نماد آخرین خبر

مولاوردی: در دولت فعلی امکان وزیر زن وجودندارد

منبع
تابناک
بروزرسانی
مولاوردی: در دولت فعلی امکان وزیر زن وجودندارد
تابناک/ کشورهاي که وزارتخانه زنان دارند برخي از آنها بعد از مدتي از فعاليت هايشان مثل پاکستان برگشتند تجربه نشان داد جواب نداده زيرا در صورت تشکيل چنين وزارتخانه اي به نوعي همه از خودشان سلب مسئوليت مي کنند و مي گويند شما وزارتخانه هستيد و بودجه جدا داريد و وظيفه ذاتي شما هست معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده از انتظاراتشان از دولت براي به کارگيري بيشتر زنان در کابينه و عدم ريسک رييس جمهور در بکارگيري يک وزير زن،همچنين علت بالاي حضور زنان در مجلس دهم و انتظاراتي که از آنها وجود دارد، ارتباط معاونت متبوعش با زنان مجلس و...گفت. عملکرد دولت يازدهم در مورد عدم انتخاب وزير زن در شرايطي که در ابتدا روي کار آمده بود قابل دفاع است، ساير اعضاي کابينه هم اکثرا از کساني هستند که تجريه چندين دوره وزارت را داشتند و يا استاندار و نماينده بوده اند بنابراين زمان زماني نبود که ريسک انجام شده و حتي مسئوليت هايي که آقايان فعلي دارند به مديران جوانتر و کم تجربه تر داده شود. اما ادامه آن و با خروج از آن شرايط هيچ توجيهي در مورد عدم انتخاب يک وزير زن پذيرفته نيست. مولاوردي معتقد است بايد از توانايي نمايندگان زن ادوار مجلس مشابه آقايان به عنوان معاون پارلماني و نمايندگان پارلماني وزارتخانه ها هم استفاده کرد آنها مي توانند به راحتي در اين پست قرار بگيرند اينجا ديگر بهانه اين را ندارند که بگويند تجربه ندارند و نمي توان ريسک کرد. در حال حاضر سازمان مديريت و برنامه ريزي قصد بررسي مجدد را دارد نه به اين معني که کل سند برنامه را داخل خود لايحه بياورد بلکه مي خواهد ببيند چه بررسي و چه اصلاحاتي را داشته باشد که نظر مجلس را هم تامين کند که البته اين بررسي نيازمند زمان است. شهيندخت مولاوردي، معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت و گو با جام آنلاين، از انتظاراتشان از دولت براي به کارگيري بيشتر زنان در کابينه و عدم ريسک رييس جمهور در بکارگيري يک وزير زن، همچنين علت بالاي حضور زنان در مجلس دهم و انتظاراتي که از آنها وجود دارد،ارتباط معاونت متبوعش با زنان مجلس و...گفت. آنچه در ادامه مي آيد مشروح گفت و گوي  با شهيندخت مولاوردي است. ميزان توجه برنامه ريزان به حوزه زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه کافي بوده است؟ برنامه ششم را بايد در دو قالب بررسي کرد؛ اول - دولت لايحه احکام مورد نياز براي اجراي برنامه که 31 ماده است را به مجلس ارسال کرده و نياز به مجوز مجلس دارند، دوم - سند برنامه ششم است که بسيار مفصل است. در چارچوب نظام نامه اي که ستاد تدوين برنامه ابلاغ کرده در سند برنامه ششم کليه بخش ها و فرابخش ها برنامه ها و راهبردها و راهکارهاي خود رادر آن چارچوب مشخص کرده اند. کليات اين برنامه در دولت به تصويب رسيده و قرار نيست اين سند به مجلس ارسال شود و قرار است دولت آن را ابلاغ کند. تفاوت رويکردي را در برنامه ششم نسبت به قبل مشاهده مي کنيم اينکه برنامه هايي که دولت مي توانسته بدون مجوز مجلس به تصويب رسانده و ابلاغ کند رامنفک کرده است از احکامي که نياز به مجوز مجلس داشته است. حسن اين قضيه هم اين است که برنامه ابلاغي دولت انعطاف لازم را براي اصلاح و بازنگري در طي زمان 5 ساله اجراي برنامه ششم توسعه دارد و هرزمان متناسب با اقضائات آن سال و زمان احساس کند ماده اي نياز به بازنگري يا تغيير دارد دولت اين اختيار را دارد تا برنامه اثر بخشي لازم را داشته باشد. تلاش دولت آرمان گرا و کلي گو نبودن برنامه ششم است يکي از ايرادات به برنامه هاي قبلي اين است که بعد از پايان 5 سال ارزيابي ها نشان مي دهد که در خوش بينانه ترين حالت حدود 30 در صد آن برنامه ها به اجرا درآمده است. در مورد برنامه پنجم آسيب شناسي هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي هم اين را به ما ثابت کرد بر همين اساس تصميم گرفتيم برنامه ششم خيلي کلي گويي و‌آرمان گرايانه نباشد و با تعيين اهداف کمي مسايل و پروژه هاي خاص در دستور کار قرار گيرد. الان هم با توجه به اينکه دوره مجلس نهم تمام شده و فرصت بررسي لايحه احکام برنامه را نداشت تمام لوايح برگشت خورد و قرار است دولت دوباره لوايح پيشنهادي از جمله لايحه احکام مورد نياز برنامه ششم را به مجلس ارسال کند. سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال بررسي مجدد برنامه ششم دولت چه زماني لايحه برنامه ششم را به مجلس ارسال خواهد کرد؟ اختلاف نظري ميان دولت و مجلس از مجلس نهم بوده که توسط رييس مجلس هم اخيرا مطرح شده، به اين شکل که دولت لايحه را ارايه داده مجلس قبول ندارد و مي گويد بايد ببينيم سند برنامه چه محتوايي دارد و لايحه احکام مورد نياز برنامه ششم به چه محتوايي اشاره دارد؛ در حال حاضر سازمان مديريت و برنامه ريزي قصد بررسي مجدد را دارد نه به اين معني که کل سند برنامه را داخل خود لايحه بياورد بلکه مي خواهد ببيند چه بررسي و چه اصلاحاتي را داشته باشد که نظر مجلس را هم تامين کند که البته اين بررسي نيازمند زمان است. برگرديم به سوال اول در مورد ميزان توجه برنامه ريزان به حوزه زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه؟ از ابتداي کليد خوردن تدوين برنامه ششم و حتي قبل از آن بررسي خود را شروع کرده ايم و تلاش کرديم با توجه به تجارب قبلي با بررسي دقيق و شناخت کامل از وضعيت موجود به سمت ارايه پيشنهادات و احکام حرکت کنيم. در اين زمينه پروژه هاي مختلفي را به سرانجام رسانديم. اطلس وضعيت زنان و خانواده و نقشه آسيب هاي اجتماعي حوزه زنان و خانواده در کشور را تدوين کرديم.31 گزارش وضعيت زنان و خانواده را در 31 استان به مناسبت سفرهاي استاني کاروان تدبير و اميد آماده کرديم. قبل از اينکه حتي در سازمان مديريت جلساتي براي برنامه تشکيل شود کارگروهي را تشکيل داده بوديم متشکل از صاحبنظران و کارشناسان حوزه زنان و خانواده و فعالان اين حوزه اعم از دانشگاهيان، نمايندگان دستگاههاي دولتي و ...اولويت بندي کرديم مباحثي را که بايد در برنامه مد نظر قرار گيرد و در 5 حوزه مجددا گزارش وضعيت تدوين کرديم :حوزه هاي سلامت، خانواده، آسيب هاي اجتماعي، تامين اجتماعي، بازار کار البته به موازات اين، سياست نامه هايي را نيز در دستور کار خود داشتيم؛ سند سياستي بازار کار که منتشر شده الان در 5 حوزه ديگر هم داريم سندهاي سياستي را آماده مي کنيم بعد هم که در چارچوب نظام نامه اي که تدوين شد مشابه ساير دستگاههاي اجرايي در شوراهاي برنامه ريزي سعي کرديم حضور و عضويت موثرتري داشته باشيم. در اين دور از انتخابات مجلس تعداد زيادي از زنان نامزد شدند و به دنبال آن تعداد بيشتري نسبت به دوره هاي قبل به مجلس راه يافتند به طوري که رکورد حضور زنان در مجلس دهم شکسته شد، علت اين حضور بالا و اين رکورد را چه مي دانيد؟ در وهله اول نهضت ثبت نامي که زنان و دختران در اين انتخابات به وجود آوردند اين پيام را مي دهد که زنان و دختران از اعتماد به نفس لازم برخوردار شده اند که خودشان را بتوانند در معرض انتخاب قرار دهند. پيام دوم اين انتخابات افزايش اعتمادي است که مردم به توانمندي ها و صلاحيت وشايستگي زنان داشتند به ويژه درحوزه هاي انتخابيه شهرهاي کوچک که بعضا زنان تک نماينده بودند در برابر مرداني که با کوله باري از تجربه بودند و توانستند پيروز شوند نشان مي دهد جاي اميدواري است و ما در شرايطي قرار داريم که زنان توانسته اند اعتماد مردم را جلب کنند. مجموعه شرايطي که در آن قرار داشتيم از نظر سياسي و رد صلاحيت هاي گسترده اي که صورت گرفته بود و رفتار انتخاباتي که مردم تهران در پيش گرفتند به ويژه در مورد ليست تهران و يک رفتار انتخاباتي حرفه اي را به نمايش گذاشته و به تمام ليست راي دادند از جمله 8 زن که در ليست بودند همچنين رفتار انتخاباتي احزابي که اين 8 نفر را با اتفاق نظر در ليست گنجاندند که تقريبا 30 درصد ليست را شامل مي شود، از ديگر دلايل حضور بالاي زنان در مجلس دهم است. يعني معتقديد يکي از دلايل حضور بالاي زنان رد صلاحيت ها بود؟ با اينکه اگر رد صلاحيت ها اتفاق نمي افتاد شاهد حضور زنان بيشتري در عرصه کارزار انتخاباتي هم بوديم، اما شرايط به گونه اي رقم خورد که احزاب و تشکل ها توانستند بر روي تعدادي از خانم اجماع داشته باشند و باعث شد 18 نفر انتخاب شوند که نهايتا الان 17 نفر در مجلس حضور دارند، تقريبا دو برابر مجلس قبلي. با توجه به تعداد بالاي زنان در مجلس قطعا تاثيرگذاريشان هم بيشتر مي شود با توجه به اين تعداد زنان در مجلس از آنها چه انتظاري مي رود؟ اينکه صرفا چون زن هستند بايد فقط مسايل مربوط به زنان را پيگيري کنند ؟ يا نگاه فراجنسيتي داشته باشند؟ وقتي کسي انتخاب مي شود نماينده کل ملت ايران است و نه حوزه انتخابيه خود، زنان هم فقط نماينده زنان نيستند بلکه نماينده کل ملت ايران هستند .مردان نيز همينطور صرفا نماينده مردان نيستند واينگونه نباشد که هيچ حساسيتي به مسايل زنان نداشته باشند؛ زنان و مردان مسئوليت مشترک در قبال فعل و انفعالات جامعه دارند. اما از زنان نماينده انتظار مي رود ضمن اينکه نماينده کل مردم هستند و در کميسيون هاي تخصصي شاهد حضور آنها هستيم هر چند که انتظار اين بود که در تمام کميسيون هاي تخصصي خانم ها حضور داشته باشند؛ بايد در مسايل زنان حساسيت ويژه و مسئوليت مضاعفي را نسبت به مردان داشته باشند. هر چقدر بگوييم که نماينده نماينده است و با مردان فرق ندارد ولي انتظاراين است که صداي زنان جامعه باشند و مسايل زنان را با حساسيت بيشتري نسبت به مردان پيگيري کنند و وظايف نمايندگيشان را در اين چارچوب به درستي انجام دهند. در اين مجلس اميد ما بيشتر شده چون وقتي تعداد زنان بيشتر است تاثير گذاريشان نيز بيشتر خواهد بود و طرح هايي که به نتيجه خواهد رساند بيشتر از دوره هاي قبل خواهد بود. ظاهرا طرح تشکيل کميسيون زنان و خانواده را هم ارائه داده اند. بايد ببينيم آيا به نتيجه مي رسد و چه زماني اين اتفاق ميفتد؟ آيا اين به نفع حوزه زنان و خانواده است يا اينکه در تمام کميسيون ها مباحث مربوط به زنان و خانواده طرح بشود موثرتر است؟ تشکيل فراکسيون زنان و خانواده موجب جلب مشارکت مردان شما قبلا پيشنهاد تشکيل فراکسيون امور زنان و خانواده را مطرح کرديد،اين پيشنهاد چقدر مي تواند کمک کننده باشد؟ و علت طرح چنين پيشنهادي چيست؟ پيشنهاد تشکيل فراکسيون امور زنان و خانواده براي اين بود که فراکسيون صرفا به حضور وعضويت زنان اختصاص نداشته باشد و مردان هم بتوانند در آن حضور يابند و از ابتدا نمايندگان مرد نيز همراه با زنان مسايل را مورد بررسي قرار دهند و فکر مي کنم در اين صورت جلب مشارکت و نظر مردان در مورد طرحهاي مربوط به حوزه زنان و خانواده سريع تر اتفاق مي افتد و اين طرحها زودتر به نتيجه مورد نظر مي رسد. ارتباط معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري با نمايندگان زن فعلي مجلس چقدر است؟ آيا پيشنهادي نيزدر ارتباط با مسايل زنان به آنها ارايه مي دهيد؟ منتظريم فراکسيون زنان جنبه رسمي به خود بگيرد به زودي جلسه اي را خواهيم گذاشت. گزارش عملکرد و موضوعاتي که در دستور کار معاونت است به ويژه لوايحي که دولت در مورد زنان در نوبت رسيدگي دارد و نيز ببينيم آنها چه طرح و برنامه هايي دارند را مورد بررسي قرار دهيم تا اگر موضوع مشترکي ميان ما و‌آنهاست موازي کاري نشود. بنا داريم تعامل جدي را برقرار و حداقل ماهي يکبار به صورت چرخشي هماهنگي و جلسات را داشته باشيم. از ابتدا نيز ماهي يکبار جلسه داشتيم اما بعد از مدتي اين تعامل ادامه نيافت و متوقف شد در حالي که اگر ادامه مي يافت مي شد بسياري از سوءتفاهم ها را رفع کرد اگر رودرو بنشينيم و به جاي اينکه بر پايه اطلاعات خلاف واقع قضاوت کنيم قطعا گفتگو مي تواند رافع بسياري از سوء تفاهم ها باشد. از طرف مجلسي ها جلسات ادامه نيافت؟ به طور کلي شرايط به گونه اي شد که نمي شد ادامه پيدا کند اواخر دوره مجلس نهم هيچ جلسه اي نداشتيم. دولت يازدهم در مورد استفاده از جوانتر ها در کابينه ريسک نکرد با توجه با تاکيداتي که رييس دولت يازدهم بارها بر حضور گسترده زنان در عرصه هاي مختلف داشته اند،آيا تعداد حضور زنان در کابينه دولت يازدهم را کافي مي دانيد يا اينکه معتقد به حضور زنان به عنوان وزير در کابينه نيز هستيد؟ بحث مهمي است و از طرف همه هم مطرح مي شود با توجه به تابويي که در دولت قبل در اين زمينه شکسته شد و حضور يک زن را براي اولين بار پس از انقلاب در کابينه داشتيم انتظار اين بود که درچارچوب برنامه هاي انتخاباتي رييس جمهور و راهبردهاي حوزه زنان و خانواده که بارها به حقوق و حضور برابر زنان اشاره شده بود اين اتفاق بيفتد. بعد هم که نظرات رييس جمهور که مرتب تکرار شد در مناسبت هاي مختلف و ديدگاه بسياري مثبتي که به استفاده از شايستگي ها و توانمندي هاي زنان در مديريت ها تاکيد داشتند و اينکه حتي در شرايط برابر ترجيح با زنان است را از رييس جمهور شنيده ايم و تاکيدي که بر استفاده از زنان به اعضاي کابينه دارند و از ما خواستند براي حضور پررنگ زنان در بدنه اجرايي دولت پيگير باشيم، اما عملا اين اتفاق هنوز نيفتاده است که وزير زن داشته باشيم يکي از دلايلش شرايطي است که دولت ميراث دار آن بوده، زمان تحويل دولت يازدهم شرايط خاص و حاد بود حتي مي بينيم ساير اعضاي کابينه هم اکثرا از کساني هستند که تجريه چندين دوره وزارت را داشتند و يا استاندار و نماينده بوده اند بنابراين زمان زماني نبود که ريسک انجام شده و حتي مسئوليت هايي که آقايان فعلي دارند به مديران جوانتر و کم تجربه تر داده شود. دولت چاره اي نداشته جز اينکه از تجربه افرادي که ساليان سال آزمون و خطا را پشت سر گذاشته اند استفاده کند و برون رفتي از وضعيت موجود آن زمان داشته باشد و الان هم قطعا تا پايان دوره يازدهم بعيد است شاهد حضور يک وزير زن باشيم اما به اين معنا نيست که دولت اعتقادي به حضور زنان در سطح وزير ندارد. انشاءالله در دوره بعد اگر مردم به ادامه برنامه هاي دولت يازدهم تمايل داشته باشند قطعا مي توان پيش بيني کرد يکي از برنامه هاي دولت همين باشد. يعني دولت نخواسته با وزير شدن يک زن ريسک کند؟ در آن شرايط خاص دولت يازدهم حتي ريسک هم نکرد که خيلي از وزارتخانه ها را به جوان ترها بسپارد در آن ظرف زماني خود بايد اين را مورد ارزيابي قرار داد شايد اگر آن شرايط نبود و دروضعيت عادي دولت سر کار بود اين اتفاق مي افتاد، اگر در دولت دوازدهم شرايط نسبت به روي کار آمدن دولت يازدهم عادي تر باشد احتمالا اين اتفاق مي افتد. در صورت خروج دولت از شرايط فعلي هيچ توجيهي در مورد عدم استفاده از زنان به عنوان وزير وجود ندارد در جمع بندي سوال قبل مي توان گفت که منتقد عدم حضور زنان به عنوان وزير هستيد اما معتقديد شرايط روي کار آمدن دولت يازدهم براي حضور زنان به عنوان وزير مناسب نبود؟ عملکرد دولت يازدهم در آن شرايط و وضعيت قابل دفاع است اما ادامه آن و با خروج از آن شرايط هيچ توجيهي پذيرفته نيست ضمن اينکه مطرح مي شود تابوي حضور زنان در دولت قبل شکسته شد اين در حالي است که اين تابو در کابينه دولت هشتم شکسته شده بود اولين بار که تشکيلات امور زنان در کشور را داشتيم دفتر امور زنان بود که خانم شهلا حيبيي مشاور رييس جمهور وقت بود در کابينه حضور نمي يافت اما با حکمي که رييس جمهور وقت براي خانم شجاعي صادرکرده بود در حکمش اشاره بود با حضور در جلسات دولت که براي اولين بار حضور زنان در کابينه در دولت هفتم و هشتم شکسته شد و خانم ابتکارکه معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست بود. بعدا در دولت هاي نهم و دهم معاون حقوقي و علمي و فناوري خانم بودند و بعد هم که شاهد يک وزير زن در کابينه بوديم. حضور در کابينه فقط وزير شدن نيست.البته حضور اين تعداد زن در کابينه قطعا رضايت بخش نيست؛ طبق نقشه زنان در سياست که امسال اتحاديه بين االمجالس منتشر کرده و معاونين رييس جمهور را معادل وزير در نظر گرفته اند در بين کشورهايي هستيم که ده درصد زنان در کابينه هستند و در مقايسه با تعداد مردان کابينه مطلوب نيست. بعيد مي دانم خانم ها در فرايند استاندار شدن به بازي گرفته شوند طي روزهاي اخير اخباري مبني بر تغيير استانداران وجود دارد آيا از نظر شما زنان نيز از اين تغييراتي سهمي خواهند داشت و در اين جايگاه قرار مي گيرند؟ کلا اين تغييرات غيرعادي نيست بعد از دوره اي که عملکردها مورد قضاوت قرار مي گيرد جابجايي ها و تغييرات را همه دولتها در دستور کار قرار مي دهند واعلام شده دولت به صورت محدود اين را به سرانجام مي رساند.البته با توجه به آنچه در جريان هستم بعيد مي دانم خانم ها در اين فرايند به بازي گرفته شوند چون استانداران عمدتا کساني هستند که سابقه معاونت سياسي امنيتي را دارند و يا سوابق اجرايي متعددي دارند. الان البته خانم هاي ما پله به پله دارند به اين فرايند خود را نزديک مي کنند. فرماندار زن داريم، بخشداران قابل توجهي در اين دولت حکم گرفتند و دهياران رشد 74 درصدي دارند. معاون استاندار داريم که اينها براي ما نويد بخش و موجب اميدواري است که در آينده براي تقسيم پست ها مورد توجه قرار گيرد. اعضاي شوراهاي شهر و روستاي را هم تعداد قابل توجهي از زنان تشکيل مي دهند و اينکه رييس شوراها عمدتا خانم ها هستند. هيچ بهانه اي براي عدم استفاده از زنان به عنوان معاونت ها و نمايندگان پارلماني وجود ندارد البته بايد از توانايي نمايندگان زن ادوار مجلس مشابه آقايان به عنوان معاون پارلماني و نمايندگان پارلماني وزارتخانه ها هم استفاده کرد آنها مي توانند به راحتي در اين پست قرار بگيرند اينجا ديگر بهانه اين را ندارند که بگويند تجربه ندارند و نمي توان ريسک کرد. در حال شناساسي زنان توانمند و شايسته در تمام دستگاهها و استان ها هستيم و بزودي بانک اطلاعاتي ما تکميل مي شود الان در حال نوشتن نامه اي به تمام وزرا و استانداران هستم و بانک اطلاعاتي تکميل شده را ارسال مي کنم واز آنها مي خواهم اين بانک را تکميل کنند و گزارش دهند در اين 3 سال با توجه به شعارهاي رييس جمهور و سياست هاي کلي ابلاغي اداري و مطالبات جلساتي که با حضور رييس در سفرهاي استاني داريم چه عملکردي داشتند چون قرار است گزارشي خدمت رييس جمهور امسال تقديم کنيم. همچنين از معاون اول رييس جمهور طي مکاتبه اي خواسته ايم که بنا به اين ملاحظات، شوراي عالي اداري مصوبه اي داشته باشد که سالي ده درصد به تعداد مديران زن افزوده شود و از زنان شايسته و تحصيلکرد در پست هاي مديريتي استفاده شود زيرا يکي از شاخصه هاي عدالت جنسيتي تعادل و توازن در مديريت ها و اداره کشوراست که قطعا بايد به اين برسيم و بعدا ادعا کنيم عدالت جنسيتي در تمام ابعاد اتفاق افتاده است. انتظاري براي استاندار شدن زنان وجود دارد؟ شرايط کم کم آماده مي شود وقتي معاون استاندار داريم ديگر نمي توانند بگويند تجربه اجرايي در سطح استاندار شدن ندارد. امروز مدير کل اجتماعي و يا سياسي - انتخاباتي برخي استانداري ها خانم ها هستند و مي توانند از اين تجربه براي ارتقاي پست هاي بالاتر استفاده کنند. برخي منتقد اين هستند که معاونت زنان صرفا ماموريت خود را انتصاب زنان به پستهاي مديريتي و وکيل و وزير شدن زنان قرار داده و گروههاي ديگر را مورد غفلت قرار داده است؟ دوستان منتقد دولت اخيرا پروژه اي عليه معاونت در همين رابطه شروع کرده اند اما ما سعي کرده ايم درهمين چارچوب برنامه هاي انتخاباتي رييس جمهور و راهبردهاي حوزه زنان و خانواده، يک نگاه متعادل و متوازن به گروههاي زنان را در هر رده سني داشته باشيم و قاعدتا چون سوالات شما در اين رابطه بود پاسخها هم حول اين محور ارائه شد. اگر سوالات پيرامون اقدامات معاونت در خصوص برنامه هاي مربوط به گروههاي ديگر زنان، از جمله زنان روستايي و عشاير، زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار و زنان آسيب ديده در معرض آسيب بود، حتما پاسخهاي متناسب هم ارائه مي شد. با نگاه منصفانه مي توان به اين نتيجه رسيد که سعي شده هيچ گروهي از زنان مورد بي تفاوتي واقع نشود. تشکيل وزارتخانه زنان، موجب افزايش مانع تراشي ها مي شود نظر جنابعالي در مورد مباحثي مانند شکل گيري وزارتخانه زنان و تبديل معاونت امور زنان رياست جمهوري به وزارتخانه زنان چيست؟ کشورهاي که وزارتخانه زنان دارند برخي از آنها بعد از مدتي از فعاليت هايشان مثل پاکستان برگشتند تجربه نشان داد جواب نداده زيرا در صورت تشکيل چنين وزارتخانه اي به نوعي همه از خودشان سلب مسئوليت مي کنند و مي گويند شما وزارتخانه هستيد و بودجه جدا داريد و وظيفه ذاتي شما هست. ولي الان در عالي ترين سطح ممکن مرجع ملي زنان داريم معاونت رييس جمهور در امور زنان و خانواده يک ساختار فرابخشي است البته ساختار ما مطلوب نيست و به دنبال ايجاد رابطه اثر بخش سازماني هستيم که در اين صورت از نظرساختار وضعيت مطلوبي خواهيم داشت. الان در تمام دستگاههاي اجرايي دفتر مشاور وزير داريم دفتر مشاور يا مدير کل در تمام استانداري ها داريم. برخي وزارتخانه ها از جمله جهاد کشاورزي و ‌آموزش و پرورش اداره کل داريم. ماموريت ما جريان سازي موضوعات و نگرش جنسيتي در تمام سياست هاي کلان و برنامه هاي دستگاههاي ديگر است اگر به آن شکل عمل کنيم قطعا مقاومت ها و مانع تراشي ها در برابر ما بيشتر از الان خواهد بود و از جايگاه ستادي که الان داريم محروم خواهيم شد و نخواهيم توانست به اين شکلي که الان مي توانيم برنامه ها و سياست ها را پيگيري کنيم و با هماهنگي بين بخشي ظرفيت ها را مديريت کنيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد