نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

نظرات روانشناسان برجسته ایرانی درباره خواستگاری

منبع
بروزرسانی
نظرات روانشناسان برجسته ایرانی درباره خواستگاری

حامین مدیا/  در کنار منابع خارجی، تعدادی از روانشناسان ایرانی و منابع علمی فارسی هم در زمینه خواستگاری و ازدواج مطالب مهمی ارائه داده‌اند. روانشناسان ایرانی باتوجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی جامعه، نکاتی رو مطرح می‌کنند که می‌تونه برای ما ملموس‌تر و کاربردی‌تر باشه. در ادامه به معرفی چند روان‌شناس ایرانی و منابع علمی فارسی در این حوزه می‌پردازم:
نظرات روانشناسان برجسته ایرانی در موضوع خواستگاری و مسائل پیش از ازدواج:

1. دکتر علی‌اکبر فرهنگی : 
دکتر علی‌اکبر فرهنگی، استاد برجسته مدیریت و ارتباطات، در بسیاری از آثارش به اهمیت شناخت و تفاهم در روابط زناشویی پرداخته. او معتقده که در جلسات خواستگاری باید به بحث‌های کلیدی مثل تفاهم فرهنگی، خانوادگی و فردی توجه ویژه‌ای بشه. همچنین تاکید می‌کنه که ازدواج بر پایه احساسات نباشه.

2. دکتر هلاکویی :
دکتر فرهنگ هلاکویی یکی از روان‌شناسان برجسته ایرانی در زمینه روابط خانوادگی و ازدواج هست. یکی از مباحث کلیدی دکتر هلاکویی اینه که ازدواج موفق باید بر اساس سه رکن اصلی باشه:
عقل: شناخت کامل از طرف مقابل و بررسی عقلانی شرایط.
عشق: احساسات و عواطف مشترک.
اخلاق: توجه به مسائل اخلاقی و شخصیت طرف مقابل.
دکتر هلاکویی به مباحثی مثل "نقش تفاهم در ازدواج" و "انتخاب همسر بر اساس معیارهای عقلانی" پرداخته که منبع خوبی برای کسانی هست که در مرحله تصمیم‌گیری ازدواج هستند(کتاب).

3. دکتر محمود معظمی :
دکتر محمود معظمی، روان‌شناس و مربی توسعه فردی، به اهمیت خودشناسی قبل از ازدواج تاکید داره. او می‌گه که قبل از اینکه بخواهید کسی رو انتخاب کنید، باید اول از خودتون شناخت داشته باشید. اینکه بدونید چه نوع شخصیت و نیازهایی دارین، خیلی مهمه. در کتاب "راز شاد زیستن" و همچنین سخنرانی‌هاش، به موضوعاتی مثل خودشناسی و انتخاب همسر مناسب پرداخته.

4. دکتر غلامعلی افروز :
 دکتر غلامعلی افروز، استاد روان‌شناسی تربیتی و مشاور خانواده، تاکید زیادی روی تفاهم فرهنگی و اعتقادی داره. او معتقده که بسیاری از مشکلات زندگی مشترک به دلیل عدم تفاهم در باورها و ارزش‌های فرهنگی و مذهبی به وجود میاد. در جلسات خواستگاری باید در این زمینه‌ها به صورت جدی صحبت بشه. دکتر افروز در کتاب "روان‌شناسی ازدواج و خانواده" به تفصیل در این باره صحبت کرده.

5. دکتر علی شریفیان :

دکتر علی شریفیان یکی دیگه از روان‌شناسان برجسته ایران هست که در کتاب "روان‌شناسی خانواده و ازدواج" به بررسی عوامل خانوادگی موثر در ازدواج پرداخته. او بر این نکته تاکید داره که خانواده‌های دو طرف نقش مهمی در شکل‌گیری زندگی مشترک دارند و باید در جلسات خواستگاری در مورد تاثیر خانواده و انتظارات خانوادگی هم صحبت بشه.

6. دکتر مصطفی تبریزی:
روان‌شناس و استاد دانشگاه، در کتاب‌های خودش مثل "روان‌شناسی ازدواج" به موضوع تفاوت‌های شخصیتی بین افراد پرداخته. او معتقده که شناخت ویژگی‌های شخصیتی هر فرد قبل از ازدواج خیلی مهمه. در جلسات خواستگاری باید در مورد این تفاوت‌ها حرف زد و از آزمون‌های شخصیتی برای شناخت بهتر استفاده کرد. دکتر تبریزی می‌گه که ازدواج‌هایی که بر اساس شناخت دقیق از شخصیت‌ها شکل می‌گیرند، موفق‌ترند.

7. دکتر مجتبی غفوری :
 مشاور خانواده و روان‌شناس، در کتاب "ازدواج موفق" به اهمیت آمادگی روانی و عاطفی قبل از ازدواج پرداخته. او معتقده که خیلی‌ها بدون اینکه از نظر روانی برای زندگی مشترک آماده باشن وارد ازدواج می‌شن و این می‌تونه مشکلات زیادی رو به همراه بیاره. در جلسات خواستگاری باید در مورد آمادگی عاطفی و توانایی مدیریت احساسات و استرس‌ها صحبت بشه.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره