مدت پنج دقیقه. مدت‌زمان دوش‌گرفتن روزانه را به پنج دقیقه کاهش دهید و با این کار ماهانه ۴۰۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی خواهید کرد. می‌توانید برای دوش حمام از انواع کم‌مصرف استفاده کنید. اگر دوش حمام شماطی کمتر از۲۰ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند، حتما آن را با یک سردوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

کنترل نشتی شیرآلات 
سالانه بیش از۸۰هزارلیترآب براثرچکه‌کردن شیرآلات به هدرمی‌رود.پس کنترل‌کردن شیرآلات خانه و محل کار می‌تواند یکی از راهکارهای خوبی باشدکه برای صرفه‌جویی درمصرف آب می‌توان به کارگرفت.مواظب نشتی لوله‌ها وشیرآلات بی‌صدا و قطره‌قطره باشید. روزانه هفت لیتر آب از شیری که چکه می‌کند، به هدر می‌رود.علاوه بر اینها به خاطرداشته باشید اگر برای چند روز خانه را ترک می‌کنید(مثلا هنگام سفر)حتما قبل از خروج، فلکه آب را ببندید تا درصورت بروزنشتی یا بروزهرگونه حادثه‌ای، آب هدر نرود.

مسواک‌زدن با یک لیوان آب 
هنگام مسواک‌زدن نیز باید رعایت کنید و به جای باز گذاشتن شیر آب در طول مسواک‌زدن کافی است تا شما مسواک خود را خیس کرده و به میزان لازم خمیردندان روی آن بگذارید. پس از مسواک‌زدن نیز با یک لیوان آب هم می‌توانید دهان خود را آبکشی کنید. 

استفاده دوباره از آب! 

خیلی وقت‌ها می‌توان ازآب دوباره استفاده کرد؛به‌طور نمونه شما می‌توانید آبی را که برای شست‌وشوی میوه و سبزی استفاده می‌کنید، دوباره به آبیاری فضای سبز و گلدان‌های خانه اختصاص دهید. همچنین اگر برای شستن میوه و سبزیجات ابتدا آنها را در ظرفی خیس کرده و سپس با آب بشویید، می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

با جارو آشتی کنید
خیلی وقت‌ها ما برای شستن ماشین یا حیاط یا دیگر مکان‌های خانه از شلنگ آب استفاده می‌کنیم و با فشار آب کثیفی‌ها را راهی فاضلاب کنیم، بدون توجه به این‌که با این کار چقدر آب را هدر داده و به فاضلاب تبدیل می‌کنیم. این در حالی است که با یک تکه ابر و یک سطل آب به‌راحتی می‌توان ماشین را تمیز کرد یا اگر با جارو و فرچه کف حیاط، پارکینگ و سایر نقاط خانه را از گرد و خاک و کثیفی پاک کنیم، به مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. 

شست‌وشوی ظروف با شیر بسته!
با شیر آب بسته هم می‌شود ظرف‌ها را شست. کافی است تا به میزان لازم در سینک ظرفشویی و بامایع ظرفشویی واسفنج ظرفشویی ظروف را تمیز کنید و در سینک دیگر بگذارید. اگر درطول این مدت شیر آب باز بماند، مقدار زیادی آب سالم و نوشیدنی به فاضلاب تبدیل می‌شود. پس از پایان تمیز کردن ظرف‌ها با باز کردن شیر آب آنها را آبکشی کنید. 

کار شست‌وشو با حداکثر ظرفیت

هر بار روشن‌کردن ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی می‌تواند آب زیادی را هدر بدهد. پس قبل از این‌که ماشین لباسشویی پر شود، آن را روشن نکنید. ماشین لباسشویی آب زیادی مصرف می‌کندکه این امر به حجم لباسی که برای شست‌وشو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی ندارد.

کاهش ظرفیت فلاش‌تانک
برای صرفه‌جویی درآب وکاهش هدر رفتن آن، به ارتفاع دو تا پنج سانتی‌متر داخل دوبطری پلاستیکی رابا سنگ‌ریزه پرکنیدتا سنگین شوند. بطری‌ها را پر از آب کنید، در آنها را ببندید و آنها را در مخزن دستشویی فرنگی قرار دهید. همچنین می‌توانید یک تقویت‌کننده شناور ارزان خریداری کرده و در دستشویی نصب کنید تا از هدر رفتن ده‌ها لیتر آب در روز پیشگیری کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar