نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

واکاوی فرار دختر ۱۴ساله از خانه به عشق مرد ۴۰ساله

منبع
خراسان
بروزرسانی
واکاوی فرار دختر ۱۴ساله از خانه به عشق مرد ۴۰ساله

خراسان/ دختر نوجوانی که دلباخته مردی ۴۰ ساله شده بود،  وقتی با مخالفت خانواده‌اش برای ازدواج مواجه شد، ‌نقشه سرقت و فرار از خانه را کشید؛ والدین در چنین مواقعی باید چه کنند؟ وقتی یک دختر نوجوان عاشق مردی می‌شود که ۲۰ یا ۳۰ سال از او بزرگ‌تر است، والدین او شوکه شده و ممکن است عکس‌العمل‌هایی داشته باشند که حتی به فرار دخترشان از خانه منجر شود. به تازگی این خبر پربازدید شده است: «دختری ۱۴ ساله که دلباخته مردی ۴۰ ساله شده بود، ‌ وقتی با مخالفت خانواده‌اش با ازدواج مواجه شد، ‌نقشه سرقت و فرار از خانه را کشید.» در ادامه، بخش کوتاهی از این ماجرا را خواهید خواند که از منظر روان‌شناسی مورد بررسی قرار دادیم.
​​​​​​​ نقشه آدم‌ربایی ساختگی را مهرنوش کشید
چندی قبل مردی جوان در تماس با پلیس از ربوده شدن دختر نوجوانش خبر داد. او می‌گفت که وسایل با ارزش خانه‌اش به سرقت رفته و خبری از دختر ۱۴ساله‌اش نیست. با این شکایت، پرونده‌ای تشکیل شد و ماموران با بررسی و ردیابی گوشی موبایل دختر ۱۴ ساله، موقعیت وی را شناسایی کردند؛ خانه ای در جنوب پایتخت. ماموران راهی موقعیت مدنظر شدند و دریافتند که دختر نوجوان در خانه مرد ۴۰ساله‌ای به نام آرش زندگی می‌کند. آرش گفت: «من از اقوام دور مهرنوش دختر ۱۴ساله هستم و در یکی از مهمانی‌ها بعد از مدت‌ها او را دیدم. از مهرنوش خوشم آمد و دلم می‌خواست با او ازدواج کنم اما چون اعتیاد به موادمخدر دارم و از طرفی سنم بالاست، خانواده‌اش قطعا با این ازدواج موافقت نمی‌کردند.» او ادامه داد که نقشه سرقت و آدم ربایی را مهرنوش کشید و قرار بود بعد از مدتی از تهران به شهرستان برویم و در آنجا باهم ازدواج کنیم اما نشد(منبع خبر: همشهری‌آنلاین).
نقش پدرها در انتخاب‌های عاطفی دخترها
طبق نظریات دلبستگی می‌توان گفت: «تیپ‌های شخصیتی، شیوه‌های فرزندپروری و مدیریت رفتار پدران از جمله عوامل‌موثر در ارتباط بین دختر و پدر و روابط دختران با سایر مردان است». اگرچه در تربیت فرزندان هردوی والدین مسئول هستند اما پدران نقش بیشتری در ایجاد حس امنیت، استقلال و انتخاب‌های صحیح دختران‌شان در آینده دارند. فرزندان در هر دوره رشدی که باشند، به محبت و رابطه محبت‌آمیز با پدر، توجه از جانب پدر، اقتدار پدرانه و صمیمیت با پدر نیاز دارند. رفتار و نگرش پدر می‌تواند تأثیر زیادی بر انتخاب‌های عاطفی دختر داشته باشد. اگر دختری عاشق مردی بسیار بزرگ تر از خود شده است، ممکن است به دلیل کمبود محبت یا حمایت در خانه باشد. در چنین شرایطی، مهم است که پدر و مادر با محبت و بدون قضاوت با دختر صحبت و از او حمایت کنند تا بتواند تصمیمات بهتری بگیرد.
۷ توصیه به والدین در چنین مواقعی

اگر متوجه شدید که دخترتان با مردی که اختلاف سنی زیادی با او دارد، وارد مرحله آشنایی شده، این چند توصیه را جدی بگیرید تا کار به فرار او از خانه و ... ختم نشود:
۱ ایجاد ارتباط باز و صمیمی| با دخترتان رابطه‌ای صمیمی و باز برقرار کنید تا او احساس کند می‌تواند بدون ترس از قضاوت با شما صحبت کند. این ارتباط می‌تواند به او کمک کند تا در مواقع نیاز به شما مراجعه کند.
۲ آموزش و آگاهی‌بخشی| به دخترتان درباره روابط سالم و ناسالم آموزش دهید. او را با تفاوت‌های سنی و تأثیرات آن بر روابط آشنا و به او کمک کنید تا تصمیمات بهتری بگیرد.
۳ حمایت عاطفی| نشان دهید که همیشه در کنار او هستید و از او حمایت می‌کنید. این احساس امنیت می‌تواند از تصمیمات نادرست جلوگیری کند.
۴ تشویق به فعالیت‌های مثبت| دخترتان را به فعالیت‌های مثبت و سازنده مانند ورزش، هنر یا فعالیت‌های اجتماعی تشویق کنید تا ذهنش مشغول باشد و از فکرهای نادرست دور شود.
۵نظارت و مراقبت| بدون این که احساس کنترل‌گری کند، مراقب رفتارها و فعالیت‌های او باشید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنید.
۶ الگوی مثبت‌بودن| خودتان به عنوان والدین الگوی مثبتی برای دخترتان باشید. رفتارها و نگرش‌های شما می‌تواند تأثیر زیادی بر تصمیمات او داشته باشد.
۷ مشاوره حرفه‌ای| در صورت نیاز، از یک مشاور روان شناس کمک بگیرید. مشاوران می‌توانند به دخترتان کمک کنند تا احساساتش را بهتر درک کند و تصمیمات بهتری بگیرد. 
نویسنده: زهرا متقی‌شکیب | روان شناس و مدرس دانشگاه

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره