چگونه تصویر زن منفعل در جبهه مقاومت را بشکنیم؟
فارس/ زن مقاوم هیچگاه منفعل نبوده، بلکه همیشه پابهپای مرد مقاومت کنشگر بوده است. اما در نشاندادن این تصویر ضعف داریم.
زن نقش مهمی در مقاومت دارد. هم خودش، هم نقشی که در تربیت دارد و هم مشوق بودن برای برادر، همسر و... به همین منظور نشست تخصصی زن، مقاومت و رسانه در خانه اندیشهورزان جوان برگزار شد. در ابتدای این نشست، سمیه فیروزفر دکترای مطالعات تطبیقی ادیان گفت: یکی از اساسیترین مسائل حوزه زنان مشارکت سیاسی است که از قرن ۱۸ در غرب مطرح شد. اما از ابتدای اسلام زنان در این حوزه حضور داشتند. مثل سمیه، حضرت خدیجه، حضرت زهرا (س) و… که اینها مشروعیت حکومت وقت آن زمان را زیر سؤال بردند. مثلاً نگاه حضرت زهرا (س) این بود که غم بزرگتری را به مردم نشان دهند.
وی افزود: مسائل تربیتی در قرآن با روش الگویی مطرح شده است چون یکی از بهترین شیوههاست. نکته جالب این روش الگویی در حوزه زنان مثلاً در سوره تحریم است که حضرت آسیه را بهعنوان الگو معرفی میکند و او را الگویی برای تمام ایمانآورندگان بیان میکند.به گفته فیروزفر، به همین منظور زنان ایرانی در دفاع مقدس برای کنشهایشان سراغ الگوهای اول اسلام برگشتند و به گفته امام خمینی (ره) اگر زنان در خانهها جنگ و مبارزه را یک ارزش تلقی نمیکردند، مردها اصلاً اراده و انگیزه رفتن به جبهه را پیدا نمیکردند. این نشان از تأثیر زنان است.این کارشناس درباره نقش امروز زن مقاومت افزود: زن امروز هم باید به الگوهای خودش برگردد. در تمام ابعاد مقاومت الگو داریم. الگوی شهادت، اقتصادی، تربیتی، روایت و الگوی رسانه هم داریم. وظیفه زن امروز فقط محدود به یک حوزه نیست که بگویم فقط باید از طلاهایشان بگذرند یا مایحتاج جبههها را تأمین کنند. بهازای هر زن و توانمندیهای آنها نقش در جبهه مقاومت وجود دارد.
هنوز نتوانستیم تفکر مقاومت در افکار عمومی زنان را ایجاد کنیم
در ادامه، سیده فاطمه نعمتی مدیر اندیشکده رسانه و جامعه درباره رویکرد جهانی زن گفت: امروز مهمترین جریان زنانه جهان، فمینیست است که کنشگری زنان را طوری نشان میدهد که زنان باید در مقابل مردان بایستند و حقشان را بگیرند. این رویکرد غربی کمکم به تمام کشورهای اسلامی هم رسوخ کرد و کنشگری زن مسلمان را به آن سمت برد. وی افزود: کنشگری زنان مقاومت دودسته است. دسته اول سوگواری است که شکل آن در بین زنان مقاومت کاملاً تغییر کرده است. ازدستدادن آنها در موضع ضعف نیست، بلکه تقدیم یک قربانی برای هدفی خاص است مثل حضرت زینب (س). که نشان از تلفیق حوزه مقاومت و الطاف انسانی است. همان چیزی که رژیم صهیونیستی و غربیها تمام تلاشش را میکند که بگوید مسلمانان مهری ندارند و بویی از انسانیت نبردهاند.این مدیر اندیشکده رسانه و جامعه بیان کرد: مسئله دوم زنان مقاومت در عرصههای رسانه و مبارزاتی است که تصویر چندانی از آن نیست. بخشی از این نقش رسانهای مربوط به زنان غزه و لبنان و بخشی دیگر مربوط به زنان سایر کشورهاست. اما نکته مهم این است که ما نتوانستیم در حوزه نظری زن مقاومت کاری کنیم به همین خاطر است که الان حوزههای فمینیستی و بینالملل سکوت کردهاندنعمتی گفت: اینجا سؤال اینطور مطرح میشود که زنان ایران برای ایجاد تفکر مقاومت بهعنوان مادر، همسر و… چه تلاشی کردهاند؟ آیا آن را به نسل بعدی منتقل میکنند یا خیر؟ ما هنوز نتوانستیم مقاومت را در افکار عمومی زنان ایجاد کنیم. امیدواریم که بتوانیم از فمینیست فاصله بگیریم و به آن مانیفست اسلامی خودمان برسیم.
چطور باید تصویر زن منفعل را بشکنیم؟
در پایان، الهام عابدینی پژوهشگر روابط بینالملل و کارشناس مسائل منطقه گفت: ما در رسانهها این تصویر را زیاد میبینیم که زنان منفعل هستند. در طی این سالها حتی قبل از تشکیل رژیم، ما شاهد تشکلهایی بودهایم که زنان مؤسس آن بودند و مثلاً به دنبال ازبینبردن قیمومیت بریتانیا و… بودند. یا مثلاً یکی از اولین نهادها بعد از ماجرای روز نکبت توسط خانمی راه افتاد که سرپناهی برای کودکان بیسرپرست تأسیس کرد. حتی در صورت لزوم مثل لیلا خالد در وسط میدان مبارزه هم آنها را میبینیم.وی افزود: اما متأسفانه تصویری که در رسانه ساخته میشود منفعلانه است. بهخاطر همین وقتی یک زنی کاری میکند کلی بهبه و چهچه میکنیم. اما باید یک نگاه تاریخی به حضور زنان و تشویق و ترغیب آنها برای همسران و پسرانشان داشته باشیم. همچنین باید در پوشش رسانهای به این توجه کنیم که وقتی رسانه غربی، زن در منطقه ما را منفعل نشان میدهد چطور باید آن را بشکنیم.