سوق نوجوانان به خودآزاری در تیکتاک و اینستاگرام

خراسان/ بر اساس یک گزارش جدید، شبکههای اجتماعی نوجوانان را به سمت محتوای مرتبط با خودکشی، خودآزاری و «افسردگی شدید» سوق میدهند. به گزارش یورونیوز، بنیاد بریتانیایی «مالی رز» برای انجام این پژوهش از حسابهای تیک تاک و اینستاگرام ساختگی متعلق به دختری ۱۵ ساله که پیشتر با چنین محتواهایی تعامل داشته، استفاده کرد. این تحقیق نشان داد که تقریباً تمام ویدئوهای پیشنهادی در این دو پلتفرم در ارتباط با خودکشی، خودآزاری و افسردگی بودند. این گزارش افزوده که صفحه مربوط به «محتوای شخصیسازیشده» تیکتاک، بهطور مرتب ویدئوهایی را پیشنهاد میکرد که «بهطور آشکار خودکشی را تبلیغ و تحسین میکردند» و حتی روشهای خاص خودکشی را توصیه میکردند. در اینستاگرام، کاربران ساختگی این نوع محتوا را بیشتر در ویدئوهای کوتاه پلتفرم (Reels)، مشاهده میکردند. اندی باروز، مدیرعامل بنیاد مالی رز، در مورد نتایج این تحقیق گفت: «الگوریتمهای مضر نوجوانان را با میزان هولناکی از محتوای آسیبدهنده بمباران میکنند و در محبوبترین پلتفرمها، این اتفاق در مقیاس صنعتی رخ میدهد». این پژوهش چند هفته پیش از اجرایی شدن قانون ایمنی آنلاین بریتانیا در ماه ژوئیه ۲۰۲۵ انجام شد؛ قانونی که شبکههای اجتماعی را موظف میکند «محتوای غیرقانونی مربوط به خودکشی و آسیب به خود را به سرعت حذف کنند» و ازکاربران «به طور فعالانه» در برابر آن محافظت نمایند. این بنیاد خواستار اقدامهای جدیتر از سوی «آفکام»، نهاد ناظر بر رسانهها در بریتانیا و تقویت قانون ایمنی آنلاین شد.