ترفندهایی برای آموزش خرید هوشمندانه به بچهها
تبیان/ با فراگیر شدن مصرفگرایی، آموزش اصول خرید کردن اقتصادی، یکی از مسائلی است که باید در اولویت مسائل آموزشی والدین و جزوی از دغدغه تربیتی آنها باشد
معمولا وقت گذاشتن برای شکل دادن ذهنیت بچهها درباره پول و آموزش مسائل مالی در اولویت والدین نیست و تصور میکنند ضرورتی ندارد که به این زودی بچهها را درگیر مسائل مالی کنند. این در حالی است که بسیاری از رفتارهای مالی اشتباه در بزرگسالی ناشی از روشهای تربیتی غلط در دوران کودکی یا اصلا بیتوجهیهای والدین به آموزش این مسائل است.
در دنیای امروز که گزینههای خرید متنوعی در دسترس است، بچهها هم نیاز دارند تا با اصول مدیریت مالی آشنا شوند و شالوده ذهنیت آنها درباره پول و نحوه عملکرد آن از کودکی در ذهنشان شکل بگیرد. در واقع با وقت گذاشتن برای آموزش این مهارت اساسی، نه تنها فرزندانی مسئولیتپذیری تربیت میکنیم بلکه به نحوی از مصرفگرا شدن آنها در بزرگسالی پیشگیری کردهایم.
پول نقد به جای کارت اعتباری
در یک تحقیق معروف در دانشگاه MITافرادی که از پول نقد استفاده میکردند تا 50 درصد کمتر از کسانی که کارت اعتباری همراه داشتند خرج میکردند. در واقع خرج کردن پول نقد دردناکتر از کارت کشیدن است چرا که کم شدن تعداد اسکناسها برای فرد به صورت فیزیکی قابل مشاهده است.
زمانی که شما کارت اعتباری را در اختیار بچهها میگذارید، تصوری از موجودی کارت و نحوه کارکرد پول ندارند و ممکن است غیرمسئولانه خرید کنند اما اگر پول نقد داشته باشند مراقباند تا همه پول خود را خرج نکنند.
اولویت با نیازهاست
برای بچهها توضیح دهید که برای خرج کردن پول نقدی که در اختیار دارند، اولویت با خرید نیازهاست و برای باقیمانده پول باید فکر کنند که بهتر است صرف خرید خواستهها شود یا باید به عنوان پسانداز در قلک ذخیره شود؟
برای آموزش درک بهتر مفهوم نیاز و خواسته از مثالهای ساده برای بچهها استفاده کنید. مثلا اینکه «به نظرت خرید تخم مرغ ضروریتره یا بیسکوییت؟»
با دوستای ولخرج خرید نرو
یک مطالعه که توسط موسسه آمریکایی CPAs انجام شده است، نشان میدهد که حدود 67 درصد افراد بین 20 تا 35 ساله وقتی پای خرج کردن در مواردی مانند غذای بیرون یا ابزارهای تکنولوژی در میان باشد، خود را تحت فشار قرار میدهند تا با دوستانشان همتراز بمانند. در واقع حتی اگر فرزند شما تمایلی به خرید کردن نداشته باشد، همراهی کردن دوستی که اشتیاق به خرید زیادی دارد باعث میشود فرزند شما رفتارش را با او تطابق دهد و بخواهد ولخرجی کند.
قیمتها رو مقایسه کن
از آنجایی که معمولا بچهها با دیدن اولین چیز دلخواه مشتاق خریدن آن میشوند، به آنها توضیح دهید که برای خرید چیزی قیمت چند محصول را با یکدیگر مقایسه کنند و یا به چند فروشگاه سر بزنند تا خرید خوبی داشته باشند. این کار از تصمیمهای خرید آنی و فکر نشده بچهها هم به نحوی جلوگیری میکنید.
تو دام تخفیفها نیفت
تخفیفها حتی برای بزرگترها هم فریبنده هستند چه برسد به بچهها که به راحتی میتوانند تحت تاثیر قرار بگیرند و هر تخفیفی را فرصت تلقی کنند.
برای بچهها توضیح دهید که هر تخفیفی لزوما به معنای فرصتی نیست که نباید آن را از دست داد بلکه باید ابتدا شرایط را سنجید و از نیاز واقعیمان به محصول و همچنین واقعی بودن تخفیف مطمئن شویم.