نماد آخرین خبر

ترفندهای خانه داری اقتصادی برای زنان خوش سلیقه

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
ترفندهای خانه داری اقتصادی برای زنان خوش سلیقه

مجله دلگرم/ خانه داری اقتصادی هنری است که متاسفانه بسیاری از افراد از آن بی بهره اند. مدیریت مالی یک خانواده عمدتا بر عهده مرد خانواده است. اما نقش خانم های خانه دار را به عنوان مغز متفکر خانواده اصلا دست کم نگیرید. خانه داری اقتصادی به ما کمک می کند که بتوانیم وضعیت مالی خانواده، بودجه و مخارج را به خوبی مدیریت کنیم. خانم ها با مدیریت خود می توانند یک زندگی مرفه و بدون کم و کاستی برای خانواده بسازند. برعکس، خانم هایی که شم اقتصادی خوبی ندارند، همواره از کمبود بودجه و بالا بودن هزینه ها می نالند. اگر شما نیز می خواهید یک خانم خانه دار اقتصاددان با مدیریت مالی عالی باشید، باید راهکارهای آن را به خوبی یاد بگیرید.

برنامه ریزی برای بودجه و هزینه های زندگی
یکی از مهم ترین کارهایی که برای خانه داری اقتصادی باید انجام دهید، برنامه ریزی برای بودجه و هزینه های زندگی است. پیشنهاد می کنیم این کار را به صورت ماهانه انجام دهید. مسلما بیشتر درآمد اعضای خانواده از منابع مالی است.
این منابع مالی و مقدار آن ها باید مشخص شوند. تمام اعضای خانواده می توانند در تامین منابع مالی سهیم شوند. مثلا اگر فرزند بزرگسال و شاغلی در منزل دارید، می توانید مقداری از هزینه ها را به او بسپارید. لازم است بدانید که فرزندتان به عنوان عضوی از خانواده وظیفه تامین برخی از هزینه ها را خواهد شد. تعیین کنید که در این ماه برای چه مخارجی می خواهید هزینه کنید.

بودجه بندی را اصلا دست کم نگیرید
بودجه بندی یکی از پراهمیت ترین اقدامات برای خانه داری اقتصادی است. خرج ها و موارد هزینه بر را در ابتدا تعیین کنید. سپس مشخص کنید که برای هر کدام چقدر می خواهید بودجه صرف کنید. فرض کنید خودروی شما به تعمیر نیاز دارد. باید تعیین کنید که این تعمیر چقدر از بودجه شما را صرف خواهد کرد.
برای خرید وسایل خوراکی یا مصرفی منزل نیز باید بودجه مناسبی را تعیین کنید. با بودجه بندی دقیقا خواهید فهمید که هر میزان از درآمد شما دقیقا صرف چه اموری خواهد شد. این گونه میزان دخل و خرجتان را به خوبی به دست می آورید.

سیاست های صحیح در اولویت بندی
در خانه داری اقتصادی شناخت اولویت ها بسیار مهم است. متاسفانه برخی از افراد سیاست های بسیار غلطی در اولویت بندی خود دارند. این مورد باعث کمبود بودجه در اواخر ماه و خرج شدن تمام درآمد خانواده می شود. مسلما در میان هزینه های زندگی، خرید مواد خوراکی، وسایل بهداشتی و پرداخت قبوض در اولویت قرار دارند.
بعد از آن نوبت به پرداخت شهریه هایی همچون شهریه مدرسه، دانشگاه، کلاس های فوق العاده و ... فرزندان می رسد. بعد از پرداخت این هزینه ها می توانید برای بقیه بودجه باقی مانده خود برنامه ریزی کنید. پس همیشه مخارج مربوط به اولویت های زندگی را در نظر بگیرید.

پس انداز کردن را فراموش نکنید
برخی از افراد از کمبود بودجه جهت انجام پس انداز در طی ماه می نالند. البته با شرایط اقتصادی امروزه، پس انداز کردن بسیار سخت تر و دشوارتر شده است. اما با این وجود در خانه داری اقتصادی هیچ چیز غیرممکن نیست. حتی اگر درآمد بسیار کمی داشته باشید، باز هم لازم است یک صندوق مالی قرار دهید.
ماهانه در هنگام بودجه بندی حتما مبلغی را به این صندوق اختصاص دهید. مبلغی که آن را در صندوق قرار می دهید اصلا مهم نیست. مهم این است که شما این پول را برای روز مبادا کنار می گذارید. در شرایطی باید این پول را خرج کنید که خانواده واقعا به آن نیاز دارد.

چگونه در برنامه ریزی اقتصادی مخارج خانواده موفق شویم؟
برنامه ریزی اقتصادی مخارج خانواده:تنظیم برنامه ریزی برای دخل و خرج و مخارج خانواده امروزه مسئله بسیار مهمی است که هر فردی باید از آن آگاه باشد،اما…

موارد پر خرج و غیرضروری را کنار بگذارید
خانه داری اقتصادی با خرج های غیرضروری بسیار در تضاد است. اگر می خواهید یک خانم اقتصادی با مدیریت مالی قوی باشید، پس ولخرجی را از همین الان حذف کنید. گاهی اوقات ممکن است به فروشگاه مراجعه کرده و وسیله ای را خریده باشید که نیاز فوری و قاطعی به آن نداشته اید. یا مثلا ممکن است تصمیم بگیرید دکوراسیون منزل خود را عوض کنید در حالی که هیچ ضرورت خاصی در آن وجود ندارد. بهترین روش برای خانه داری اقتصادی این است که خرج های اضافه خانوار را کنار گذاشته و آن را به کلی حذف کنید.

با اعضای خانواده به توافق برسید
با تمامی اعضای خانواده خود در مورد هزینه ها و مخارج زندگی به توافق برسید. فرزندتان باید بداند که هر ماه نیاز به خرید پوشاک جدید یا لوازم مدرسه جدید نخواهد داشت. فرزندانتان را متوجه هزینه های غیرضروری آن ها در طول یک ماه کنید. اگر قرار است فرزندتان را به کلاس های فوق العاده یا تابستانه بفرستید، در مورد نوع کلاس ها با وی توافق کنید.

نیاز نیست فرزندتان در طول تابستان 4 کلاس را به صورت همزمان ثبت نام کند. این موضوع در مورد میزان پول تو جیبی فرزندان نیز صدق می کند. پس حتما در مورد هزینه ها با سایر اعضای خانواده توافق کنید تا بتوانند همکاری بیشتری با شما انجام دهند.

میانه روی را جایگزین زیاده روی کنید
خانه داری اقتصادی را با خسیس بازی و افراط و تفریط اشتباه نگیرید. محروم کردن خانواده از تفریحات خانوادگی و گذراندن اوقات فراغت و تفریحات مختلف به معنی خانه داری اقتصادی نیست. به جای آن که خانواده خود را از تفریحات مختلف محروم کنید، هزینه تفریحات را مدیریت کنید.

مثلا به جای آن که به رستوران بروید و بابت غذا هزینه زیادی بپردازید. می توانید خودتان در منزل غذای خوشمزه درست کرده و به پارک بروید و در کنار اعضای خانواده خوش باشید.

ترفندهای خانه داری اقتصادی برای زنان خوش سلیقه

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره