نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

درمان احساس گناه در کودکان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
درمان احساس گناه در کودکان

باشگاه خبرنگاران/ یک روانشناس شخصیت گفت: احساس گناه در کودکان می‌تواند ریشه‌ای عمیق در مشکلات روانی آینده آنها داشته باشد.
پریدخت زند روانشناس شخصیت اظهار کرد: اولین قدم برای درمان احساس گناه در کودکان، این است که پدران و مادران ابتدا با درک صحیحی از مسئولیت خود آگاه شوند که تا چه اندازه رفتار‌های شکل‌گرفته در کودکشان می‌تواند ناشی از رفتار و برخورد خود آنان باشد. پس از درک این مسئله، والدین باید ظرفیت کودک خود را تشخیص دهند و از گوشزد کردن تمامی اشتباهات کودک در یک برخورد، خودداری کنند.

قدم اول: انتقاد با آرامش
او ادامه داد: والدین امروزی با دغدغه‌هایی که در این برهه از زمان دارند، ناخودآگاه خشمی که از سوی جامعه به آنها وارد شده را به محیط خانه و خانواده منتقل می‌کنند. این خشم می‌تواند زمینه‌ساز واکنش‌های سخت و نادرست به کوچک‌ترین اشتباهات و خطا‌های کودک شود. پدر و مادر‌ها حتی اگر روز بسیار بدی را پشت سر گذاشته‌اند، باید غم‌ها و انرژی‌های منفی خود را پشت در خانه بگذارند و با آگاهی از تأثیر عمیقی که بر روح و روان کودک خود دارند، مسئولیت خود را بهتر از همیشه انجام دهند.

درمان احساس گناه در کودکان
زند تصریح کرد: گاهی والدین بیش از حد به کودکان خود آزادی می‌دهند و با این باور که "بچه است، بگذار هر کاری که دوست دارد بکند"، زمینه‌ساز بروز حس خودخواهی در کودکان می‌شوند که از نظر روانشناسی بسیار مخرب است. از سوی دیگر، والدینی که قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در قبال فرزند خود دارند نیز می‌توانند به همان اندازه مخرب باشند و حس گناه را در آنان تقویت کنند. 
او گفت: همان‌طور که گفته شد، احساس گناه در کودکان می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌ها و اختلالات روانی در آنها باشد و این حس می‌تواند در وجودشان ریشه دوانده و آینده اجتماعی کودک را تحت تأثیر قرار دهد. اگر احساس می‌کنید که کودک شما در معرض این آسیب قرار دارد، حتماً باید با متخصصان در زمینه روانشناسی کودک مشورت کنید و از آنها بخواهید تا افکار و رفتار فرزند شما را مورد ارزیابی قرار دهند.
خبرنگار:عطیه رضایی 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره