عبور از تجدیدشدن بهشیوه «سروش صحت»
خراسان/ این بازیگر سرشناس گفته که در دوران دبیرستان، شیمی را ۸ و در شهریور ۳ گرفته اما بعدش کارشناسی شیمی گرفته و معلم همین رشته شده؛ والدین در این مواقع چه کنند؟
تجدید شدن در مدرسه و گرفتن نمره پایین، ممکن است برای هر دانشآموزی پیش بیاید. واکنش والدین در این مواقع میتواند آینده دانشآموز را ۱۸۰ درجه تغییر دهد. «سروش صحت» در ویدئویی که اخیرا از او در شبکههایاجتماعی پربازدید شده، میگوید: «پدر و مادرم، هر دو دبیر آموزش و پرورش بودند. سال دوم دبیرستان، من ۳ تا تجدید آوردم. آنها باورشان نمی شد و جلوی همکارانشان برایشان خیلی سنگین بود که من ۳ تا تجدید آوردم. یکی از آن درسها که هیچی از آن نمیفهمیدم، شیمی بود. ۸ گرفته بودم. والدینم برای من معلم خصوصی گرفتند اما شهریور شدم ۳! آخرش تک ماده زدم. اما میدانید لیسانس من چیست؟ شیمی! و بعدش هم سالها معلم شیمی بودم». به همین بهانه، چند نکته خطاب به والدین برای واکنش صحیح بعد از کسب نمره پایین یا تجدیدشدن فرزندشان خواهیم گفت.
نمره پایین همیشه نشانه تنبلی نیست
بیشتر والدین دوست دارند که بچهها در مدرسه بهترین عملکرد را داشته باشند و بالاترین نمرهها را بگیرند ولی عملکرد دانشآموزان در مدرسه، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نمره پایین همیشه نشاندهنده تنبلی و بیتوجهی دانشآموزان نیست. با توجه به این نکته، با نمرههای بد دانشآموزان در مدرسه چه کار کنیم؟ چه واکنشی برای عملکرد ضعیف بچهها در مدرسه،منطقی و سازنده است؟
ارزش کارنامه را بدانید
زمانی که کارنامه فرزندان را میبینید، به اهمیت و ارزش آن آگاه باشید. این کارنامه نشان دهنده کارکرد و تلاش، نقاط قوت و ضعف فرزند شماست. یادتان باشد کارنامه چیزهای بسیاری برای گفتن دارد. به تک تک نمرات نگاه کنید. میتوانید کارنامه را نزد خود دانشآموز بررسی کنید.
ابدا برچسب منفی نزنید
بیتردید تمام دانشآموزان در امتحانات، نتایج دلخواه و مناسب را به دست نمیآورند و دلیل این مسئله به چیزهای گوناگونی بستگی دارد. خصوصیتهای فردی دانشآموز، عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی میتواند در شیوه نتیجهگیری یک دانشآموز تاثیرگذار باشد ولی بعضی از والدین بدون توجه به این موضوعات، نتیجههای ضعیف درسی فرزندان خود را تحمل نمیکنند و بعد از آگاهی از نمرات ضعیف فرزند خود، به او برچسبهای منفی مانند تنبل بودن و نداشتن استعداد میزنند.
فقط او را مقصر ندانید
زمانی که نمرات فرزندتان ضعیف است، فقط او را مقصر ندانید و از خودتان بپرسید که آیا الگوی خوبی از سعی و تلاش برای او بودهاید؟ آیا به دنبال شرایط تحصیلی او بودهاید؟ آیا منزل برای درس خواندن او آماده بوده؟و آیا او ضعف جسمانی و بیماری نداشته است؟ تلاش کنید ببینید دلایل حقیقی نمرات پایین دانش آموز شما چیست؟ برای این کار میتوانید کنار فرزندتان بنشینید و از او بخواهید دلیل و علت نمرات پایینش را برای شما توضیح دهد و دلیل حقیقی را پیدا کنید و دنبال راهحل مناسب برای آن باشید.
برنامه مناسب بر اساس علل نمرات پایین
هر دانشآموز توانایی و استعدادهای گوناگونی دارد و نمیتوانیم از همه انتظار نمره عالی داشته باشیم. سعی کنید به آگاهی واقعبینانهای از تواناییها و استعدادهای فرزندتان برسید و بیشتر از اندازه توانش از او انتظار نداشته باشید. پس از اینکه علل واقعی نمرات پایین را پیدا کردید، برای هر کدام برنامه مناسب داشته باشید. به طور مثال میتوانید از یک مشاور متخصص برای برنامهریزی تحصیلی کمک بگیرید، او را در کلاس تقویتی یک درس ثبتنام کنید، کتاب کمکدرسی برایش بگیرید، خودتان در یک درس که می توانید به او کمک کنید، هنگام امتحانات رفتوآمد و مهمانی را کمتر کنید، محیط منزل را آرامتر کنید یا ساعت استفاده از تلویزیون و اینترنت را کم کنید.
از دانشآموزتان حمایت کنید
با تاکید بر نقاط مثبتش در وی انگیزه فعالیت ایجاد کنید. هرگز او را با دیگران مقایسه نکنید. اگر بعد از بررسی علل، درصدد رفع ضعف خود است، تا آنجا که امکان دارد شرایط فعالیت را برای او آماده کنید و به فرزند خود قوت قلب دهید و متذکر شوید که هنوز دیر نشدهاست. عدم موفقیت دانشآموز در درسها نباید سبب محرومیت او از تفریح، مسافرت، گردش با دوستان و استراحت شود، بلکه باید برای همه کارهای او برنامهریزی کرد، زیرا فرزند شما به همه آنها نیاز دارد. وقتی این تصمیمها را گرفتید، سعی کنید هم شما و هم دانشآموزتان با مسئولیتپذیری این مراحل را انجام دهید. تمام مراحل را پیگیری و از دانشآموزتان حمایت کنید تا در امتحانات بعدی موفق شود.
نویسنده: فرزانه عطاران | مشاور تحصیلی