مضطربشدن مغز بهخاطر تخفیفهای بلکفرایدی
خراسان/ رویدادهای تخفیفی با برانگیختن نیاز ما به چانهزنی و ایجاد حس اضطرار، مغز را به فعالیت بیش از حد و هیجان دچار میکنند. بهتازگی یک مطالعه علمی انجامشده در ایرلند نشان میدهد تخفیفهایی با بازههای زمانی کوتاه و معین مانند بلک فرایدی، مغز ما را بهشیوهای ملموس تغییر میدهند. به گزارش «دیجیاتو»، کالاهای تخفیفی از تلویزیون و وسایل آشپزخانه تا پوشاک، یکی از اتفاقات رایج جوامع ما هستند. به همین علت متخصصان به مطالعه اثر تخفیف روی مغز پرداختهاند.
لذت بردن مغز از پیداکردن نخفیف
مواجهه با قیمتهای کاهشیافته باعث ایجاد واکنشهای شیمیایی در مغز میشود؛ پس جای تعجب نیست که از پیداکردن تخفیفهای مختلف لذت میبریم. مطالعات نشان دادهاند که وقتی قیمت کالایی را مناسب میدانیم، «هسته آکومبنس»، که ناحیه پردازش لذت در مغز است، فعال میشود. این یعنی افرادی که میتوانند کالای خود را با تخفیف بخرند، سطح بالایی از رضایت را تجربه میکنند. هسته آکومبنس در ترکیب با نواحی مرتبط با پاداش در مغز، و همچنین انتقالدهنده عصبی دوپامین، در پردازش احساسات نقش دارد. بهبیان کوتاه، وقتی در تخفیفهایی مانند بلک فرایدی چیزهایی را میبینیم که قصد خریدشان را داشتیم، نواحی مرتبط با دوپامین در مغز ما فعال میشود. خرید در این مواقع احساس خوبی دارد و به همین علت با رویدادهای تخفیف به هیجان میآییم اما باعث احساس اضطراب در مغز هم میشود.
تاثیر محدودیتزمانی در تخفیفها روی مغز
فروشندهها با استفاده از ترفندها و استراتژیهای مختلف میکوشند تا به نیاز مشتریان خود به مکانیسمهای پاداش پاسخ دهند. یکی از این ابزارها محدودیت زمانی تخفیفهاست تا نوعی احساس اضطرار در مشتریها ایجاد شود. احساس اضطرار موجب جهش سطح آدرنالین در بدن میشود و فرد از یافتن یک تخفیف هیجانزده میشود. این یکی از دلایلی است که تخفیفها به روز، هفته یا ماه خاصی محدود هستند. زمانسنجهای شمارش معکوس که در بسیاری از فروشگاههای آنلاین وجود دارد هم اثری مشابه دارند؛ آنها باعث میشوند تا خریدار حس کند که برای بهرهبردن از این تخفیف باید بلافاصله کاری انجام دهد. خوشبختانه راههایی وجود دارد که بتوانیم با این احساس اضطرار و هیجان مقابله کنیم. در مواجهه با محصولاتی که قیمت پایین دارند، بهتر است که تصمیم بگیرید چند ساعت یا چند روز بعد محصول را بخرید، و در این مدت درباره خریدن آن فکر و تصمیمگیری کنید. اگر نگران هستید که بقیه ممکن است محصول مدنظر شما را بخرند و موجودی آن تمام شود، آن را بردارید و مدتی در در فروشگاه بگردید. پس از گذشت زمان، سطح آدرنالین و فعالیت مغز به حالت عادی بازمیگردد و اضطرار و هیجان از بین میرود. پس از این، شما کمتر به خرید آن محصول رغبت دارید