نماد آخرین خبر

همه چیز درباره کودک و تبلت

منبع
خراسان
بروزرسانی
همه چیز درباره کودک و تبلت
خراسان/ امروزه کودکان به جاي بازي کردن با هم سن و سالانشان، ساعت‌ها سرگرم بازي با تبلت و تلفن همراه هستند که ارتباطشان را با دنياي اطراف قطع مي‌کند؛ اين در حالي است که استفاده زودهنگام کودکان از فناوري مي‌تواند تبعاتي به همراه داشته باشد که گاهي والدين به علت مشغله‌هاي زياد از آن ها بي‌خبرند.آيا والدين مجازند چنين وسايلي را در اختيار فرزندانشان قرار دهند؟ به گزارش ايسنا دکتر محمود حريرچي، متخصص سلامت عمومي در گفت‌وگويي، درباره تبعات استفاده زودهنگام کودکان از فناوري معتقد است استفاده زياد کودکان از وسايلي همچون تبلت و تلفن همراه مي‌تواند خلاقيت کودک را از بين ببرد، چرا که خلاقيت از سنين کودکي شکل مي‌گيرد و کودک بايد بياموزد آنچه را که مي‌خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما فناوري همه چيز را آماده در اختيار کودک قرار مي‌دهد و به او اجازه فکر کردن نمي‌دهد. حريرچي در ادامه افزود: اصل مسئله اين است که بايد ديد چرا کودکان از اين فناوري‌ها استفاده مي‌کنند؟ والدين نمي‌توانند براي کودکان خود وقت بگذارند بنابراين برايشان وسايلي تهيه مي‌کنند تا سرگرم کننده باشد. وي با بيان اينکه خانواده‌ها بايد احساس مسئوليت کنند، اظهار کرد: خانواده‌ها بايد آموزش ببينند و بياموزند که اعتماد به نفس لازم را به کودکانشان بدهند. آن ها بايد آگاهي پيدا کنند که چه خطراتي کودکانشان را تهديد مي‌کند مثلا مضرات استفاده از موبايل به والدين آموزش داده شود. سن و زمان مناسب براي بازي کودکان با تبلت و آسيب هاي پيش‌رو وي در راستاي آموزش به خانواده‌ها، ساخت برنامه‌هاي آموزشي در رسانه را مهم مي‌داند، اما ضمن بيان اينکه برنامه‌هاي موثري در اين زمينه توليد نمي‌شود افزود: رسانه‌ها تنها اعلام خطر مي‌کنند در حالي‌که بايد به فکر ارائه راه حل باشند. بايد برنامه‌هايي توليد شود که کارشناسانه باشد اما در اين قضيه تنبلي مي‌کنيم و صدمه‌اش را بعدها متوجه مي‌شويم.اين متخصص سلامت معتقد است: سن استفاده از فناوري بستگي به محيط رشد کودک دارد اما به طور معمول کودک از سه سالگي به بعد مي‌تواند از اين وسايل استفاده کند. از سوي ديگر خانواده‌هايي هستند که به علت شاغل بودن پدر و مادر، تبلت و تلفن همراه را جايگزيني براي پر کردن خلأ حضورشان مي‌دانند در حالي که برخي روان‌شناسان اين روش را توصيه نمي‌کنند. حريرچي مهد کودک‌ها را جايگزين تقريبا مناسبي براي پر کردن خلأ حضور والدين شاغل دانست و ادامه داد: روي سيستم مهد‌کودک‌ها کنترلي نيست و مربي‌هاي مهد، آموزش ديده نيستند، در حالي که آن ها بايد روش‌هاي يادگيري را بلد باشند و بدانند چگونه بايد با کودکان رفتار کرد.وي سپس با هشدار درباره اينکه امروزه جاي خالي خانواده احساس مي‌شود بيان کرد: همه خانواده‌ها بايد روان شناس شوند و اطلاعات کافي درباره تربيت کودکان داشته باشند.همچنين دکتر فيروزي، روانپزشک و روان درمان گر کودک نيز در گفت‌وگويي، درباره تبعاتي که ممکن است استفاده زودهنگام از فناوري براي کودکان داشته باشد، معتقد است: تمرکز کودکاني که زياد از فناوري استفاده مي‌کنند در آينده روي دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصيلي مي‌شوند.وي کاهش اعتماد به نفس کودکان را از ديگر معايب استفاده از فناوري دانست و عنوان کرد: کودک بايد بتواند به اسباب بازي مسلط باشد و دائم برنده شود تا احساس توانمندي کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازي هاي تبلت و تلفن همراه اين اتفاق نمي‌افتد و کودکان پياپي دچار شکست مي‌شوند، درنتيجه اعتماد به نفس آن ها پايين مي‌آيد.وي ادامه داد: اين کودکان در ارتباط گيري با هم سن و سالان شان نيز دچار مشکل مي‌شوند چرا که بيشتر سرگرم تبلت و تلفن همراه خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع مي‌شود. فيروزي با بيان اينکه والدين آموزش کافي درباره فرزند پروري نديده‌اند گفت: پدر و مادرها با کودکان خود بازي هاي فعاليتي انجام نمي‌دهند بلکه از سنين پايين بازي‌هاي فکري تهيه و تصور مي‌کنند اين عمل مي‌تواند قدرت ذهني کودک را بالا ببرد، در حالي که تقويت حس و حرکت نسبت به شناخت اولويت دارد و اگر رفتار حرکتي کودک تقويت نشده باشد، در مسائل و حل رياضي دچار مشکل خواهد بود. وي سپس درباره سن مناسب استفاده از تلفن همراه و تبلت براي کودکان گفت: استفاده از فناوري سن خاصي ندارد، اما اگر خانواده‌ها مي‌خواهند از اين وسايل براي کودکانشان استفاده کنند، اول بايد از بازي هاي حرکتي و فعاليتي شروع کنند. والدين مي‌توانند اجازه استفاده از بازي هاي تبلت و تلفن همراه را به عنوان جايزه و امتياز با در نظر گرفتن محدوديت زماني در اختيار کودکان قرار دهند که زمان مناسب بين 1 تا 4 ساعت است.
اين روان شناس در تشريح ويژگي‌هاي اسباب بازي خوب گفت: کودک بايد بر اسباب بازي مسلط شود، ‌ارزان قيمت باشد، اسباب بازي خريده شده به دنياي واقعي کودک نزديک باشد تا بتواند خلاقيت کودک را بالا ببرد، مثلا اسباب بازي هايي مثل وسايل آشپزخانه، وسايل پزشکي و ... از وسايل واقعي شبيه سازي شده‌اند و مي‌تواند تخيل کودک را تقويت کند .وي همچنين اظهار کرد: قبل از اينکه کودکان سنين پايين با فناوري هايي مثل تلفن همراه و تبلت آشنا شوند، بايد حواس آن ها مثل حس ديداري، شنوايي و ... تقويت شود، بعد از آن بايد روابط بين اندام‌ها مثل ارتباط چشم و دست از طريق بازي هاي تقويتي شکل گيرد.وي ادامه داد: وقتي کودکان با وسايلي مثل تبلت بازي مي‌کنند از فعاليت باز مي‌مانند در نتيجه هماهنگي بين اندام‌ها خوب شکل نمي‌گيرد و دچار مشکلات حسي و حرکتي مي‌شوند.فيروزي در پايان تجربه غربي‌ها در اين زمينه را بيان کرد و گفت: آن ها براي هر سن اسباب بازي خاص خود را دارند، مثلا بازي هاي رايانه اي براي سنين پايين دارند که کودک دائم در آن ها برنده مي‌شود که در تقويت اعتماد به نفس او موثر است.