نماد آخرین خبر

طرحواره انزوای اجتماعی چیست؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ طرحواره چیست؟
می‌توان گفت چارچوبی است که در کودکی در ذهن خود ایجاد کرده‌ایم و در بزرگسالی همه اتفاقات و محرک‌های بیرونی را در همین چارچوب ادراک می‌کنیم.

طرحواره انزوای اجتماعی :
تنها طرحواره‌ای است که در بزرگسالی شکل می‌گیرد و فرد دائما احساس می‌کند که با دیگران متفاوت است و به گروه خاصی تعلق ندارد.

طرحواره محرومیت هیجانی :
این طرحواره  باعث می‌شود فرد احساس تهی‌بودن کند؛
یعنی احساس نادیده‌ گرفته‌ شدن ، کمبود ، محرومیت و غم و دلتنگی می‌کند.
افرادی که در این تله می‌افتند بسیار پرتوقع می‌شوند؛
یعنی محبت اطرافیان ، آنها را راضی نمی‌کند.

طرحواره اطاعت :
کسانی که این طرحواره را درون خود دارند، افرادی هستند که نظر و تصمیم دیگران را در اولویت قرار می‌دهند و عموما احساسات و خواسته‌های خودشان را سرکوب می‌کنند.

طرحواره استحقاق :
این طرحواره باوری بنیادین است که فرد در دوران کودکی بر اساس تجربیات اولیه خود شکل می دهد و در بزرگسالی همچنان بر رفتارها ، روابط و احساسات او تاثیر می گذارد.
افراد مبتلا به طرحواره استحقاق به طور اغراق آمیزی احساس خاص بودن و برتری نسبت به دیگران دارند.


طرحواره تحول نیافته :
افراد دارای طرحواره گرفتار یا خود تحول نیافته معتقد هستند بدون حمایت دیگران قادر به ادامه زندگی نیستند و بدون حمایت دیگران قادر به تجربه شادی نیستند. احساس می‌کنند وجودشان با دیگران ادغام شده است و هویت جداگانه‌ای ندارند.
این افراد حریم خصوصی ندارند و در هم 
آمیختگی زیادی با دیگران دارند.

طرحواره تاییدجویی :
طرحواره تایید طلبی یا توجه طلبی و یا تایید جویی ، یکی از انواع طرحواره های ناسازگار است که شامل افکار ، احساسات و رفتار هایی است که در آن افرادبه طور افراطی و شدیدی به دنبال دریافت توجه و مورد تایید قرار گرفتن توسط دیگران هستند.
افراد با طرحواره تایید طلبی ، دوست دارند همیشه در مرکز توجه باشند و اطرافیان فقط به آن ها توجه کرده و مورد تحسین قرار بگیرند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar