نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

از دیدن مدل موی پسرم خجالت می‌کشم

منبع
خراسان
بروزرسانی
از دیدن مدل موی پسرم خجالت می‌کشم

خراسان/ پدری هستم که پسری 15 ساله دارم. علاقه زیادی به بازیگرهای خارجی و فوتبالیست‌هایشان دارد. مدل مویش را هم شبیه بعضی از آن‌ها می‌زند. راستش را بخواهید، وقتی او را می‌بینم و با او در خیابان راه می‌روم، خجالت می‌کشم. چه کنم؟
پاسخ مشاوره
مخاطب‌گرامی، یکی از مسائل مهم دوره نوجوانی مسئله هویت‌یابی است و می‌توان گفت از زمانی که نوجوان متوجه قیافه خود در آینه می‌شود و از خود می‌پرسد: «من چه کسی هستم؟» آغاز می‌شود. نافرمانی او با والدین، تلاش و کشمکش برای یافتن هویت خویش است. موفق نبودن یک نوجوان در شکل‌دادن به هویت فردی خود اعم از این‌که به علت تجارب نامطلوب کودکی باشد یا شرایط نامساعد فعلی، بحران ایجاد می‌کند که بحران هویت یا گم‌گشتگی نام دارد. در هنگام بحران هویت، نوجوان دچار تضادها و کشمکش‌های ضدونقیض می‌شود، به پدر و مادر خود علاقه دارد و از طرفی به خاطر امر و نهی‌های مکرر، از آن‌ها تنفر هم دارد، هم از نظر اقتصادی و عاطفی وابسته به آنان است و هم می‌خواهد مستقل عمل کند و با آن‌ها مخالفت می‌کند. این تضادهای درونی به رفتارهای ضد و نقیض می‌انجامد و نوجوان را به شدت دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی می‌کند.
 نظرتان درباره مدل موهایش را به او بگویید
برای کمک به نوجوانی که در نقش خود ابهام دارد، باید روابط باز و صمیمانه با او برقرار کرد و با تکیه بر نقاط مثبت به او فرصت تجربه شخصی داد. با این حال، سعی کنید به فرزندتان نزدیک شوید و با ایجاد صمیمیت همواره ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌هایش را بزرگ‌نمایی کنید، ایرادهایش را به آرامی و در لابه‌لای موفقیت‌هایش بیان کنید و حتما نظرتان را درباره مدل موهایش و احساسی که از کنار او بودن دارید، به او بگویید.
 الگوی مناسب به او معرفی کنید
حس حمایتگری خود را به فرزندتان منتقل کنید تا بتواند به شما نزدیک شود و اعتماد کند.  تهدید، تمسخر و اجبار در این دوره باعث بدتر شدن اوضاع و لجبازی نوجوان می‌شود. اگر هم فرد یا افرادی در دوستان یا آشنایان تان به عنوان فرد موفق وجود دارد، ویژگی های آن‌ها را به پسرتان گوشزد کنید تا الگوهای موفقی هم به او معرفی کرده باشید.

نویسنده : دکتر حسین محرابی | ‌ روان‌شناس و مدرس دانشگاه

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره