نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

ترفندهای تربیت کودکان شاد

منبع
خراسان
بروزرسانی
ترفندهای تربیت کودکان شاد

خراسان/ به بهانه روز ملی کودک از اهمیت شاد زیستن برای کودکان گفتیم که به اندازه تغذیه خوب مهم است؛ زیرا سلامت روحی، روانی و جسمی کودکان را تامین می‌کند شادی یکی از مهم‌ترین احساسات انسانی است و به ویژه برای کودکان، داشتن لحظاتی شاد و مثبت تأثیر زیادی بر رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی آن‌ها دارد. شاد زیستن برای آن ها به اندازه تغذیه خوب، اهمیت دارد؛ زیرا سلامت روحی، روانی و جسمی کودکان را تامین می‌کند. هیچ کودکی از بدو تولد شاد یا غمگین متولد نمی‌شود، بلکه با انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌دهد، وضعیت روحی‌اش در مسیر شاد زیستن یا غمگین شدن قرار می‌گیرد. شاد زندگی کردن یک مهارت است که در دنیای مدرن امروز نیاز به آن بسیار احساس می‌شود و والدین می‌توانند آن را به عنوان مهم‌ترین و بهترین روش زندگی به فرزندان خود هدیه دهند. ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک در ایران نام گذاری شده‌است. در ادامه توصیه هایی به والدین، مربیان مهدکودک‌ها و معلم‌های دوره ابتدایی که مهم ترین و موثرترین نقش را در شادی کودک بازی می‌کنند، خواهیم داشت.
​​​​​​ ۶ توصیه به والدین برای داشتن فرزندی شاد
والدین می‌توانند تاثیرات عمیق و کلیدی در ابعاد مختلف زندگی و احساس شادمانی کودک داشته باشند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.
۱ ایجاد محیط امن و حمایتی| والدین با فراهم کردن فضایی امن و محبت‌آمیز، احساس امنیت و آرامش را در کودکان تقویت می‌کنند. این محیط به کودکان اجازه می‌دهد تا آزادانه احساسات خود را بیان کنند و به رشد عاطفی آن‌ها کمک می‌کند.
۲ الگو‌سازی رفتار| والدین با رفتارهای خود، به عنوان الگوهایی برای کودکان عمل می‌کنند. اگر والدین خوشحال و مثبت باشند، این احساس به کودکان منتقل می‌شود و آن‌ها هم یاد می‌گیرند که چگونه با چالش‌ها روبه‌رو شوند.
۳ تشویق به بازی و فعالیت| والدین با تشویق کودکان به بازی و فعالیت‌های تفریحی، به آن‌ها کمک می‌کنند تا استرس را کاهش دهند و از لحظات شاد بهره‌مند شوند. بازی به عنوان یک ابزار یادگیری و ارتباطی هم مؤثر است.

۴ توجه به نیازهای عاطفی| والدین با گوش‌دادن به احساسات و نیازهای عاطفی کودکان، به آن‌ها احساس ارزشمندی و درک را منتقل می‌کنند. این ارتباط عاطفی قوی به ایجاد حس شادی و خوشبختی در کودکان کمک می‌کند.
۵ آموزش مهارت‌های زندگی| والدین با آموزش مهارت‌های حل مسئله و مدیریت احساسات، به کودکان کمک می‌کنند تا در مواجهه با چالش‌ها به شیوه‌ای مثبت و مؤثر برخورد کنند. این مهارت‌ها به کاهش اضطراب و افزایش شادی منجر می‌شود.
۶- ایجاد روتین‌های مثبت| برنامه‌ریزی زمان‌های خاص برای فعالیت‌های خانوادگی و تفریحی، به کودکان حس ثبات و امنیت می‌دهد و لحظات شاد و معناداری را ایجاد می‌کند.
۵ توصیه به معلم‌های مدارس و مربیان مهدکودک
مدرسه و مهد کودک فرصت‌های بی‌نظیری برای کودکان فراهم می‌کنند تا با همسالان خود تعامل داشته باشند. این ارتباطات اجتماعی به کودکان کمک می‌کند تا دوستی‌ها را شکل دهند و مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنند، که این خودبه افزایش احساس شادی وتعلق می‌انجامد. و اما چند توصیه به معلم‌ها و مربیان مهدکودک‌ها:
۱ تشویق به یادگیری| مدارس و مهد کودک‌ها به کودکان این امکان را می‌دهند که از طریق بازی و فعالیت‌های آموزشی، یاد بگیرند. یادگیری باید به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و مثبت باشد تا انگیزه و شادی را در کودکان افزایش دهد.
۲ مدیریت احساسات| معلمان و مربیان می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های مدیریت احساسات را یاد بگیرند. آموزش درباره چگونگی ابراز احساسات و مواجهه با چالش‌ها به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی با آرامش بیشتری عمل کنند.
۳ روابط مثبت با بزرگ‌ترها| وجود معلمان و مربیانی که به کودکان احترام می‌گذارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند، تأثیر مثبتی بر شادی کودکان دارد. این روابط می‌توانند احساس امنیت و حمایت را تقویت کنند.
۴ ایجاد نظم و ساختار| مدارس و مهد کودک‌ها با ایجاد نظم  و ساختار در برنامه‌های روزانه کودکان،احساس ثبات وامنیت را فراهم می‌آورند.این ساختار به کودکان کمک می کند تا احساس راحتی و اطمینان بیشتری داشته باشند.
۵ فرصت‌های خلاقانه| فعالیت‌های هنری، ورزشی و پروژه‌های گروهی در مدرسه و مهد کودک به کودکان فرصت می‌دهند تا خلاقیت خود را بیان کنند. این تجربیات می‌توانند به شادی و رضایت آن‌ها کمک کنند.
چرا شادی کودکان مهم است؟
به یاد داشته باشیم شادی کودکان یعنی شادی نسل‌های آینده، یعنی پرورش نسلی پرانرژی و آماده برای رسیدن به موفقیت در جامعه که در گرو داشتن والدینی آگاه، مربیانی دلسوز، جامعه‌ای سالم و رسانه‌های  جمعی مفید است. پس دست‌به‌دست هم دهیم تا کودکانی شاد پرورش دهیم.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره