مهرخانه/ دختربچهاي که ميخواهد پرحرکت و پرهيجان باشد و کارهاي مختلفي انجام دهد، بايد در حفظ حجابش راحت باشد. به اين معنا که اين حجاب اصلاً نبايد فانتزي و غيرعملي باشد. بعضي وقتها طراحيهايي مانند چادرهاي ويژه و... ميبينيم که به لحاظ بصري زيبا هستند، اما عنصر راحتي و قابل استفاده بودن در فضاهاي معمول زندگي براي آنها در نظر گرفته نشده است.
طراح برند «چينچيني» گفت: داشتن طرح دخترانه و شاد بودن طرحها نکته بسيار مهمي براي ما بود. از سوي ديگر، راحتبودن دخترها در حفظ حجاب را هم در طرحها لحاظ کرديم. به اين معنا که در طراحيها فضاي رئال زندگي يک دختر را در نظر گرفتيم.
ليلا بوستاني؛ طراح برند «چينچيني» که به توليد محصولات ويژه حجاب براي نوجوانان ميپردازد در گفتوگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با انگيزه خود از ورود به اين عرصه گفت: برنامهها و بودجههاي که در جامعه براي حجاب و عفاف اختصاص پيدا کرده، خبر از وجود يک بحران در اين حوزه ميدهد؛ درحاليکه بهترين کار، پيشگيري از بحران است.
جاي خالي لباس مناسب براي دختران نوجوان در بازار
او افزود: وقتي با گروهي از خانمها مواجه ميشويم که اصلاً گرايشي به سمت حجاب و عفاف ندارند و برميگرديم به عقب و اين موضوع را واکاوي ميکنيم، ميرسيم به سنيني که اين مسأله براي آنها شروع شده و زماني که بايد يک دختر 9 ساله حجاب ميگذاشت. انواع دلايل براي عدم تمايل به حجاب در آن سن وجود دارد؛ به اضافه اينکه بازار براي دختري در اين سن خالي است و نياز او به پوشش مناسب ناديده گرفته شده است. بهطورکل دخترهاي اين سن در خريد لباس مشکل دارند، چه برسد به دختراني که مقيد به حجاب هم هستند. يک دختر با همه حس زيباييشناختي خود وقتي ميخواهد محجبه شود اختلاف فاحشي با همسنوسالان خود پيدا ميکند و خيلي سخت لباسهايي با اين معيارها پيدا ميکند. بعضاً ميبينيم تونيک مادر به اسم مانتو تن بچه ميشود و همين مسايل است که بحران را بهوجود ميآورد.
بوستاني خاطرنشان کرد: اگر مادرها اهل خياطي باشند، فکري براي دخترشان ميکنند، اما ساير دخترها خيلي به سختي و معمولاً با اختلاف فاحشي در ظاهر نسبت به همسنوسالهاي خود حجاب را حفظ ميکنند. من خودم دختر دارم و اين انگيزه کاملاً براي من ملموس بود که بايد در اين زمينه براي اين گروه سني کاري انجام داد. به همين دليل شروع به طراحيهايي با يکسري از اصول کردم.
در نظر گرفتن اصل راحتي و ذائقه دخترانه در طراحيها
او با اشاره به در نظر گرفتن ذائقه دخترانه در طراحيهاي خود بيان داشت: ما اسم برندمان را چينچيني گذاشتيم که اشاره به نوستالژي دخترانه لباسهاي چينچيني دارد. داشتن طرح دخترانه و شادبودن طرحها نکته بسيار مهمي براي ما بود. از سوي ديگر، راحتبودن دخترها در حفظ حجاب را هم در طرحها لحاظ کرديم. به اين معنا که در طراحيها فضاي رئال زندگي يک دختر را در نظر گرفتيم. دختربچهاي که ميخواهد پرحرکت و پرهيجان باشد و کارهاي مختلفي انجام دهد، بايد در حفظ حجابش راحت باشد. به اين معنا که اين حجاب اصلاً نبايد فانتزي و غيرعملي باشد. بعضي وقتها طراحيهايي مانند چادرهاي ويژه و... ميبينيم که به لحاظ بصري زيبا هستند، اما عنصر راحتي و قابل استفاده بودن در فضاهاي معمول زندگي براي آنها در نظر گرفته نشده است.
بوستاني در ادامه گفت: حجابي که ما طراحي کرديم، حجابي راحت است؛ به اين معنا که يک دختر با هر شکلي که سليقه او باشد و بخواهد روسريش را ببندد، نگران اين نيست که گردن و سينهاش بيرون باشد و هر جوري که بخواهد بازي و ورزش کند، نگران اين نيست که آستينش گشاد يا کوتاه است يا بالا ميرود و پايين ميآيد. در واقع، برشها اصلاً اندامي و تنگ نيستند. با وجود تنوع زيادي که طرحها دارند، در تمام آنها اين موارد لحاظ شده است.
او با اشاره به توليد تونيک و مانتوي حجاب براي گروه سني 9 تا 16 سال اظهار داشت: دوستان زيادي هستند که چادر طراحي ميکنند، اما ما در حال حاضر اين کار را انجام نميدهيم. البته، با يکي از دوستان در فکر طراحي يک چادر خاص و متفاوت هم هستيم که ايدهها و طراحيهاي آن انجام شده است. حتي خانوادههايي که معتقد به اين سبک پوشش هستند، عادت داشتند مانتو را براي بچهها در سبک مانتوي مدرسه ببينند و عادت به ديدن مانتو براي فضاهاي معمول زندگي براي بچهها نداشتند. ابتداي ورود محصولات ما به بازار، اين طراحي براي اين قشر نامأنوس بود، اما به مرور جا افتاد و الان ميشود گفت مانتوي دخترانه توليد ميکنيم.
از شکست مالي تا سودآوري
بوستاني در رابطه سرمايه اوليه کار و نحوه عرضه محصولات خود عنوان داشت: ابتدا طراحي، توليد و عکاسي کردم و از شهرداري خواستم يک فرهنگسرا در اختيار من قرار دهد تا نمايشي داشته باشم و سفارش بگيرم، اما در اولين حضور من در شهرداري، استقبال بسيار زيادي شد و از من خواستند وارد توليد با تيراژ بالا شوم و در نمايشگاه شرکت کنم. اين بود که همان ابتدا وارد توليد عمده شديم. اولين توليد ما تيراژي بالاي 2 هزار داشت و اولينبار در نمايشگاه زنان و توليد ملي حضور پيدا کرديم. در اين نمايشگاه استقبال خوبي از طرحها صورت گرفت، اما به دليل ناواردي و ناآشنايي من، يک شکست مالي هم داشتم، اما به هر حال، نقصها را برطرف کرديم و استقبال بيشتري از طراحيهاي بعدي شد. حضور اوليه ما در بازار با سرمايهاي در حدود 90 ميليون تومان انجام شد که بيشتر آن هم قرض و وام بود و به مرور در اين سالها توانستيم کار را به سودآوري برسانيم.
او افزود: من خودم تا امروز محل عرضه نداشتم و مهمترين محل عرضه من نمايشگاههاي مختلفي مانند نمايشگاههاي بنياد مد و لباس، نمايشگاههاي شهرداري يا بنيادهاي حجاب و عفاف بود، اما هستند دوستاني که نمايندگي پخش را برعهده گرفتند و در امر توزيع فعال هستند. الان بهطور موازي با هم پيش ميرويم و توزيع را انجام ميدهيم.
بوستاني در خصوص افرادي که از اين طرحها استقبال ميکنند، بيان داشت: در درجه اول خانوادههاي مذهبي هم استقبال ميکردند، هم خريد ميکردند، هم برايمان دعا ميکردند، اما به هر حال جامعه ايران و پوشش رسمي مردم در جامعه ايران اقتضا ميکند دخترخانمهايي که به مرحله نوجواني پا ميگذارند، مانتو داشته باشند؛ چون پوشش رسمي ماست. به مرور کساني که وجهه مذهبي خيلي پررنگي هم نداشتند، مخاطب ما شدند؛ چون اين گروه سني نياز به يک طراحي دخترانه داشت.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد