نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

چقدر به انتخاب نام کودکانمان اهمیت می‌دهیم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چقدر به انتخاب نام کودکانمان اهمیت می‌دهیم؟

ایسنا/نام‌های نامناسب در بلند مدت روی زندگی اجتماعی فرزندانمان تاثیر خواهند گذاشت. امروزه نام‌های ساختگی و نام‌های برگرفته از شخصیت سریال‌ها و فیلم‌ها به بالاترین سطح خود رسیده و نمی‌تواند تضمین کننده انتخابی درست باشد. 

حسن، حسین، علی، رضا، داریوش، کوروش، سینا، فاطمه، مریم، زهرا، سارا، ملیکا...اینها بخشی از نام‌هایی‌ست که ما بسیار میبینیم و میشنویم. انتخاب نام نیک، نام خوب، با مسما از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که انتخاب اسم چقدر بر فرزندتان تاثیرگذار است؟ آیا از نظر معنی و آهنگ و شنیداری و هماهنگی با نام فامیل تناسب دارد؟

نام‌های نامناسب در بلند مدت روی زندگی اجتماعی فرزندانمان تاثیر خواهند گذاشت. امروزه نام‌های ساختگی و نام‌های برگرفته از شخصیت سریال‌ها و فیلم‌ها به بالاترین سطح خود رسیده و نمی‌تواند تضمین کننده انتخابی درست باشد. 

برخی نیز فقط به جنبه آوایی نام توجه می‌کنند فارغ از معنا و مفهوم نام و حتی اصلا به معنادار بودن یا نبودن آن کار ندارند. یا اینکه با یک حرف یا سیلاب صدادار شروع یا خاتمه یابد!

یکی دیگر از معضلات نامگذاری فرزند رسمی است که خیلی‌ها به حرمت بزرگ‌ترهای خانواده از آن‌ها جویای انتخاب نام فرزند می‌شوند یا نام بزرگان فامیل را برای فرزند انتخاب می‌کنند که در اغلب موارد انتخابی مطلوب نخواهد بود چه اینکه اسامی نسل‌های گذشته همخوانی با شرایط فرهنگی حال و آینده نداشته باشد و بی‌شک می‌تواند باعث مشکلاتی برای فرزند شود. او در ورود به اجتماع اسم خود را با اسم‌های بامسمای خوب و رایج روز مقایسه می‌کند و به تدریج این مقایسه باعث ازدست رفتن اعتماد به نفس‌اش می‌شود.

انتخاب اسم از آنجا بسیار اهمیت دارد که تا آخر عمر با شخص همراه است و اولین مفهوم شنیداری از یک شخصیت محسوب می‌شود. 

یکی از روش‌های انتخاب نام بهره از «نام‌نامه» است یا مجموعه‌هایی که نام‌ها را به صورت الفبایی و همراه با معنا و تلفظ و فونتیک آن در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. با این شرایط شما می‌توانید از بین نام‌های مذهبی یا کهن یا امروزی به فراخور شرایط فرهنگی خود و خانواده و در هماهنگی با نام دیگر فرزندان و نام خانوادگی، تصمیمی درست اتخاذ کنید.

البته ذکر این نکته هم از اهمیت بالایی برخوردار است که برخی خانواده‌ها خود را ملزم به هم‌قرینه بودن و ترتیب آوایی و اشتراک واج و اکه و هجاهای مشترک می‌دانند. مثلا بهزار، بهراد، بهکام، بهناز... و این تاکید همیشه نمی‌تواند خوب باشد چراکه در انتخاب اسامی با حروف و سیلاب‌های مشترک محدودیت‌ وجود دارد و انتخاب را از گستره بسیار وسیع و متنوع و با مسمایی، به یک دایره کوچک محدود می‌کند. این را باید به خاطر داشت که کاربرد نام فقط در ردیف بودن قافیه اسامی فرزندان نیست و قرار نیست تنها کاربردش خطاب کردن پشت سر هم ایشان باشد و نام برای یک فرد، برای یک دنیای متفاوت و یک شخصیت مستقل انتخاب می‌شود.

یکی دیگر از معضلات نام‌گذاری، انتخاب اسامی با مفهوم اما دشوار از نظر تلفظ است. حتما دیده‌اید که برخی اشخاص همیشه در کلاس درس یا مراکز مختلف برای معرفی خود و یا ثبت‌نام و مواردی از این دست با مشکل و بازخورد طرف مقابل مواجه شده‌اند. این مساله می‌تواند حسی ناخوشایند در خود فرد ایجاد کند که به مرور زمان حتما آسیب‌زا خواهد بود.

این نکته را در نظر داشته باشید که ما نام را برای خوش‌آیند خودمان نباید انتخاب کنیم بلکه باید تمام شرایط انتخاب معطوف به خود فرزند باشد.

در انتخاب نام به برگردان لاتین آن نیز به دلایل مختلف و ارتباطات و ثبت و ربط‌های مختلف که نیازمند برگردان نام فارسی به لاتین نیز باید توجه داشت و این مساله را در نظر گرفت. لازم به ذکر است که تقریبا در فارسی نام تک سیلابی نداریم اما در انگلیسی وجود دارد. جک، سم، تد، رز و... اما در فارسی نام‌ها دست کم دو سیلابی هستند مثل لیلا، رضا، یا بیشتر مثل، محمد، سیاوش و...

با وجودیکه بسیاری از نام‌های مذهبی یا اساطیری ایرانی هرگز قدیمی نمی‌شوند اما بسیاری از نام‌ها تنها در دوره‌ای از زمان خوشایند بوده و مشمول مرور زمان می‌شوند ازاینرو باید به این نکته نیز توجه داشت و در انتخاب نام، دهه‌های بعدی زندگی فرزند را نیز در نظر گرفت.
این را بدانید که بهترین انتخاب برای اسم، در ابتدا تلفظ و ادا کردن آسان آن برای دیگران است. نامی انتخاب کنیم که در دوران مدرسه دست‌آویزی برای شوخی یا تمسخر همکلاسی‌های فرزندمان نباشد که سخت بر روحیه و آینده‌اش تاثیرگذار خواهد بود. 


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره