نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

معضل جهانیِ «نوک زبونمه اما یادم نمیاد»

منبع
خراسان
بروزرسانی
معضل جهانیِ «نوک زبونمه اما یادم نمیاد»

خراسان/ آیا برای شما هم پیش آمده است که کلمه‌ای را فراموش کنید و با این‌که نوک زبانتان است اما هرچه فکر می‌کنید آن را به خاطر نیاورید؟ نگران نباشید این پدیده «واژه‌ فراموشی» نام دارد و ممکن است برای همه ما اتفاق افتد. به گزارش «یورونیوز فارسی»، پروفسور «لیز آبرامز» استاد زبان‌شناسی و علوم شناختی کالج پومونا در سال ۲۰۱۷ به نیویورک تایم گفت: «هیچ‌کس در هیچ فرهنگ، زبان یا گروه سنی نیست که این حالت را تجربه نکرده باشد.»
چرا «واژه‌ فراموشی» رخ می‌دهد؟
با وجود دهه‌ها تحقیق، هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث سندروم «واژه‌ فراموشی» می‌شود. با این حال بر اساس تحقیقات جدیدتر، حتی این احساس نزدیک‌بودن به کلمه و اینکه کلمه نوک زبانمان است،‌ شاید یک توهم باشد. «آن کلری» استاد روان‌شناسی در دانشگاه کلرادو در مقاله‌ای نوشت: «مردم در بیشتر موارد کلمه را به یادشان نمی‌آید و حتی زمانی که سعی می‌کنند حروف یا ویژگی‌های دیگر کلمه را به یاد بیاورند اغلب اشتباه می‌کنند. به‌عبارت دیگر، آن‌ها احساس می‌کردند که حرف اول کلمه‌ مورد نظر را می‌دانند حتی اگر نتوانند به درستی آن را به یاد بیاورند. این موضوع اشاره به این این دارد که بسیاری از تجربه ذهنی ما درخصوص به یاد داشتن جزئی از کلمه ممکن است توهم باشد».
کلیدی بودن هجای اولیه
«آبرامز» در سال ۲۰۱۷ توضیح داد که دو نوع از کلمات هستند که بیشتر در نوک زبانمان گیر می‌کنند، اسم‌های خاص و کلماتی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بنابراین، تا زمانی که کلمات مربوط به اشیاء روزمره را به‌طور مکرر فراموش نمی‌کنید، نباید خیلی نگران تجربه حالت‌های گاه‌به‌گاه «واژه فراموشی» باشید. هرچند این حالت‌ها با افزایش سن بیشتر می‌شود، اما به‌طور کلی به‌تنهایی نشانه‌ای از چیزی جدی مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل نیست. «آبرامز» در ویدئویی برای انجمن روان‌شناسی آمریکا چند تاکتیک برای کمک به یادآوری کلمات را آموزش داده است. او می‌گوید: «افراد معمولا سعی می‌کنند برای پیدا کردن کلمه، حرفی که با آن شروع می‌شود را به یاد بیاورند. به نظر من این هجای اولیه است که واقعاً می‌‌تواند کلیدی باشد. اگر فکر می‌کنید حرف اول را می‌دانید، سپس سعی کنید واج بعدی را اضافه کنید مثلا اگر حرف اول «ل» است در ادامه فکر کنید که آیا کلمه با «لا»، «لی» «لو» شروع می‌شود. شما ممکن است با این نوع جست وجو کردن کلمه مد نظر خود را بیابید.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره