نماد آخرین خبر

شکست پروژه فرهنگ سازی کاهش مهریه در ایران

منبع
تبيان
بروزرسانی
شکست پروژه فرهنگ سازی کاهش مهریه در ایران

تبیان/ از اواسط دهه 70 فرهنگ‌سازی برای کاهش مقدار مهریه شروع شده است اما همچنان عرف عمومی مهریه 94 سکه معادل 4 میلیارد است که نشان می‌دهد پروژه فرهنگ‌سازی چندان موفق نبوده و حتی می‌توان آن را شکست‌خورده دانست.

طبق نظرسنجی 1401 مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از 30 درصد مردم ایران معتقدند مهریه یکی از موانع ازدواج و تسهیل‌کننده طلاق است. طبق این نظرسنجی، سال 1401 بیش از 61 درصد  مردم ایران مهریه را مهمترین پشتوانه مالی زنان بعد از طلاق دانستند و تا زمانی که قوانین جایگزین مهریه ایجاد نشود، از طرف خانواده دختران فشار برای افزایش مهریه وجود خواهد داشت. پسرانی که مهریه بالا را قبول ندارند هم سن ازدواجشان بالا می‌رود و اکثر پسران با قانون فعلی هر انتخابی کنند، بازنده هستند.
از اواسط دهه 70 فرهنگ‌سازی برای کاهش مهریه توسط کارشناسان فرهنگی و مشاورین ازدواج شروع شد اما در 1401 خانواده‌های ایرانی به طورمیانگین 94 سکه را مقدار مناسب برای ازدواج می‌دانند که بیش از 4 میلیارد تومان خواهد شد. برای هیچ پسری حتی با توانایی مالی بالا نیز 94 سکه گزینه مناسبی نیست. بنابراین فرهنگ‌سازی برای کاهش مقدار مهریه فایده‌ای ندارد و تنها راه اصلاح قانون مهریه است.  

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره