نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

در جست‌و‌جوی آینده‌ دارترین رشته‌ تحصیلی

منبع
خراسان
بروزرسانی
در جست‌و‌جوی آینده‌ دارترین رشته‌ تحصیلی

خراسان/ بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، فصل داغ تحقیق داوطلبان در راستای انتخاب بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل آغاز شده است؛ چند توصیه به آن‌ها داریم
این روزها بسیاری از والدین در تکاپوی راهنمایی دلسوزانه فرزند کنکوری‌شان برای موفقیت در انتخاب رشته هستند. در شبکه‌های‌اجتماعی هم بسیاری از افراد به دنبال پاسخ سوالاتی درباره آینده‌دارترین رشته‌تحصیلی در ایران هستند. بسیاری در پاسخ به این سوال، فقط به پزشکی و تعداد کمتری هم به رشته‌های مهندسی اشاره کردند. اما آیا انتخاب رشته به این شیوه صحیح است؟
 
 موجی که به غلط ایجاد شد
متاسفانه سال‌هاست اجبار بعضی خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در رشته‌های پر طرفدار باعث ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی شده است. انتخاب کورکورانه یا به‌عبارتی موج‌سواری روی برخی رشته‌ها مدت‌هاست گریبان بعضی دانش‌آموزان را گرفته است.  حتما درباره این اتفاق بارها شنیده‌اید که پدر و مادری از روی دلسوزی یا چشم‌و‌همچشمی و روی بورس‌بودن برخی رشته‌های پرطرفدار، فرزندان خود را وارد مسیری می‌کنند که انتهای آن پشیمانی محض است.
 
 مگر به دیگر رشته‌ها نیازی نداریم؟
بعضی داوطلبان کنکوری و خانواده‌هایشان این روزها به دنبال پاسخ به این سوال هستند که آینده‌دارترین رشته تحصیلی ایران کدام است؟ مگر نه این که رشته‌های علوم انسانی همچون روان شناسی، جامعه‌شناسی و ... پایه‌های یک جامعه موفق را تشکیل می‌دهند یا هنرهایی نظیر نقاشی، موسیقی و ... نیازهای جامعه است یا هیچ شرکتی بدون حسابدار موفق نخواهد شد؟ حالا سوال اصلی این جاست که چرا در جامعه چنین جاافتاده که درس‌خوان‌ها و تیزهوش‌ها باید فقط به رشته‌های پزشکی یا مهندسی بروند و موفقیت آینده‌شان، وابسته به آن‌هاست؟
 
احساس پوچی بعد از تحصیل در رشته غیرمورد علاقه
مهم‌ترین معیار برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی، علاقه داشتن داوطلب به آن است. اولین نتیجه تحصیل در رشته مورد علاقه این است که احساس مثبتی نسبت به خودتان خواهید داشت. بنابراین کاری را که انجام می‌دهید، به آن علاقه‌مند هستید یا به‌عبارتی توانایی انجام آن را دارید. این موضوع منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس شما خواهد شد. اما در حالت عکس تصور کنید حتی در یک رشته تحصیلی پرطرفدار و آینده‌دار از لحاظ مالی هم تحصیل کنید اما به آن علاقه نداشته باشید و نتوانید از عهده انجام آن برآیید. واضح است که در پایان، دچار احساس شکست و پوچی خواهید شد.
 
نشانه برتری رشته‌، موفقیت فرد در آن است
 ظرفیت‌هایی که هر رشته‌ای دارد به هیچ عنوان قابل قیاس با دیگری نیست و کسی که پزشکی می‌خواند، هیچ گونه برتری نسبت به دانش‌آموز رشته حقوق، هنر، رایانه و ... و برعکس ندارد. برتری افراد در رشته‌ها آن جایی مشخص می‌شود که با عشق و علاقه آن را بخوانند و در آن موفق باشند.
 
ترکیب طلایی استعداد و علاقه
 اگر فرزندتان به تحصیل در رشته‌های مهندسی علاقه دارد یا می‌خواهد به دنیای هنر یا روان‌شناسی وارد شود، به هیچ عنوان جلوی او را نگیرید. علاقه و استعداد زمانی که با یکدیگر همراه باشند، می‌توانند حتی از رشته‌هایی که به نظر نمی‌رسند در آینده موقعیت‌های اجتماعی داشته باشند، موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای را به وجود آورند. بدیهی است وقتی به رشته‌ای علاقه نداشته باشید، نمی‌توانید آن را به خوبی فرابگیرید و همین موضوع سبب می‌شود که حتی نتوانید مباحث آن را در آینده استفاده کنید. این موضوع در آینده شغلی شما هم تاثیر می‌گذارد، به‌طوری که در اثر نداشتن توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری نمی‌توانید از نظر شغلی هم موفق شوید. بدیهی است وقتی شما کورکورانه اقدام به انتخاب‌رشته کنید و وارد رشته‌ای شوید که استعداد و علاقه‌ای به آن ندارید، به دلایل مختلفی از جمله نداشتن علاقه و انگیزه برای مطالعه دروس یا حتی نبود استعداد، کم‌کم با مشکلات تحصیلی مواجه خواهید شد. این مسئله حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل شما شود که نتیجه‌اش، هدر رفتن عمرتان هم خواهد بود.

نویسنده : فرزانه عطاران | ‌ مشاور تحصیلی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره