نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

4 اقدام ضروری برای ارتقا وضعیت مالی پسران

منبع
تبيان
بروزرسانی
4 اقدام ضروری برای ارتقا وضعیت مالی پسران

تبیان/ مسئولیت مالی مردان در زندگی بیشتر است و پسران باید برای این مسئله آماده بشوند. متاسفانه در آموزش و پرورش اصول لازم برای داشتن یک زندگی مالی مناسب آموزش داده نمی‌شود علاوه براین تغییرات دنیای فناوری و شرایط اقتصادی نامناسب ایران نیز ضرورت ارتقا دانش و مهارت لازم برای زندگی مالی مناسب را بیشتر می‌کند. در ادامه 4 اقدام لازم برای داشتن یک زندگی مالی مناسب را شرح می‌دهیم که به طور خاص برای پسران و مردان عمل به این اصول ضروری‌تر است.

مسئولیت مالی مردان در زندگی بیشتر است و پسران باید برای این مسئله آماده بشوند. متاسفانه در آموزش و پرورش اصول لازم برای داشتن یک زندگی مالی مناسب آموزش داده نمی‌شود. علاوه براین تغییرات دنیای فناوری و شرایط اقتصادی نامناسب ایران نیز ضرورت ارتقا دانش و مهارت لازم برای زندگی مالی مناسب را بیشتر می‌کند. در ادامه 4 اقدام لازم برای داشتن یک زندگی مالی مناسب را شرح می‌دهیم که به طور خاص برای پسران و مردان عمل به این اصول ضروری‌تر است.
1. برای افزایش درآمد دنبال شغل جانبی باشید
مردان به طور طبیعی به دنبال ارتقا شغلی و افزایش درآمد هستند اما به دلیل شرایط سخت اقتصادی یا تفکرات اشتباه ممکن است خود را به زندگی کارمندی و کارگری محدود کنند. اما درآمد بالاتر پایه و اساس پولدار شدن و سرمایه‌گذاری بیشتر است و مهمتر از کاهش هزینه‌های اضافی است. اولین اقدام برای افزایش درآمد معمولا اضافه کار یا سعی در ارتقا شغلی در سازمان هست، که گزینه مناسبی است. اما اکثر اوقات درآمد جانبی از شغل دوم بهتر از اضافه کار درآمد افراد را افزایش می‌دهد. امروزه فضای مجازی یا خدمات دیجیتال فرصت‌های خوبی را برای اشتغال جانبی پاره وقت ایجاد کرده است. شغل جانبی و مهارت دوم امنیت شغلی شما را نیز بهبود می‌دهد. 
همچنین همیشه برای حقوق بهتر مذاکره کنید. چه با مذاکره در محل کار فعلی و چه پیدا کردن شغلی با درآمد بالاتر، همیشه راهگشا است. هنگام مذاکره برای حقوق بهتر، تنها بر رقم حقوق خود تمرکز نکنید. بسیاری از کارفرمایان مزایای غیرنقدی ای مثل مرخصی اضافه، ساعات کاری انعطاف پذیر یا فرصت های رشد حرفه ای ارائه می دهند.
همچنین دنبال شغل مورد علاقه خود بروید اما بدانید شاید در اوایل زندگی شغلی، مجبور باشید کاری که علاقه ندارید را انجام دهید یا در شغل مورد علاقه خود بخشی از کارها مورد علاقه شما نباشد. بنابراین متمرکز بردرآمد بیشتر باشید و فقط بر علاقه تمرکز نکنید.
زودتر وارد بازار کار شوید و اگر به تحصیلات علاقه دارید به رشته تحصیلی بروید که مطمئن باشید بازار کار مناسبی دارد. حین تحصیل حتما کار پاره وقت انجام دهید. سابقه کار با کارآموزی یا کار رایگان برای مدت کوتاه یا انجام پروژه‌ها برای ساخت رزومه و ایجاد مهارت‌ برای دانشجویان امروزی ضروری است.

2. کاهش هزینه‌ها و افزایش پس انداز را جدی بگیرید
برقرار کردن تعادل بین کیفیت بالای زندگی فعلی با ارتقا کیفیت زندگی در آینده برای اکثر افراد مشکل است. سه عرصه مهم زندگی که باید در آن تعادل بین حال و آینده را برقرار کرد، مسائل مالی، سلامت و روابط است. اما اکثر انسان‌ها در برقراری این تعادل مالی بسیار مشکل دارند و به همین دلیل دولت‌ها بیمه بازنشستگی را برای همه فراهم می‌کنند تا افراد مجبور شوند مقداری از حقوق ماهانه خود را پس‌انداز کنند.
ممکن است درآمد شما بالا باشد، اما اگر هزینه‌هایتان را کنترل نکنید، فرصت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مناسب را از دست خواهید داد و در پیری دچار مشکل خواهید شد. پس انداز مورد نیاز ماهانه را تعیین کنید و متعهد باشید که مصرف نکنید تا بتوانید کالاهای بزرگ مانند خودرو یا خانه را بخرید. در ایران هرچه سریع‌تر خانه‌دار شوید بهتر است. برای کاهش هزینه نیز از روش بودجه‌بندی استفاده کنید و خود را متعهد کنید برای خوراک و پوشاک و تفریح بیش از آنچه در اول ماه تعیین کرده‌اید، هزینه نکنید.
بهتر است مصرف حدود نیمی از درآمد باشد یا حداکثر 80 درصد درآمد را شامل شود. برای مصرف متداول خود را بدهکار نکنید و سعی کنید هرچه سریعتر به سرمایه‌گذاری معقول برسید. زیرا مطالعات نشان می‌دهد به طور متوسط بین همه انسان‌ها، کاهش یک واحد مصرف رنجی تولید می‌کند که باید دو واحد مصرف اضافه شود تا آن را جبران کند. به عبارتی شدت اثر کاهش مصرف دو برابر شدت اثر افزایش مصرف است. بنابراین جلوگیری از کاهش مصرف عادت شده مهمتر از افزایش مصرف متداول است.
خرید کردن خوب هم یکی از مهارتهایی است که در دنیای امروز باید یاد بگیرید. تحقیق در مورد تخفیفات مناسب، کیفیت خوب کالاها و خدمات و خرید دست دوم مناسب یا خرید عمده برای بعضی از کالاها را در دستور کار خود قرار دهید. وقت گذاشتن برای بررسی این مسائل اوایل وقت‌گیر است اما بعد 1 سال تبدیل به یک خریدار خوب می‌شوید که با صرف زمان کم، با کیفیت‌ترین کالاها را با کمترین قیمت شناسایی می‌کند.

3. چهار اقدام مهم برای پیشگیری از هزینه‌های اضافی و اتفاقی
3. 1. بیمه کردن مهمترین گزینه برای جبران هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی است. متاسفانه بعضی افراد که در مشاغل آزاد هستند این مسئله را جدی نمی‌گیرند. هرچه سریعتر بیمه بازنشستگی و بیمه تکمیلی را برای خود محیا کنید زیرا زودتر بازنشسته شدن در بلند مدت و برخورداری از بیمه تکمیلی در بیماری‌ها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار موثر است. البته با شرایط تورمی ایران اکثر بیمه‌های عمر گزینه مطلوبی نیستند. بیمه بدنه خودرو نیز برای اکثر مردم مورد نیاز است و البته باید در انتخاب شرکت بیمه کننده دقت زیاد داشته باشید.
3. 2. چکاب سالانه برای خودتان و برای ماشین نیز از ضروریات است و با هزینه بسیار کمی می‌توانید از هزینه‌ها بسیار زیاد آینده جلوگیری کنید. نیاز به چکاب کردن با افزایش سن خودرو و خودتان بیشتر می‌شود. اعتیاد به سیگار، مشروبات الکلی و هر نوع مواد مخدر اجتناب کنید تا زمینه بیماری‌های متنوع را کم کنید و هزینه اضافی نتراشید. اساسا اعتیاد به هرشکلی با افزایش هزینه و کاهش کارایی مانع افزایش ثروت مردان می‌شود.
3. 3. سواد حقوقی، مخصوصا در زمینه حقوق قراردادها و معاملات را افزایش دهید. قبل از هر معامله‌ و قراردادی تحقیقات حقوقی لازم را انجام دهید تا زندگی مالی شما نابود نشود. مهریه، خرید مسکن، خرید خودرو، پیش خرید خانه و قبول چک و سفته از مواردی هستند که خطرات بالقوه زیادی دارند و باید نکات حقوقی لازم را بدانید.
3. 4. بدهی‌های خود را در حداقل مقدار ممکن قرار دهید تا سرمایه بیشتر برای سرمایه‌گذاری داشته باشید. در شرایط فعلی ایران وام گرفتن مخصوصا اگر وام قرض الحسنه با سود 4 درصد و اقساط بلند مدت باشد بسیار سودآور است. اما بسیاری از وام‌ها با سودهای بالاتر اگر فقط برای مصرف بخواهید به صرفه نیستند. هر خرید قسطی هم خوب نیست و دقیق محاسبه کنید که با توجه به تورم انتظاری، پرداخت قسطی هزینه کالا به صرفه باشد. همچنین در پرداخت اقساط وام‌ها و بدهی‌های دیگر به موقع اقدام کنید تا انباشت بدهی‌ها دچار مشکلات خواهید شد.


4.  سرمایه‌گذاری پربازده را یاد بگیرید، حداقل دو بازار طلا و مسکن را خوب بشناسید
4. 1. اکثر صندق‌های بازنشستگی هم اکنون در ایران دچار ورشکستگی هستند و امروزه بازنشستگان به سختی زندگی خود را تامین می‌کنند و خیلی از افراد در سنین بالا مجبور هستند کار کنند. همچنین باید سرمایه‌ لازم داشته باشید تا هنگام ازدواج فرزندتان، بتوانید حمایت اولیه را انجام دهید. بنابراین باید طوری سرمایه‌گذاری کنید که با فرض نگرفتن حقوق بازنشستگی هم بتوانید به خوبی و بدون کار کردن زندگی کنید.
4. 2. بهترین پس‌انداز، سرمایه‌گذاری است. در واقع سرمایه‌گذاری شکلی از پس‌انداز است که سود بیشتر و ریسک بیشتر دارد. در شرایط تورمی مانند ایران اساسا پس انداز با سرمایه‌گذاری یکی شده است. بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در ایران بازار سهام، کریپتو، طلا و مسکن است. به هیچ وجه به خودرو و ارز به عنوان سرمایه‌گذاری نگاه نکنید زیرا بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این دو بازار سود کمتر و ریسک مشابه با 4 بازار اصلی گفته شده دارند.
4. 3. بنابراین دو سطح سرمایه‌گذاری یا دو نوع الگوی کم ریسک و پرریسک برای سرمایه‌گذاری افراد ایرانی می‌توان پیشنهاد داد. سرمایه‌گذاری که نیاز به دانش کمتر و ریسک کمتر دارد و سودش نیز کمتر است که شامل بازار طلا و املاک می‌شود. اما بازار سهام و بازار کریپتو نیاز به دانش و ریسک بیشتر دارند، اما سود بیشتر نیز خواهید داشت.
4. 4. باید سرمایه و سود سرمایه را آنقدر اضافه کنید که تدریجا بتوانید بدون کار کردن زندگی کنید. در واقع اینکه اگر کار نکنید چند ماه یا چند سال می‌توانید هزینه‌های ضروری و رفاهی خود را تامین کنید، معیار قدرت سرمایه‌گذاری شما را تعیین کند. بهترین حالت این است که قبل از رسیدن به سن بازنشستگی آن قدر سرمایه و سود سرمایه داشته باشید که نیاز به کار کردن نداشته باشید.
4. 5. در سرمایه‌گذاری کم‌ریسک ابتدا با پس‌انداز کم می‌توان از خرید طلا شروع کرد و با افزایش سرمایه، بعد از چند سال می‌توان برای خرید یا پیش خرید مسکن اقدام کرد. در سرمایه‌گذاری پرریسک می‌توان با کسب دانش و مهارت لازم به بازار سهام و کریپتو کارنسی‌ها نیز ورود کرد و سود بیشتری دریافت کرد، البته بهتر است به جای نوسان گیری در این بازارها سرمایه گذاری بلند مدت در این دو بازار انجام دهید که در بلند مت بهتر است و در بلند مدت سود بیشتری را کسب می‌کنید. علاوه براین در بازار سهام ایران می‌توان سهام صندق‌های طلا را خرید که از شمش یا سکه سود بیشتر و نقدشوندگی بیشتر دارند. اما در نهایت هر نوع سرمایه‌گذاری به بازار مسکن ایران ختم می‌شوند، زیرا بازار املاک و مسکن به سرمایه زیادی نیاز دارد و اگر در زمان و مکان مناسب خریداری شود، می‌تواند سود بالایی از این بازار گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره