نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

اعتماد به نفسم پایین است

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
اعتماد به نفسم پایین است

آخرین خبر/ دختری 22 ساله هستم. اعتماد به نفسم پایین است. فکر می کنم قیافه خوبی ندارم. مدرک کارشناسی دارم و با این فکر که شاید دوستانم به مقام بالایی برسند و من نرسم، همیشه گریه می کنم و خواب ندارم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ اول نسیم احمدی روان‌شناس بالینی

مخاطب گرامی همان طور که می دانید، بیشتر افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند. پر واضح است که آن ها به خود و آنچه که انجام می دهند ایمان دارند. به یاد داشته باشید موفقیت آن ها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نشده است بلکه روحیه خودباوری این افراد، آن ها را به سمت موفقیت سوق داده است. در ادامه راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس ارائه می شود زیرا سر رشته همه مشکلاتی که مطرح کردید، به نظر می رسد همین اعتماد به نفس پایین است.

ارزیابی منصفانه ای از خودتان داشته باشید

شالوده اعتماد به نفس حقیقی بر پایه واقعیت ها بنا شده است. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفستان را بالا ببرید، باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از خود و توانایی هایتان داشته باشید. اگر هنوز نقاط ضعفی در شما وجود دارد، برای بهبود آن ها برنامه ریزی و راهی پیدا کنید تا اثرات منفی شان را به حداقل برسانید.

به دنبال پیروزی های کوچک باشید

افرادی که اعتماد به نفس دارند همواره خود را به چالش می کشند و در برابر دیگران روحیه ای رقابتی دارند؛ هرچند تلاش شان به موفقیت های کوچک ختم شود. به خاطر داشته باشید وقتی موفقیت های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود.

قاطعانه صحبت کنید، نه تهاجمی

داشتن روحیه پرخاشگری نشان دهنده اعتماد به نفس نیست؛ بلکه زورگویی شما را نشان می دهد. هنگامی که خودتان را باور نداشته باشید، به راحتی و بدون اینکه بخواهید، قلدری و دیگران را تهدید می کنید. سعی کنید در اظهار نظر های خود، بدون اینکه تهاجمی عمل کنید و شخصیت دیگران را زیر سوال ببرید قاطعانه سخن گفتن را تمرین کنید. به خاطر داشته باشید هیچ گاه نمی توانید بدون اینکه روی خودتان کنترل داشته باشید، اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

همواره با صدا و لحن مناسب حرف بزنید و نسبت به طرز ایستادن خود حساس باشید. حالت بازوها، دست ها و استفاده بجا از آن ها در هنگام حرف زدن، می تواند اعتماد به نفس را در ظاهر شما نمایان کند. با همه این تفاسیر، اعتماد به نفس صفتی است که خود شما آن را یا تقویت می کنید، یا از بین می برید. به یاد داشته باشید اعتماد به نفس ریشه در پذیرش واقعیات دارد. این ویژگی مانند دانشی است که به مرور زمان بیشتر می شود. مطمئن باشید اگر با قدرت اعتماد به نفس، رو به جلو حرکت کنید، از عهده هر کاری برخواهید آمد.

پاسخ دوم حمید شیرازی کارشناس ارشد روان‌شناسی

با سلام خدمت شما خواهر گرامی. همین طور که خودتان گفته اید، متاسفانه شما دارای اعتماد به نفس پایینی هستید و هم چنین عزت نفس خوبی ندارید اما جای نگرانی نیست چون در صورت داشتن عزم جدی، این مشکلات قابل حل هستند. برای این که بتوانید اعتماد به نفس و عزت نفس خودتان را افزایش دهید، لازم است به موارد زیر توجه کنید.

عزت نفس تان را بالا ببرید

عزت نفس عبارت است از ارزیابی مداوم افراد و قضاوت در مورد خودشان که در اثر نیاز به توجه مثبت به وجود می آید و خود منجر به ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در افراد می شود. برای اینکه شما عزت نفس بهتری داشته باشید لازم است به دو عامل توجه داشته باشید:

1-کارآیی خود، یعنی اعتماد به توانایی خود در فکر کردن، یادگیری، انتخاب و تصمیم گیری درست و به شکل وسیع تر توانایی خود در کنترل چالش ها و تغییرات.

2-احترام به خود یعنی اعتماد به حق خود برای شاد بودن و به شکل وسیع تر اعتماد به این که پیشرفت، موفقیت، دوستی، احترام، عشق و رضایتمندی برازنده فرد است.

به طور کلی عزت نفس بالا یعنی داشتن نظر مثبت به خود. فردی که عزت نفس بالا دارد به نقایص و کمبودهای خود واقع بینانه توجه می کند ولی نسبت به آن ها حساسیت شدیدی ندارد. عزت نفس، تعیین کننده آنچه که می توانیم و آنچه که نمی توانیم انجام بدهیم است. بنابراین آنچه تعیین کننده عزت نفس است، شیوه فکری هر فرد نسبت به خودش است.

افرادی که از عزت نفس پایین برخوردارند، بیشتر تمایل به اجتناب از مشکلات دارند تا این که با آن ها روبرو شوند. افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند این نگرش کلی در آن ها پرورش یافته که خودشان را از یک دیدگاه منفی و انتقاد آمیز بنگرند.

واقعیت ها را به طرق منفی سوء تعبیر می کنند، روی جنبه های منفی هر موقعیت تمرکز می کنند و احساس می کنند آینده بیشتر از گذشته امیدوارکننده نیست و در مورد آینده نظری بدبینانه و ناامیدانه دارند. خودتان را بپذیرید همچنین توجه به مواردی که در ادامه مطرح می شود، می تواند به شما در زمینه افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

1-زندگی آگاهانه داشته باشیم: به واقعیت احترام بگذاریم، آمادگی مواجه شدن با پیامدهای کاری که انجام داده ایم را داشته باشیم.

2-پذیرای هر گونه اتفاق یا اطلاعاتی باشیم که با هدف ها، علایق و ارزش های ما مغایر هستند.

3-پذیرش خود: یعنی قبول مسئولیت نسبت به احساسات و افکار و عمل خود بدون شانه خالی کردن، تکذیب کردن یا انکار آن ها و همچنین بدون طرد خود. اگر خودمان را همانگونه که هستیم بپذیریم هیچ گاه خودمان را به محاکمه نمی کشیم زیرا پذیرش خود موجب می شود به شکل بی طرفانه دیدگاه های متفاوت دیگران را بدون داشتن احساس خصومت و دشمنی بشنویم

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره